David Lochridge, fost director de operațiuni marine la Oceangate, denunță public lipsa de acțiune a autorităților americane și gravele deficiențe ale companiei care a construit submersibilul Titan, a cărui implozie în 2023 a dus la moartea a cinci persoane. Acesta susține că tragedia putea fi prevenită, iar avertismentele sale au fost ignorate cu un preț cumplit.
„Oamenilor li s-a vândut o minciună”, a declarat Lochridge într-un interviu pentru BBC. „Știam că, dacă vor continua pe același drum, cu acel echipament deficitar, se va ajunge la un incident.”
Avertismente ignorate, consecințe fatale
David Lochridge a fost concediat de Oceangate în 2018, după ce a ridicat probleme grave de siguranță privind structura și designul submersibilului Titan. Raportul său tehnic intern a evidențiat delaminări în coca din fibră de carbon, prelucrări incorecte ale componentelor din titan, dar și lipsa unei certificări independente de siguranță – aspecte pe care Lochridge le-a considerat critice, mai ales pentru un vehicul care urma să se scufunde la 3.800 de metri adâncime, până la epava Titanicului.

„Ca director de operațiuni marine, responsabilitatea era a mea. Și nu puteam să tac”, a declarat el.
În pofida acestor semnale de alarmă, Oceangate a ales să continue proiectarea în regie proprie, fără supraveghere externă, și să ignore recomandările sale. Lochridge a depus o plângere oficială la Administrația pentru Securitate și Sănătate în Muncă (OSHA) și a notificat Garda de Coastă a SUA (USCG) cu privire la pericolele potențiale. A fost dat în judecată, împreună cu soția sa, de Oceangate – și în cele din urmă, a fost forțat să semneze un acord de confidențialitate și să renunțe la proces.
Implozia Titanului: o tragedie anunțată
În iunie 2023, submersibilul Titan a implodat în timpul unei scufundări comerciale la epava Titanicului, ucigându-i pe toți cei cinci pasageri, inclusiv pe CEO-ul Oceangate, Stockton Rush.

Un raport publicat recent de Garda de Coastă a SUA confirmă că eșecurile majore de proiectare, testare și întreținere au fost cauzele directe ale tragediei. Raportul critică dur și lipsa de coordonare între OSHA și USCG, sugerând că o reacție mai rapidă ar fi putut preveni dezastrul.
„Sistemul nu a funcționat pentru denunțător în acest caz – și de aceea trebuie să ne îmbunătățim. Și am făcut-o”, a declarat Jason Neubauer, președintele Consiliului de Investigații Maritime al Gărzii de Coastă.
Protecție pentru denunțător? Doar pe hârtie
Lochridge afirmă că, în loc să fie protejat de legislația pentru avertizori de integritate, a fost intimidat, izolat și supus represaliilor legale.
„Am fost în contact permanent cu OSHA. Am furnizat toate dovezile. Dar nu au făcut nimic”, a spus el.
Deși OSHA susține că nu are competență în investigarea aspectelor tehnice legate de siguranța navelor maritime, ci doar în protejarea denunțătorilor, raportul USCG a subliniat că lipsa de acțiune a fost o oportunitate ratată pentru o intervenție guvernamentală timpurie.
O companie ambițioasă, un lider controversat
Submersibilul Titan a fost promovat de Oceangate drept o inovație revoluționară – fabricat din fibră de carbon, un material ușor, dar riscant pentru presiuni extreme. Stockton Rush, CEO-ul companiei, a ignorat constant apelurile pentru certificare și standarde riguroase. Într-o întâlnire tensionată cu Lochridge, documentată într-o transcriere, Rush afirma:
„Nu am nicio dorință să mor… dar cred că asta este una dintre cele mai sigure lucruri pe care le voi face vreodată.”
Acea afirmație s-a dovedit dramatic eronată. În 2023, Titan a fost distrus la peste 3.800 de metri adâncime, într-un accident despre care acum se știe că a fost complet evitabil.
Ce urmează?
Oceangate și-a închis definitiv operațiunile. Anchetele continuă, iar cazul ridică întrebări majore despre lipsa de reglementare în turismul de adâncime extremă, dar și despre ineficiența mecanismelor de protecție a avertizorilor de integritate.
„Am încercat să prevenim asta. Am făcut tot ce am putut. Nu era nevoie să moară nimeni”, spune Lochridge, potrivit BBC.
Citește și: Intervenție salvatoare pe Podul Olt: un bărbat a fost împiedicat să își ia viața