12.6 C
Craiova
joi, 9 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalIAC Group a deschis poarta oltenilor din Balş

IAC Group a deschis poarta oltenilor din Balş

IAC a inaugurat, ieri, fabrica de la Balş, în care lucrează 262 de oameni. Investitorii din IAC Group cer infrastructură rutieră pentru a facilita transportul componentelor de la Balş la fabrica Ford din Craiova. Ajutorul de stat promis prin contract celor de la IAC a fost blocat de actualul guvern. Negocierile continuă, spun oficialii companiei.

Cu o investiţie de 40 de milioane de euro, IAC Group a construit la Balş, judeţul Olt, una dintre cele mai moderne fabrici de componente auto din zonă. Fabrica inaugurată ieri este a 27-a unitate de producţie pe care a dezvoltat-o IAC Group în Europa. IAC Balş este un furnizor important pentru Ford, compania aşezată în micul orăşel oltean producând pentru modelul Ford B-Max planşe de bord, console centrale, panouri pentru portierele din faţă şi spate şi plafonul noii maşini fabricate la Craiova. Investiţia greenfield de la Balş a fost realizată prin achiziţionarea a 65.000 de metri pătraţi de teren de la localnici. La un an şi jumătate de la demararea construcţiei, fabrica a devenit operaţională şi produce intens pentru Ford. În cadrul ceremoniei de ieri de inaugurare a fabricii, directorul de marketing şi dezvoltarea afacerilor al IAC Europa, Peter Derks, a precizat că a fost selectat oraşul Balş pentru deschiderea facilităţilor de producţie datorită forţei de muncă din zonă.

6.000 de CV-uri primite, 24 de candidaţi pe un post

Peter Derks a menţionat că până la această dată au fost primite de companie circa 6.000 de CV-uri de la persoane care doreau un loc de muncă la IAC. Dintre acestea, aproape 4.000 au fost procesate şi peste 250 de oameni au fost angajaţi. Un simplu calcul matematic ne arată că, în medie, au fost 24 de candidaţi pe un singur loc de muncă oferit de IAC. Deşi, iniţial, compania anunţase că angajează 400 de oameni în Balş, comenzile de producţie din partea Ford au făcut posibile peste 250 de locuri de muncă. Oficialii IAC au anunţat că, pe viitor, creşterea numărului de angajaţi depinde de dezvoltarea pieţei auto. James Kamsickas, preşedinte şi director executiv al IAC Group, a declarat: „Deschidem astăzi unitatea de producţie cu numărul 27 din Europa (…) Furnizăm soluţii complete pentru interiorul maşinii şi am «livrat» o unitate de producţie de înaltă calitate. Azi fabrica numără peste 250 de angajaţi, cu posibilitatea de creştere pe viitor, în această zonă emergentă, din punct de vedere tehnologic, a României“. Vicepreşedinte de operaţiuni al IAC Group pentru Europa Centrală şi de Est, Maurits Willaert, a declarat că fabrica are 262 de salariaţi, dintre care 47 reprezintă personal TESA, iar restul sunt muncitori direct productivi. Un alt oficial al companiei, Jonas Nilsson, vicepreşedinte executiv operaţional al IAC Europa, a menţionat că fabrica de la Balş lucrează aproape de întreaga capacitate, iar oamenii vin la serviciu în trei ture. Butonul de pornire a fabricii, evident, simbolic, a fost apăsat de o tânără din Balş, Titiana Coman, pe care staff-ul IAC Europa a lăudat-o pentru ideile şi munca sa şi a felicitat-o pentru prima sa slujbă obţinută la IAC, după ce a ieşit de pe băncile şcolii. Compania le-a dat temă unor tineri de la Colegiul Tehnic din Balş, iar elevii trebuia să gândească soluţii pentru stocarea materialelor în fabrică. Doi tineri au fost declaraţi câştigători şi au primit posturi în companie. IAC doreşte să colaboreze şi cu facultăţile tehnice din Craiova.

Infrastructura dă rateuri

Maurits Willaert a explicat ce este mai important pentru companie, după deschiderea unităţii de producţie de la Balş: forţa de muncă şi nivelul de pregătire al potenţialilor angajaţi şi infrastructura rutieră. „Infrastructura este foarte, foarte importantă pentru noi“, a precizat oficialul IAC.
Odată cu lansarea producţiei de masă a Ford, cu modelul Ford B-Max, activitatea de la IAC Balş s-a intensificat. Primarul localităţii, Mădălin Teodosescu, a precizat că, zilnic, 24 de tiruri ies de la IAC şi sunt nevoite să treacă prin Balş, către Craiova: „IAC şi cei 250 de angajaţi dau bani la primărie sub formă de impozite şi taxe. Conform contractului pe care îl avem cu IAC, la ora aceasta trebuia să avem un drum expres pe care să se transporte componentele – pe care nu-l avem, şi o centură ocolitoare a Balşului – pe care nu o avem. Din păcate, am avut doi miniştri din zonă, Berceanu şi Dobre, dar nici unul nu a făcut nimic pentru infrastructură. În lipsa unei centuri ocolitoare, nu avem pe unde să ducem cele 24 de tiruri care trec zilnic prin Balş. Vom transporta componentele auto cu elicopterul. Cu eforturi de la primărie am realizat, cum am putut, o centură printr-un cartier mărginaş (Teiş), pentru a devia transportul. Infrastructura este foarte importantă“. Primarul Balşului a insistat pe faptul că statul român nu şi-a onorat promisiunile din contractul semnat cu IAC.

Ajutorul de stat, momentan blocat

Statul român se angajase să acorde companiei IAC Balş un ajutor de 17 milioane de euro. Din aceşti bani nu a fost virat nici măcar un euro către compania care a investit partea ei, 40 de milioane de euro. Preşedintele Consiliului Judeţean Olt, Paul Stănescu, a precizat că iniţial se promisese acordarea ajutorului de stat companiei localizate la Balş, dar după schimbarea guvernului lucrurile au început să tărăgăneze. „Eu personal m-am dus cu memoriul la domnul Ponta. Iniţial zisese că «da», apoi că nu se mai poate acorda. Eu cred că primul-ministru Victor Ponta va rezolva cât mai repede situaţia, pentru că ajutorul de stat este o obligaţie contractuală asumată cu IAC“, a precizat Stănescu.
Întrebaţi în conferinţa de presă dacă au primit sau nu ajutorul de stat şi cum comentează situaţia blocării ajutorului de la statul român, reprezentanţii companiei au dat un răspuns diplomatic, dar au şi bătut elegant obrazul autorităţilor române. Preşedintele IAC Group, James Kamsickas, a declarat: „Nu voi comenta această situaţie, deoarece suntem într-o formă de negociere cu statul român şi nu ar fi politicos din partea noastră să comentăm. Dar, orice autoritate statală ar fi, fie că este vorba de India, România sau China, este important să îşi respecte promisiunile făcute. Dacă nu se întâmplă aşa, oameni ca mine se vor gândi de două ori înainte de a veni să investească într-o ţară, într-o regiune sau alta“.

Cine este IAC

IAC Group este unul dintre principalii furnizori globali de componente și sisteme auto, incluzând garnisaje de interior și de exterior. Vânzările grupului au atins 4,4 miliarde de dolari în 2011, informează compania. IAC își desfășoară activitatea în 76 de unități de producție deschise în 16 țări. Grupul IAC are aproximativ 24.000 de angajați în întreaga lume, iar sediul central al operațiunilor se află la Luxemburg.

Bordul B-Max se produce la IAC

Matriţe uriaşe produc piesele, componentele necesare interiorului vehiculului Ford B-Max. Pielea artificială care acoperă panoul de instrumente de pe bordul B-Max este făcută dintr-o pudră de PVC, folosită ca materie primă şi prelucrată la cald, apoi turnată într-o matriţă. Compania IAC foloseşte în fabrica de la Balş tehnologia modernă FastKast, care presupune prelucrarea materialelor cu o suspensie de răşină, ceea ce conduce la emisii scăzute de dioxid de carbon, susţin reprezentanţii companiei. 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS