5.3 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitate „Mie n-are ce sa-mi faca nimeni in Tara Româneasca!“

„Mie n-are ce sa-mi faca nimeni in Tara Româneasca!“

In urma articolelor din Gazeta de Sud legate de inselatoria practicata la casele de schimb valutar din Craiova ale firmei ALLROM 2003 SRL, si alte victime ale acestor case de schimb au iesit din anonimat pentru a povesti cum au fost escrocate de oamenii omului de afaceri Alexandru Podgoreanu. Una dintre aceste victime este craioveanul I.M., care a „contribuit“ impotriva vointei sale la bunastarea patronului bucurestean cu aproape 40 de milioane de lei, bani obtinuti „legal“ – cel putin asa sustin autoritatile – prin aplicarea comisionului de 10% la suma schimbata din valuta in lei.


„Casiera mi-a raspuns ca nu se percepe nici un comision la efectuarea schimbului“


„Pe 16 mai 2005 am decis sa schimb suma de 8.600 de dolari si 4.100 de euro in lei. Avind in vedere faptul ca sint sume mari de bani, am mers prin Craiova sa caut o casa de schimb la care cursul sa fie mai convenabil. Printre casele de schimb la care am fost in acea zi s-a aflat si cea a firmei SC ALLROM 2003 SRL cu punctul de lucru in strada Unirii, bloc 21 A, la parter. Aici era afisat un curs de schimb mai bun decit la restul caselor, motiv pentru care am intrat la ghiseu pentru a ma convinge ca nu este o greseala. La ghiseu se afla casiera Anton Alina, pe care am intrebat-o daca este actual cursul afisat. Aceasta mi-a raspuns ca da, iar atunci eu am intrebat daca se percepe vreun comision la efectuarea schimbului. Casiera mi-a raspuns nu numai ca nu se percepe nici un comision la efectuarea schimbului, dar mi-a spus si ca, daca schimb o suma mai mare de bani, putem negocia favorabil mie si cursul. Informind-o pe casiera despre sumele pe care vreau sa le schimb, aceasta mi-a spus ca, la aceste sume, cursul creste in favoarea mea cu 100 de lei pentru fiecare euro sau dolar schimbat. Angajata casei de schimb mi-a spus ca, daca intr-adevar ma hotarasc sa schimb banii la aceasta casa, sa o anunt imediat pentru ca sa aiba timp sa faca rost de suma necesara in lei, deoarece nu tine la sediu o suma atit de mare de bani. Am informat-o ca tin banii la banca si ca am sa ma intorc in aproximativ o ora. Tin sa mentionez ca atit eu, cit si fiul meu si un prieten al acestuia, care ne-a insotit, ne-am uitat in interiorul si in afara casei de schimb pentru a vedea daca este afisat vreun anunt referitor la comision, dar nu am vazut nici un asemenea afis. Mai mult, fiul meu a discutat si el cu casiera, a intrebat si el daca se percepe vreun comision, dar angajata casei de schimb i-a raspuns si lui ca nu se percepe nici un comision la operatiunea pe care doream sa o fac“, povesteste I.M.


Barbatul a dat fuga la banca, si-a lichidat conturile in valuta si apoi s-a intors la casa de schimb a firmei ALLROM 2003. Nici prin cap nu i-a trecut vreo clipa ca va lua cea mai mare teapa a vietii lui.


„Uitindu-ma pe chitanta, am observat cu stupoare ca era inregistrat un comision de 10%“


„Intrind din nou la ghiseul casei de schimb, impreuna cu fiul meu si prietenul acestuia, am gasit-o pe aceeasi angajata, pe care am intrebat-o daca isi aduce aminte de mine. Aceasta mi-a zimbit, a raspuns afirmativ si a spus ca are deja suma in lei pentru tranzactia cu mine. Inainte sa scot banii, sa-i numar, am intrebat-o iarasi daca vind in aceleasi conditii pe care le-am negociat si daca mi se percepe vreun comision. Casiera mi-a raspuns ca sint exact aceleasi conditii pe care le-am negociat si ca mie nu mi se va percepe nici un comision. Ca urmare, i-am inminat suma de bani in valuta, iar casiera a numarat-o, timp in care eu asteptam la ghiseu. Inainte de a primi leii, eu am solicitat chitanta fiscala. Casiera, cerindu-mi buletinul, a inceput sa inregistreze datele mele si ulterior a numarat leii pe care urma sa mi-i inmineze. Cind am primit banii si chitanta, am ramas tot la ghiseu sa socotesc si sa numar banii. Uitindu-ma pe chitanta, cu stupoare am observat ca era inregistrat un comision de 10%, iar suma pe care am primit-o era alta decit cea pe care o asteptam. Imediat m-am adresat casierei, intrebind-o pe aceasta cum se poate intimpla asa ceva. I-am cerut sa anuleze imediat chitanta si sa-mi restituie banii pe care i-am dat, deoarece intelegerea noastra a fost cu totul alta. Casiera mi-a spus ca nu poate anula chitantele si ca ar fi bine sa-mi iau banii «daca mai vreau sa-i mai vad». In acel moment, bodyguardul care astepta la usa m-a scos afara“, isi aminteste I.M.


Clientul pacalit, „rugat frumos“ de bodyguard sa iasa din incinta casei de schimb – asta ca sa nu folosim termenul „imbrincit“ – n-a vrut sa-si mai ia leii primiti in schimbul valutei. Atunci, bodyguardul i-a aruncat afara intr-o plasa si i-a spus sa-i ia, pentru ca el nu raspunde de acesti bani daca dispar, dupa cum povesteste I.M.


„Lasa-te pagubas ca am oameni sus-pusi!“


Nefericita intimplare prin care a trecut craioveanul mentionat pare trasa la indigo dupa cele prin care au trecut si alte victime. Ca si in celelalte cazuri, casiera i-a oferit nemultumitului numarul de mobil al patronului ei, caruia clientul sa i se plinga cu privire la tranzactie. „Am vorbit de trei ori la telefon in acea zi cu patronul Alexandru Podgoreanu. Mi-a spus: «Dom’ne, imi dau seama ca esti om serios, lasa-te pagubas ca am oameni sus-pusi! Mie n-are ce sa-mi faca nimeni in Tara Româneasca!»“, sustine clientul pacalit.


Asa a pierdut craioveanul mentionat 39.419.500 lei.


OJPC tace, iar DGFP Dolj da cu nuca-n perete


Craioveanul, bineinteles, nu s-a impacat cu ideea tepei pe care a luat-o si, cum era de asteptat, a formulat mai multe sesizari pe adresa autoritatilor, in cautarea dreptatii.


A inceput prin a adresa o sesizare directorului Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorului (OJPC) Dolj. Desi au trecut mai bine de trei luni de la data inaintarii acestei sesizari, inspectorii OJPC nu s-au obosit sa-i raspunda petentului, cu toate ca sint obligati prin lege sa-i trimita raspuns in termen de 30 de zile de la inaintarea plingerii.


Vazind ca OJPC Dolj nu schiteaza nici un gest, craioveanul I.M. s-a adresat Directiei Generale a Finantelor Publice (DGFP) Dolj. Petentul pagubit spunea in scrisoarea lui doar atit: „In data de 16.05.2005 m-am deplasat la o casa de schimb valutar din Craiova pentru a schimba in lei o suma relativ mare de valuta. Observind ca tranzactia nu s-a efectuat asa cum am convenit cu casiera, am solicitat restituirea sumei, lucru pe care aceasta l-a refuzat, invocind o motivatie legata de regimul anularii chitantelor fiscale. Va rog sa-mi precizati daca exista vreo prevedere legala care sa interzica caselor de schimb valutar restituirea sumei la solicitarea clientului, intrucit in practica de zi cu zi, daca achizitionez un bun de o anumita valoare si solicit imediat returnarea sumei, restituind bunul, suma se restituie, mai putin cheltuielile rezultate din aceasta operatie“. De aceasta data, DGFP ii raspunde prompt petentului. Raspunsul, care poarta nr.39272/26.05.2005, este insa unul „in dodii“, care n-are nici o legatura cu intrebarea pe care a pus-o I.M. Desi poarta semnatura a doi directori si a unui sef de serviciu, raspunsul Finantelor doljene nu e in stare sa-l lamureasca pe petent. La intrebarea simpla pe care a pus-o – Se poate anula un bon fiscal? – in stilul lor caracteristic, finantistii ii transmit lui I.M. ca „organul fiscal are obligatia de a-l indruma pe contribuabil in aplicarea legislatiei fiscale“, dar si ca „organele fiscale nu sint abilitate de lege sa ofere informatia solicitata“. Mai intelege, daca poti!


Procurorii craioveni o scot „din pix“ basma curata pe casiera


Nemultumit ca nimeni nu-i da dreptate, craioveanul s-a adresat Parchetului de pe linga Judecatoria Craiova cu o plingere penala impotriva casierei Anton Alina, pentru savirsirea infractiunii de inselaciune. Pe 15 august 2005, Parchetul ii trimite lui I.M. o copie a rezolutiei procurorului in dosarul 4392/P/2005, intocmit casierei Anton Alina de la casa de schimb valutar a firmei SC ALLROM 2003 SRL. „Fara sa ma audieze ori sa-mi dea voie sa-i aduc ca martori pe cei care au asistat la negocierea cu casiera, procurorul a scos-o pe casiera curata ca lacrima“, sustine I.M. Procurorul, insa, asterne pe hirtie, in rezolutia de neincepere a urmaririi penale impotriva casierei, o grozavie cit sediul de doua etaje al Parchetului: „Desi partea vatamata sustine ca, in urma negocierii cu casiera, aceasta i-ar fi spus ca nu-i va percepe comision, acest lucru nu este sustinut cu probe“. Pai, normal ca nu e sustinut cu probe, daca procurorul nu s-a obosit sa-l audieze pe pagubit si nici pe cei doi martori care au asistat la negociere.


In loc de Post-Scriptum:


Dupa toate raspunsurile date (sau nedate) de autoritati lui I.M., care a luat o teapa de aproape 40 de milioane de lei la una dintre casele de schimb valutar din localitate ale ALLROM 2003 SRL, oricui i-ar veni din nou in minte replica data pagubitului mentionat de patronul acestor case de schimb: «Domne’, imi dau seama ca esti om serios, lasa-te pagubas ca am oameni sus-pusi! Mie n-are ce sa-mi faca nimeni in Tara Româneasca!».


Pacaleala studiata in amanunt


Un alt pagubit al caselor de schimb valutar ALLROM 2003 din Craiova a trimis o sesizare pe adresa Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorului Dolj, in care descrie cu lux de amanunte modalitatea in care clientii acestei case de schimb sint pacaliti. Pastrindu-i anonimatul, va prezentam in continuare continutul sesizarii, spre stiinta tuturor potentialilor clienti – sa nu spunem pagubiti – ai caselor de schimb patronate de Alexandru Podgoreanu. (A.D.)


Domnule Director,


Subsemnatul A.C., domiciliat in Craiova, va aduc la cunostinta urmatoarele: De circa un an, in Craiova, pe str. Unirii, bl. 21A, vizavi de magazinul Mercur, functioneaza casa de schimb valutar SC ALLROM 2003 SRL. Aceasta casa a facut ca mii de clienti din cei care au efectuat schimburi valutare sa plece de acolo cu lacrimi in ochi.


Motivul: Aceasta casa de schimb este singura din Craiova care percepe comision la cumparare de valuta. Concitadinii nostri nu au in minte acest lucru (intimplindu-se foarte rar) si cind efectueaza tranzactii nu sint atenti la anuntul cu comisionul, iar in cazul acestei case de schimb valutar, chiar daca exista anunturi la dimensiunile si fondul celor conforme Ordinului 12/2003, acestea nu sint la loc vizibil. Cel exterior este plasat in spatele usii de la intrare, la nivelul solului si este greu vizibil, mai ales cind usa este deschisa. Cel interior este plasat de asa natura incit 99,9% din clienti nu-l observa. Este plasat in partea dreapta a holului de intrare, iar casiera este plasata in partea stinga a holului de intrare. Cum holul este de forma dreptunghiulara cu lungimea mult mai mare ca latimea, cel care patrunde in acest hol, intuitiv, se indreapta cu privirea spre casiera, si sta aproape cu spatele la panoul cu comisionul. Oricum, totul este studiat „de mare clasa“ (pozitia incaperii, pozitia anunturilor cu comision atit cel exterior, dar mai ales cel interior).


In plus, casa de schimb de alaturi, care consider ca nu este straina de colega sa ALLROM, o ajuta substantial. In ce sens?


1. Valorile de tranzactionare sint defavorabile ei (fata de casa de schimb ALLROM) astfel ca multi clienti se „bucura“ de micul avantaj care-l ofera citiva lei in plus. In economia de piata, unde exista concurenta, acest lucru nu trece neobservat daca nu ar fi interes pentru casa de schimb ALLROM.


2. Vecina casei de schimb (fata de ALLROM) pune un panou mare, foarte vizibil, prin care anunta „comision 0“, plasindu-l pe zid intre cele doua case, la inaltimea de 2 m de la sol. Clientul care vine la schimb, vede acest panou cu „comision 0“, in primul moment nu realizeaza ca el nu apartine casei de schimb ALLROM (cel al casei de schimb ALLROM este la nivelul solului „pitit“ in coltul din stinga cum intri in casa de schimb) si dupa ce tranzactioneaza schimbul, pleaca „dind din buze“ si cu zeci de milioane lei pierdere, fata de orice casa de schimb valutar din Craiova.


Ce trebuie facut?


Daca exista vreo persoana juridica sau fizica care nu este indiferenta la „durerea“ semenilor sai, sa intervina pentru a muta panoul interior cu comision, din zona din dreapta, unde nu-l vad decit 0,01% din clienti, deasupra ferestrei prin care se dau si se primesc banii de la casiera si atunci 99,99% din clienti vor vedea anuntul (panoul). Pina atunci, vorba lui Caragiale – „sa se fure, dar sa stim si noi“.


Semnat A.C. Domnului Director al Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorului Dolj

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

5 COMENTARII