21.8 C
Craiova
duminică, 14 septembrie, 2025
Știri de ultima orăActualitateSistemul de puncte sperie soferii

Sistemul de puncte sperie soferii

Oamenii legii doljeni se asteapta ca sanctiunile dure din noul Cod Rutier sa disciplineze soferii si pietonii, iar numarul accidentelor de circulatie din judetul Dolj sa scada semnificativ.


Conform conducerii Inspectoratului de Politie al Judetului (IPJ) Dolj, la incheierea programului national de educare „Stop accidentelor rutiere! Viata are prioritate!“, lansat la inceputul anului si incheiat pe 31 iulie, numarul accidentelor si al victimelor acestora a scazut fata de aceeasi perioada a anului trecut. Astfel, accidentele grave au scazut de la 83 la 74, numarul ranitilor grav de la 65 la 54, iar al mortilor de la 33 la 32. Dincolo de aceasta statistica, in fiecare zi, pe raza judetului Dolj, se produc foarte multe incidente rutiere, iar politistii doljeni spera ca intrarea in vigoare a noii legislatii va disciplina soferii si pietonii. „O data cu intrarea in vigoare a noului Cod Rutier, prin punerea in aplicare a masurilor coercitive stipulate, se asteapta ca toti participantii la trafic sa fie mai determinati sa sporeasca vigilenta si prudenta in conducere, astfel incât tot mai putini oameni sa aiba de suferit in urma accidentelor rutiere“, a explicat subcomisar Maria Vasile, purtator de cuvânt in cadrul IPJ Dolj.


Noul Cod Rutier aduce importante modificari ale legislatiei existente. Conform noilor reglementari, pe lânga toti soferii si pietonii care vor incalca legea, vor fi „imblânziti“ si conducatorii auto mai instariti, care ignorau regulile de circulatie pentru ca aveau bani sa plateasca amenzile. De asemenea, isi vor pierde carnetul de conducere si cei care strângeau munti de amenzi si „uitau“ sa le plateasca. Noua legislatie este menita sa elimine si fraudele facute de medicii care eliberau pâna acum adeverinte medicale viitorilor soferi pe „ochi frumosi“. De asemenea, incepând cu 21 septembrie, pietonii vor purta intreaga responsabilitate a accidentarii lor daca incalca regulile de circulatie.


Soferii, dublu sanctionati


Sistemul de puncte-amenda este, conform politistilor de la rutiera, cea mai importanta modificare a legii. „Soferii si pietonii trebuie sa inteleaga ca noi nu le suntem dusmani, ci incercam sa le aparam viata. In general, chiar daca noul Cod aduce mai multe modificari, cea mai importanta este sistemul de puncte. O data cu intrarea acestuia in vigoare, chiar daca amenzile vor fi platite sau nu, punctele se vor aduna si permisul va fi suspendat si nu cred ca este sofer care sa-si doreasca sa ramâna fara permis“, a declarat comisar Marius Stamin, din cadrul Serviciului Politiei Rutiere Dolj.


Sistemul de puncte-amenda se va aplica intr-o maniera destul de simpla. Un punct de amenda va reprezenta zece la suta din salariul minim brut pe economie, adica in jur de 370 de mii de lei, iar sanctiunile vor creste in functie de punctele acumulate de soferii care incalca legea. Pentru sanctiunile in cuantum de pâna la 20 de puncte amenda, contravenientul poate achita pe loc agentului jumatate din minimul amenzii prevazute de lege. Persoanele juridice pot fi sanctionate cu pâna la 100 de puncte amenda.


Abaterile constatate vor fi introduse zilnic in baza de date a politiei, astfel ca programul va semnaliza atunci când un sofer a acumulat numarul de puncte ce atrage suspendarea permisului de conducere. La 15 puncte acumulate permisul se va suspenda pentru 30 de zile. De asemenea, daca in urmatoarele 12 luni sunt acumulate inca 15 puncte, suspendarea va ajunge la 60 de zile. De retinut ca suspendarea exercitarii dreptului de a conduce anuleaza toate punctele de penalizare acumulate pâna in acel moment.


In termen de zece zile, soferul va fi instiintat ca are la dispozitie cinci zile pentru a preda permisul politistilor. Neprezentarea atrage inca 30 de zile de suspendare, iar daca este prins in trafic, soferul va fi cercetat pentru conducere fara permis.


Permisul, recapatat numai dupa examen


Pentru a-si recapata permisul suspendat, conducatorul auto va trebui sa dea un test de legislatie rutiera. Pâna acum soferii trebuia sa faca dovada ca au urmat un curs de legislatie rutiera pentru a-si recupera permisul. „Incepând cu 21 septembrie, in perioada cât are permisul suspendat, soferul va trebui sa se prezinte la Biroul Politiei Rutiere pentru a sustine un examen de legislatie. Examenul va consta intr-un chestionar cu 15 intrebari grila, iar ca sa treaca, el trebuie sa raspunda corect la 13 intrebari. Permisul va ramâne suspendat pâna in momentul când soferul va trece examenul“, a mai spus comisarul Marius Stamin. Daca pâna acum o dovada a sustinerii unui curs de legislatie se putea obtine si cu un pachet de cafea, noile reglementari vor determina soferii care au ramas fara permis sa „aprofundeze“ Codul Rutier.


Alta schimbare foarta importanta adusa de noua legislatie este raspunderea pietonilor implicati in accidente rutiere. Astfel, cei care traverseaza prin locuri nepermise, la culoarea rosie a semaforului destinat acestora sau nerespectând alte obligatii stabilite de normele rutiere, poarta intreaga raspundere a accidentarii lor, in conditiile in care conducatorul auto implicat a respectat prevederile legale. In plus, soferul care a accidentat un pieton care a incalcat normele rutiere are dreptul sa solicite daune materiale in justitie.


Alte prevederi


Pe lânga modificarile prezentate mai sus, noua legislatie cuprinde si alte noi prevederi. Daca pâna acum soferii implicati in accidente declarau ca au consumat bauturi alcoolice ori substante interzise dupa accident, fapt greu, daca nu imposibil, de probat de anchetatori, din septembrie, acest lucru va fi considerat o infractiune. Practic, soferii implicati in evenimente rutiere nu au voie sa consume alcool sau substante interzise pâna când nu se supun recoltarii probelor biologice. Noile reglementari cuprind si pedepse pentru medicul de familie in cazul in care acesta nu va anunta oamenii legii despre incompatibilitatea unui pacient de-al sau cu calitatea de conducator auto. In cazul in care acest sofer va fi implicat intr-un accident rutier, medicul de familie va suporta si el consecintele.


Un efect secundar al intrarii in vigoare a noului Cod Rutier ar putea fi cresterea numarului de contestatii facute de soferii nemultumiti la sanctiunile primite, insa politistii cred ca prin profesionalism se poate evita acest lucru. „Pentru a evita o crestere a numarului contestatiilor, sanctiunile vor fi aplicate, ca si pâna acum, cu mult discernamânt“, a mai spus Marius Stamin.


Suspendarea permisului


Abaterile care vor atrage suspendarea permiselor de conducere vor fi mult mai numeroase in noul Cod. Astfel, depasirea coloanelor de vehicule oprite la culoarea rosie a semaforului sau la trecerile la nivel cu calea ferata, neacordarea prioritatii de trecere pietonilor angajati in traversare regulamentara, neacordarea prioritatii de trecere vehiculelor care au acest drept, nerespectarea semnificatiei culorii rosii a semaforului, a regulilor privind depasirea, a semnalelor, indicatiilor si dispozitiilor politistului rutier aflat in exercitarea atributiilor de serviciu pot aduce suspendarea permisului de conducere pe o perioada de 30 de zile.


Vesti bune


Nou Cod Rutier nu aduce numai vesti proaste pentru soferi. Noua legislatie le va permite acestora sa instaleze pe automobile sisteme de detectare radar, aparate care pâna acum erau interzise. Conducatorii auto care erau depistati in trafic cu astfel de detectoare radar ramâneau fara ele, pentru ca politistii de la rutiera le confiscau.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS