22.3 C
Craiova
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateDoljul plateste cu zeci de miliarde de lei o hotarire a consilierilor

Doljul plateste cu zeci de miliarde de lei o hotarire a consilierilor

• Peste 130 de kilometri din drumurile judetene ale Doljului au fost anul trecut scoase in afara legii, cu un simplu vot • 13 drumuri comunale, care au fost transformate in artere judetene, nu respecta parametrii tehnici de categorie reglementati printr-o ordonanta din 1997 • Pentru a fi respectata legea, se estimeaza ca bugetul ar trebui sa suporte cheltuieli de zeci de miliarde de lei • Unii dintre consilierii din comisia de urbanism declara ca nu au fost informati de acest lucru atunci cind au votat

Consiliul Judetean Dolj a preluat in proprietate, in 2002, 13 drumuri comunale, transformindu-le in drumuri judetene. Consilierii judeteni au considerat atunci ca, la preturile piperate ale asfaltului si la bugetele sarace ale comunelor, nu se vor gasi bani suficienti pentru intretinerea si modernizarea lor. Greseala de acum un an a fost recunoscuta in mai multe rinduri de oficialii doljeni, primul prilej de regret fiind anuntarea conditiilor de eligibilitate pentru modernizarea infrastructurii rurale cu fonduri nerambursabile SAPARD, provenite de la Uniunea Europeana. Una dintre acestea permitea comunelor vecine sa depuna proiecte comune (caz in care ar fi primit mai multe puncte) pentru modernizarea drumurilor care le leaga. Comunele au pierdut finantarea SAPARD, pentru ca 13 dintre drumuri tocmai fusesera trecute in proprietatea consiliului judetean, care a recunoscut ca nu are deocamdata bani sa le modernizeze.

Drumurile au fost scoase in afara legii

Mai mult, la un an dupa ce s-a votat, s-a descoperit ca au fost scoase chiar in afara legilor romanesti cele 13 drumuri ghinioniste. Potrivit Ordonantei Guvernului nr. 43/1997, un drum judetean trebuie sa aiba latimea de sase metri, or cele in cauza nu au decit 5-5,5 metri latime, neincadrindu-se in categoria „drum judetean“. Institutia nu numai ca a privat comunele de finantare externa, dar a aflat cu stupoare ca trebuie sa plateasca zeci de miliarde de lei din bugetul judetean ca sa respecte legea.

„Cind am preluat cele 13 drumuri, noi am vrut sa-i ajutam pe cei de la comune, in sensul ca ei nu aveau destui bani ca sa le intretina sau sa le modernizeze. Sint circa 135 de kilometri de drumuri comunale transformate anul trecut in drumuri judetene. Intr-adevar, legea spune ca drumurile judetene trebuie sa aiba o latime de sase metri, or, cele comunale transformate in judetene nu au decit 5-5,5 metri latime. Ar trebui sa le latim ca sa respectam legea, insa nu avem suficienti bani. Ne-ar trebui zeci de miliarde de lei, pentru ca in afara de jumatatea de metru ar trebui sa executam si acostamentele“, a precizat Marin Diaconeasa, vicepresedintele Consiliului Judetean Dolj. Practic, drumurile ar trebui latite cu o jumatate de metru, insa cheltuielile cu logistica ar fi comparabile cu cele facute in cazul in care drumul ar fi modernizat in intregime.

Gelu Visan: „Cind am votat, noi nu am fost informati ca vom cheltui bani in plus“

Consilierul PD Gelu Visan, care face parte din comisia de urbanism a consiliului, a declarat ca nu a fost informat, la vremea respectiva, despre costurile suplimentare implicate de transformarea celor 13 drumuri comunale in artere judetene: „Motivatia, atunci cind s-a votat, a fost aceea ca localitatile respectice nu aveau bani sa le intretina si sa le modernizeze. Nici noi, cei de la comisia de urbanism, nu am stiut de acest lucru. Consider ca aceasta situatie ar trebui discutata in plenul consiliului judetean. Daca ne costa mai mult sa le transformam in drumuri judetene la parametri ceruti decit ar fi costat consiliile locale respective, atunci nu am facut nimic“. Visan, in trecut cel mai vehement contestatar al fondurilor fabuloase investite in drumuri, a fost de parere ca lucrarile, in cazul in care s-ar gasi bani pentru ele, trebuie sa fie facute de Directia de Drumuri si Poduri a consiliului judetean si „nu de firme fantoma care ridica foarte mult costurile lucrarilor“.

Oltenii au descoperit ca la ardeleni kilometrul de drum costa doar

1,2 miliarde de lei


Vicepresedintele Marin Diaconeasa a mai spus ca, pentru a aduce toti cei peste 1.100 de kilometri de drumuri judetene la standarde acceptabile circulatiei si pentru a le intretine ar fi necesare circa 300 de miliarde de lei. Cu toate acestea, din bugetul de austeritate al judetului pentru 2003 s-au alocat doar 72 de miliarde de lei. Diaconeasa intentioneaza sa scape de sumele fabuloase investite pina acum in drumuri prin metodele traditionale de lucru.

„Acolo unde exista suficient balast pe drumurile judetene, lucram cu utilajul reciclator Wirtgen, dupa care turnam un strat de patru centimetri de asfalt. Cred ca asa am reusi sa reducem costul unui kilomteru de drum la circa 2,3 miliarde de lei. Ar mai fi un procedeu, pe care l-am vazut in judetul Cluj, dar nu l-am experimentat. Clujenii au inlocuit bitumul, care este foarte scump, cu ciment, dupa care ii aplica doua tratamente bituminoase. Ei fac un kilometru de drum cu circa 1,2 miliarde de lei. Problema este ca noi nu avem in prezent o masina de aruncat ciment in mod uniform. Un asemenea utilaj ar costa circa 30.000 de euro“, a incheiat vicepresedintele consiliului judetean.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS