În Craiova, războiul cu decibelii eliberaţi de maşini, trenuri, tramvaie, avioane şi uzine va fi declanşat luna viitoare. Bătălia se anunţă una de uzură fiindcă arsenalul este foarte scump.
Planul de acţiune pentru reducerea nivelului de zgomot în Craiova a fost avizat de Comisia tehnică regională a organismelor pentru protecţia mediului din Oltenia. Autorităţile din Bănie au obligaţia să pună în practică strategia de reducere a balamucului şi să raporteze agenţiilor teritoriale de mediu situaţia de pe frontul de luptă, pentru ca acestea să informeze mai departe Comisia Europeană. Asta însă numai după analiza şi avizul consiliului local municipal, pe care executivul le solicită în şedinţa din această lună. Potrivit unei directive din 2002 a Parlamentului European, transpusă în legislaţia românească în 2005, nivelul de zgomot maxim admis pentru drumuri şi căi ferate este de 70 de decibeli ziua şi 60 noaptea, iar până în anul 2012 trebuie atinse valorile de 65 de decibeli ziua şi 50 noaptea. Pentru zonele industriale, valorile maxime sunt 65 de decibeli ziua şi 55 noaptea, cu ţintă pentru 2012 – 60 cu 50. Specialiştii susţin că prin valoare maximă admisă nu se înţelege valoarea la care autorităţile trebuie să se culce pe o ureche, zgomotul fiind foarte dăunător omului la intensitate mare: hipertensiune arterială, dereglări psihice, nivel mai mare de stres şi chiar probleme auditive. Conform hărţilor de zgomot pentru Craiova, realizate în 2007, în zona a 19 străzi din municipiu sunt depăşite valorile maxim admise de zgomot, din cauza traficului rutier, a tramvaiului şi a trenului: bulevardele Dacia, Decebal, Calea Bucureşti, Nicolae Titulescu, Calea Severinului, 1 Mai, Ştirbei Vodă, Romanescu, Carol I şi Râului, străzile George Enescu, Petre Ispirescu, Spaniei, Independenţei, 13 Septembrie, Brestei, Caracal, Tabaci şi Bariera Vâlcii. Pe străzi precum Bariera Vâlcii, Parângului, Decebal şi Primăverii au fost înregistrate valori chiar de peste 80 de decibeli, din cauza platformelor industriale. Studiile arată că peste 140.000 de craioveni trăiesc în preajma sunetului de amplitudine periculoasă scos de maşini, circa 13.000 suportă decibelii tramvaiului, 9.000 – pe ai trenurilor, iar 2.000 de oameni sunt deranjaţi de vuietul fabricilor.
Cu ce?
Identificarea surselor de zgomot intens nu elimină însă disconfortul creat de acestea. În planul de măsuri pentru scăderea zgomotului nesănătos, măsura pe termen scurt este implementarea sistemului integrat de management al traficului rutier. „Pentru Craiova, ţinta este un nivel general care să nu depăşească 55 de decibeli. Prin sistemul de management al traficului se urmăreşte fluidizarea circulaţiei, încurajarea utilizării mijloacelor de transport în comun, a mersului cu bicicleta şi, nu în ultimul rând, scăderea timpilor de acţiune pentru maşinile de intervenţie“, a spus viceprimarul craiovean Teodor Sas. Fluidizarea circulaţiei înseamnă însă mulţi bani pentru reparaţii şi modernizare, iar încurajarea mersului cu autobuzul şi tramvaiul înseamnă în primul rând autobuze şi tramvaie! Viceprimarul mai spune că Primăria Craiova a punctat deja la acest capitol. „Modernizarea în mare parte a drumurilor, amenajarea intersecţiilor, limitarea vitezei pe anumite sectoare, refacerea Rocadei sunt acţiuni care conduc la reducerea nivelului de zgomot“, a arătat Sas. Primăria are însă mai multă bătaie de cap cu decibelii pe termen lung. Pentru a atinge valorile generale scontate, pe lângă fluidizarea la maximum a circulaţiei, municipalitatea ar trebui să înlocuiască tot parcul auto al Regiei Autonome de Transport Craiova, adică vreo 30 de milioane de euro. Unde mai pui tramvaiele, refacerea întregului sistem de prindere a şinelor de asfalt, rectificarea roţilor etc. Alte măsuri obligatorii pe termen lung sunt crearea barierelor fonice de vegetaţie sau din materiale fonoabsorbante în perimetrul industrial şi interzicerea traficului greu pe anumite tronsoane de drum.