5.3 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitatePodul peste Dunăre, întârziat din nou

Podul peste Dunăre, întârziat din nou

Deşi bulgarii încep lucrările în martie, partea română nici măcar nu are terenul, pentru că nu au început exproprierile în zonă. Lucrările sunt decalate cu aproape un an şi din cauză că proiectantul spaniol a schimbat soluţia tehnică pentru infrastructura adiacentă de pe malul românesc.

În octombrie 2007, actualul ministru al transporturilor, Ludovic Orban, declara că lucrările la podul peste Dunăre de la Calafat-Vidin „vor începe simultan pe ambele maluri“ şi că vor dura până în 2010. Înaintea lui Orban, fostul ministru al transporturilor, Radu Berceanu, afirma, la începutul lui 2007, că partea română mai are nevoie de zece luni pentru realizarea proiectului. În realitate, stadiul podului, pe malul românesc, este tot la „zero“, din cauză că autorităţile nu au terenul pentru construirea infrastructurii de acces la pod. Nici măcar lucrările la piciorul podului nu pot începe simultan cu cele de pe malul bulgăresc, pentru că, în prezent, nu există un proiect tehnic finalizat pentru acest lucru. „Bulgarii încep în luna martie lucrările la piciorul podului. La noi se va decala cu aproape un an, pentru că proiectantul a schimbat soluţia tehnică pentru infrastructura de legătură cu podul (supratraversările, punctele de legătură între stradă şi pod, lăţimea căilor de acces etc.). E cu totul altă gândire tehnică“, a spus primarul din Calafat, Petre Trăistaru.

 

Terenuri neexpropriate

 

Deşi hotărârea de guvern care declară obiectivul investiţional, de utilitate publică, a fost adoptată de patru ani, autorităţile nu au trecut încă la exproprierea ţăranilor peste ale căror pământuri ar urma să treacă strada şi calea ferată ce fac legătura cu podul. „Este vorba de 40-50 de hectare ce trebuie expropriate. Oamenii sunt de acord, pentru că şoseaua trece în diagonală şi trebuie să cedeze fiecare câteva sute de metri pătraţi. Nu li se ia tot pământul. Dar, până acum, Ministerul Transporturilor nu a început negocierile de expropriere“, a menţionat Trăistaru.

Pentru piciorul podului au început lucrările de organizare de şantier, pentru că respectiva construcţie se ridică pe terenul aflat în domeniul privat al Primăriei Calafat. Însă, nici piciorul podului nu poate fi ridicat pe malul românesc, simultan cu bulgarii, pentru că proiectantul (o firmă spaniolă, care a subcontractat unui proiectant din Bucureşti – IPTANA) a trebuit să schimbe întreaga soluţie tehnică, atât pentru pod, cât şi pentru infrastructura adiacentă.

 

Proiect tehnic, schimbat radical

 

Dacă autorităţile române nu au proiectul, înseamnă că nici documentele de autorizare obţinute până acum nu mai sunt valabile, deci autorităţile se întorc de unde au plecat.

Decizia de schimbare a proiectului tehnic ar fi fost a bulgarilor, care se ocupă efectiv de execuţia podului.

„Proiectul nostru tehnic a trebuit modificat, pentru că au schimbat bulgarii soluţia tehnică pentru pod. Abia după modificarea documentaţiei şi după finalizarea exproprierilor, pot începe lucrările pe partea românească“, a declarat directorul Institutului de Proiectare pentru Transporturi Auto, Navale şi Aeriene (IPTANA), Toma Ivănescu. Acesta susţine că negocierile de expropriere vor începe în luna mai, iar lucrările la infrastructura adiacentă podului, pe malul românesc „vor demara în octombrie-noiembrie. Podul trebuie să fie gata în 2010. Eu consider că suntem în grafic“. Prima dată s-a realizat un studiu de fezabilitate pe o variantă de proiect tehnic a IPTANA, a mai spus primarul Calafatului, dar aceasta a picat, în condiţiile în care s-a refăcut întregul proiect al podului. Din acest motiv nu mai sunt valabile nici certificatele de urbanism emise de Primăria Calafat pentru Ministerul Transporturilor. Alte autorizaţii vor fi obţinute doar când proiectul tehnic va fi finalizat, iar autorizaţia de construire este posibilă doar atunci când va exista teren la dispoziţia autorităţilor, pentru infrastructura adiacentă podului.

 

Podul peste Dunăre, în cifre

 

Infrastructura de acces la pod, de pe teritoriul românesc, însemna (potrivit vechiului proiect tehnic) construirea a 8,7 km de drum, din care 3 km de autostradă cu două benzi, de la pod şi până la Drumul Naţional Craiova-Calafat. Calea ferată ar urma să aibă 3,3 km, de la capătul podului, până la halta de la Golenţi (Calafat). Primul termen de finalizare a lucrărilor era anul 2009, acum este 2010.

Ca şi fonduri, podul în ansamblu este realizat de partea bulgară, care a atras 240 de milioane de euro bani europen. Infrastructura adiacentă podului pe malul românesc ar fi costat 52 de milioane de euro, în condiţiile fostului proiect tehnic, bani care ar fi provenit din fonduri ISPA şi de la guvernul român. Prefectul de Dolj, Silviu Dumitru, spune că nu ştie când vor începe lucrările pe malul românesc al Dunării: „Ştiu doar că bulgarii au un avans faţă de noi, dar nu cunosc mai multe detalii“.

 

 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

9 COMENTARII