2.9 C
Craiova
duminică, 28 decembrie, 2025
Știri de ultima orăMagazinMesaje la purtător

Mesaje la purtător

Atunci când moda provoacă fel de fel de controverse atrage mai mult, mai ales pe cei tineri, care au descoperit plăcerea subtilă de a-şi „etala“ ţinute noi sau mai vechi, cu sloganuri provocatoare.

Atunci când moda creează controverse, ea place mai mult, mai ales generaţiei tinere, care a descoperit farmecul subtil de a transmite mesaje provocatoare prin intermediul hainelor sau de a afişa fel de fel de accesorii îndrăzneţe şi directe, legate de actualitate. Moda actuală seamănă în mare măsură cu plăcerea de a folosi simboluri „Peace and Love“, din anii ‘70. Doar că acum, această tendinţă nu mai are doar o utilitate „socială“. Deşi păstrează acel aer „politically correct“, noua tendinţă este utilă şi ca modalitate de a „agăţa“ într-o societate care pare făcută din tot mai puţine cuvinte şi din tot mai multe semne. Altfel spus, avem de-a face pur şi simplu cu o metodă ca oricare alta de a reinventa un limbaj care este util pentru a favoriza contacte mai personalizate.

Gustul pentru polemică

Lumea modei este superficială, capricioasă, oarecum exclusivistă şi deosebit de inconsecventă. La fel de adevărat este însă că nu este complet surdă şi oarbă. Din când în când încearcă să creeze controverse, să ia atitudine pro sau contra unor vicii ori a unor mentalităţi greşite sau nu. Mai nou, mai-marii modei se folosesc de mesaje de efect din cultură, artă sau, pur şi simplu, inspirate de fantezia nebună a ştirilor din ziare, care este exploatată la maximum de specialiştii în comunicare. Din acest moment, depinde de clienţi să decidă dacă operaţiunea va avea sau nu succes. Şi ca toate sectoarele creative, cei care nimeresc formula câştigătoare exploatează interesul consumatorilor la maximum.

Efecte şoc

De obicei, scena de lansare este podiumul de modă. După cum se ştie, pe podium ajunge ceea ce face spectacol. Ca atare, de ce să nu fie exploatat la maximum acel moment de glorie, acele zece sau 20 de minute de spectacol, pentru a încânta publicul cu teme care îl afectează direct, care îl irită sau îl scandalizează? Şi având în vedere că în zilele noastre sensibilitatea publicului este mai mult ca niciodată îndreptată spre temele de actualitate, zarurile au fost aruncate. Acum, această lecţie a fost învăţată şi de casele de modă mai mici. Este cazul italiencei Anna Rachele care, inspirată de petrecerile berlusconiene, a lansat pentru sărbătorile de iarnă tricouri cu un mesaj clar „I’m not an escort“, purtat de adolescente ca pe un adevărat trofeu. Oscarul pentru efectele şocante nu tocmai populare îi revine lui  John Galliano, care a provocat un val de polemici cu tricourile sale cu portretul lui Iisus Hristos sângerând. Din câte se pare, cei care posedă un exemplar sunt tare mândri de achiziţia lor. Politica este una dintre sursele de inspiraţie cele mai populare printre creatorii de modă. Cea mai „înverşunată“ dintre toate este de departe Vivienne Westswood. De altfel, este celebră campania sa imprimată pe bluze pentru eliberarea condamnatului la moarte Leonard Peltier, care nu a fost încă finalizată. Sau cea împotriva legii britanice, potrivit căreia arestul preventiv poate dura chiar şi 56 de zile.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS