marți, 19 martie, 2024
Știri de ultima orăMagazinPicătura de cunoaştere: Cratere impresionante cauzate de impactul unor meteoriți cu Pământul

Craterul Pingualuit (Foto:  www.cunoastelumea.ro)
Craterul Pingualuit (Foto: www.cunoastelumea.ro)

Aproximativ 500 de meteoriți lovesc anual Pământul, însă doar cinci-șase sunt suficient de mari pentru a fi detectați de către radarele meteorologice, iar fragmentele lor pot fi recuperate. Coliziuni mari, care să lase urme vizibile în sol sunt, din fericire, și mai rare, astfel de evenimente petrecându-se doar o dată la câteva mii de ani, scrie Descoperă.
Spre exemplu, „asteroizii de piatră“, cum sunt ei numiți, lovesc Pământul la fiecare 5.200 de ani. Aceste corpuri cerești au în medie un diametru de 100 de metri, iar craterele pe care le creează la nivelul solului sunt de circa 1,2 km în diametru. Explozia cauzată de impact este echivalentă cu explozia unei bombe de 3,8 megatone de TNT sau cu o explozie de aproximativ o mie de ori mai puternică decât energia combinată a bombelor atomice folosite la Hiroshima şi Nagasaki. Până în prezent, există 188 de coliziuni ale corpurilor cereşti cu Pământul, confirmate prin cratere imense. Cele mai multe dintre ele sunt greu de recunoscut, numai câteva au scăpat de eroziune şi intemperii. Dintre acestea, cele mai interesante sunt:

Craterul Barringer

Craterul Barringer este situat în nordul deșertului Arizona, Statele Unite, și a fost desemnat cel mai interesant și bine conservat crater de pe Pământ. Înainte ca geologul american Daniel Barringer să demonstreze în mod concludent faptul că acest crater a apărut în urma unui impact cu un meteorit, oamenii de știință credeau că zona este, de fapt, un vulcan stins.Anterior acestei descoperiri, inclusiv craterele de pe Lună erau considerate a fi vulcani, geologii neluând în calcul faptul că asteroizii pot contribui semnificativ la istoria geologică și biologică a planetei.
Craterul Barringer are aproximativ 1.200 de metri în diametru și o adâncime totală de 170 de metri. Este înconjurat de o scoarță care se ridică până la 45 de metri deasupra câmpiilor din jur. Se estimează că acest crater a apărut în urmă cu 50.000 de ani.

Craterul Pingualuit

Este situat în Quebec, Canada. Are un diametru de 3,44 km și s-a format în urma unui impact care a avut loc acum 1,4 milioane de ani. Craterul se ridică la 160 de metri deasupra tundrei din jur şi are 400 de metri adâncime. Parțial, până la 267 de metri, craterul este umplut cu apă, formând astfel unul dintre cele mai adânci lacuri din America de Nord. Lacul deţine, de asemenea, una dintre cele mai pure rezerve de apă dulce din lume.

Craterul Wolfe Creek

Craterul s-a format în urmă cu aproximativ 300.000 de ani și este situat în câmpiile plate situate la marginea de nord-est a deșertului din Australia de Vest. Măsoară aproximativ 880 de metri în diametru, iar în centrul acestuia se află o câmpie plată în care cresc copaci. Craterul este una dintre cele mai renumite atracții turistice din Australia.
Craterul Lonar este situat lângă un mic sat din India. S-a format în urmă cu aproximativ 52.000 de ani, are un diametru de 1,8 km și o adâncime de 137 de metri.
Craterul Bluff Gosse, aflat în centrul Australiei, ar fi apărut în urmă cu 142 de milioane de ani. Are 5 km în diametru și peste 180 de metri adâncime.