20 C
Craiova
miercuri, 5 iunie, 2024
Știri de ultima orăLocalComisia Europeană promovează produsele ecologice

Comisia Europeană promovează produsele ecologice

Comisia Europeană lansează, la sfârşitul acestei săptămâni, o nouă campanie de promovare dedicată alimentelor şi agriculturii ecologice. Acţiunea are drept scop creşterea nivelului de conştientizare şi de recunoaştere de către consumatori a produselor ecologice, în special în rândul tinerilor şi al copiilor.

Noua campanie de promovare este lansată la Târgul de agricultură Foire de Libramont din Belgia, sub sloganul „Agricultura ecologică. Bună pentru natură, bună pentru tine“. Cererea de produse ecologice este în creştere, ceea ce oferă oportunităţi noi de afaceri pentru toate sectoarele din lanţul de aprovizionare cu alimente. În ultimii ani, numărul operatorilor ecologici a crescut semnificativ. În ultimii ani, piaţa europeană ecologică de desfacere a cunoscut o creştere masivă, între 5 şi 30 la sută, în majoritatea ţărilor, inclusiv în noile state membre. Cererea crescândă a consumatorilor întăreşte piaţa ecologică şi oferă noi oportunităţi fermierilor şi procesatorilor. De asemenea, Comisia Europeană va anunţa competiţia pentru crearea unei noi embleme pentru o agricultură ecologică. Această campanie a fost dezvoltată utilizând abordarea de tip umbrelă, care serveşte intereselor operatorilor ecologici naţionali din cadrul UE şi îi susţine pe aceştia în promovarea activă a agriculturii ecologice. CE a creat campania în cooperare cu grupul de experţi în promovarea agriculturii ecologice. Experţii naţionali includ reprezentanţii ministerelor naţionale ale agriculturii, precum şi asociaţiile naţionale şi internaţionale care lucrează cu agricultura şi producţia ecologică.

 

Trend ascendent

 

Campania este lansată în cadrul Planului European de Acţiune pentru Alimentaţie şi Agricultură Ecologică. Acest plan de acţiune plasează 21 de iniţiative pentru dezvoltarea pieţei de alimente ecologice şi pentru îmbunătăţirea standardelor prin creşterea eficienţei, transparenţei şi implicit a încrederii consumatorilor. Piaţa mondială de produse ecologice a fost estimată la 40 de miliarde de dolari, în 2006, aceasta înregistrând un ritm de creştere de zece la sută pe an, iar valoarea pieţei europene de produse ecologice era în 2006 de 17 miliarde de dolari. Numai piaţa UE a avut în 2007 o valoare de 5,2 miliarde de euro, în creştere cu 15 la sută faţă de anul precedent. Pentru 2008, estimările arată un ritm de creştere de zece la sută, Germania fiind cea mai mare piaţă de desfacere a produselor ecologice, cu vânzări de 2,8 miliarde de euro. Studiile de specialitate au arătat că, în următorii cinci ani, piaţa UE va înregistra creşteri între doi – zece la sută anual. Suprafaţa totală de teren cultivată în sistem ecologic, la nivel mondial, se ridică la 31,4 milioane ha, din care Australia şi Oceania deţin 12,2 milioane ha, America Latină – 6,4 milioane ha, iar Europa – 6,5 milioane ha. Africa şi America Latină cultivă anual 1,2 milioane ha, respectiv 1,2 milioane ha. În România, în prezent, suprafaţa cultivată în regim ecologic reprezintă mai puţin de unu la sută (0,94%) din suprafaţa agricolă – 14,82 milioane ha, în timp ce, la nivelul Uniunii Europene, suprafaţa consacrată agriculturii ecologice este de 6,5 milioane ha, adică sub patru la sută din suprafaţa de 162,3 milioane ha cultivate. Având în vedere trendul alimentelor ecologice, este de presupus că şi Guvernul României va adopta politici speciale pentru fermierii care doresc să abordeze acest domeniu. Deocamdată, micii fermieri – ţăranii – produc alimente ecologice pentru consumul propriu nu pentru că aşa vor, ci pentru că sunt prea săraci să achiziţioneze îngrăşăminte chimice.

 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS