14.7 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăMagazinBiroul - o junglă modernă

Biroul – o junglă modernă

Viaţa la birou seamănă din ce în ce mai mult cu lupta pentru supravieţuire din junglă. În cazul în care doriţi să ieşiţi biruitor şi să vă faceţi o carieră este suficient să transpuneţi în viaţa cotidiană micile trucuri folosite de primate în lumea animală.

Într-un studiu dat publicităţii de revista New Scientist au fost prezentate cinci reguli de bază pentru cei care prestează o muncă de birou pe care doresc să o păstreze cât mai mult timp. Studiul se adresează şi celor care au ambiţii profesionale înalte şi care visează la o ascensiune pe plan profesional.

„Biroul şi jungla sunt surprinzător de asemănătoare, pentru că ambele sunt guvernate de ierarhii severe, se bazează pe nevoia de cooperare şi sunt dominate de spiritul de competiţie. La toate astea, adăugaţi riscul unor înlocuiri ostile, piaţa de favoruri, oportuniştii şi nelipsiţii linguşitori şi o să constataţi că nu mai puteţi face diferenţa dintre junglă şi birou“, cred cercetătorii. Iată de ce, dacă doriţi să aflaţi cea mai bună metodă de a face faţă unor colegi agresivi sau unor şefi imposibili, nu trebuie decât să urmaţi sugestiile venite din partea „predecesorilor“ noştri sălbatici, care trăiesc în junglă de milenii şi al căror comportament este similar cu al nostru.

La fel ca şi oamenii, şi maimuţele au resentimente atunci când sunt tratate nedrept şi sunt chiar capabile să intre şi în grevă dacă sunt tratate fără scrupule.

 

Reguli din sălbăticie

 

Potrivit oamenilor de ştiinţă, există cel puţin cinci reguli din lumea animală care sunt perfecte şi la birou. În primul rând, nu vă asumaţi meritele pentru activităţile la care a colaborat tot colectivul. „În general, relaţiile de muncă se rup când cineva încearcă să fure şi să pună în practică proiectele colegilor. De asemenea, este bine să evitaţi să vă lăudaţi cu propriile venituri în faţa colegilor“, cred cercetătorii. Nu uitaţi să faceţi tot posibilul să îl câştigaţi pe şef de partea dumneavoastră. „Numeroase studii au demonstrat că maimuţele şi primatele, în general, care îşi dedică mult timp încercând să le facă pe plac superiorilor au parte de mai multă susţinere în timpul înfruntărilor între tabere“, spun cercetătorii. Nu purtaţi ranchiună, ci încercaţi să fiţi cât mai generos cu pupăturile şi îmbrăţişările. „Deseori, cimpanzeii se ţin în braţe şi se mângâie după o luptă, delfinii se freacă unul de celălalt, iar caprele îşi ating boturile reciproc. În opinia specialiştilor, în comportamentul animal împăcarea elimină stresul, iar riscul de reizbucnire a conflictelor scade simţitor. Aşadar, de ce să nu încercaţi asta şi la birou?

 

Spirit de echipă în lumea animală

 

Spiritul de echipă este un principiu de bază şi în lumea animală. „Mai multe studii au demonstrat că cimpanzeii preferă compania «colegilor» mai cooperanţi. În cazul oamenilor, asta ar însemna să fiţi mai drăguţi cu cei din jur şi să aveţi grijă ca asta să se vadă. O metodă simplă de socializare ar fi să faceţi un ceai sau să cumpăraţi dulciuri pentru colegii de birou“. Şi, în fine, cea de-a cincea regulă ne învaţă cum să fim nişte şefi buni. Studiul dat publicităţii de New Scientist nu îi scuteşte nici pe şefi de ceva recomandări. Oamenii de ştiinţă au observat că cimpanzeii agresivi şi grosolani trebuie să se lupte tot timpul ca să îşi poată păstra supremaţia, lucru care duce la un stres general. „Un şef bun este cel care ştie să combine cu înţelepciune motivaţia, capacitatea de control şi spiritul de conducător. Echilibrul trebuie să fie cuvântul de ordine pentru un şef bun, iar prea multă supraveghere, o «şefie» exagerată şi excesul de zel pot dăuna“, cred cercetătorii.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS