5.3 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljMașină reținută din cauza unei polițe Carpatica Asig

Mașină reținută din cauza unei polițe Carpatica Asig

Un craiovean acuză că Autoservice Poiana i-a reținut mașina în service, după efectuarea reparațiilor, până când va plăti din buzunar contra-valoarea acestora, deși el beneficia de poliță RCA la Carpatica Asig, pe care, prin efectul legii, i-a cedat-o conducătorul auto vinovat de accident.
Adrian Sorin Militaru a suferit un ușor accident auto, iar proprietarul mașinii care a produs accidentul avea poliță RCA de la Carpatica Asig. Totul se întâmpla în luna iunie, cu două luni înainte să fie declanșat falimentul firmei de asigurări amintite. Pe 5.06.2016, Militaru încheia Constatarea pe cale amiabilă cu cel care i-a lovit mașina, acesta din urmă beneficiind de poliță RCA valabilă, emisă de Carpatica Asig. Militaru a dus mașina la Autoservice Poiana, care a acceptat să facă reparațiile pentru mașina Fiat Albea, fabricată în 2006, care îi aparține lui Militaru. Păgubitul susține că reparațiile s-au făcut la capota din spate a mașinii și la bara din spate.
Pe 16 iunie, service-ul a trimis devizul de lucrări către Carpatica Asig, iar compania de asigurări a deschis dosarul de daună nr. RA0803DJ16. Pe 4 iulie 2016, Carpatica a acceptat la plată suma de 5.904 lei, pentru autovehiculul lui Sorin Militaru. Cu toate acestea, mașina lui a fost reparată pe 2 august 2016, exact în ziua în care ASF a anunțat intrarea în faliment a firmei de asigurări Carpatica Asig.

„Mașina mea este reținută abuziv“

Deși a fost anunțat că autoturismul i-a fost reparată, iar compania de asigurări a dat accept la plata sumei de 5.904 lei pentru reparație, reprezentanții Autoservice Poiana din Craiova au refuzat să îi predea omului mașina. Militaru susține că cei de la service l-au condiționat că îi vor preda mașina personală în momentul în care el își va achita din buzunar contravaloarea reparațiilor. „Am semnat cererea de plată către Carpatica Asig, iar mașina mi-a fost reparată pe 2.08.2016. Și cu toate acestea, mașina nu mi se predă decât dacă achit eu contravaloarea reparației sau să aștept până la livrarea banilor în contul service-ului Poiana SRL de către Carpatica Asig SA. Nu consider că trebuie să aștept eu ca aceste două societăți să își rezolve problemele financiare, având un contract de colaborare între ele. Consider, de fapt, că mașina mea este reținută abuziv de către service-ul Poiana“, a precizat Adrian Sorin Militaru în sesizarea transmisă GdS. El a mai spus că nu are bani să achite aproape 6.000 de lei către service, deși beneficiază legal de poliță RCA valabilă, conform legii.

Păgubitul poate depune cerere la Fondul de Garantare

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) împreună cu Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) au întocmit un Ghid pentru consumatori – Carpatica Asig. Iată cum trebuie să procedeze cei care au daună și beneficiază de poliță RCA Carpatica Asig.
„Dacă ați avut un accident și dosarul dumneavoastră de daună se află în faza de instrumentare de către Carpatica Asig, dosarul dumneavoastră va fi transferat către FGA pentru a fi instrumentat și finalizat. Dosarele de daună în lucru sunt transferate de către Carpatica Asig către FGA, în 30 de zile de la publicarea deciziei ASF în Monitorul Oficial, iar FGA va prelua instrumentarea acestora. Deciziile judecătorești de plată ale Carpatica Asig către asigurați vor fi preluate la plată de către FGA, în condițiile legii. Dumneavoastră trebuie să transmiteți FGA o cerere-tip pentru ca FGA să finalizeze această procedură și să decidă cu privire la plata cuvenită“, se arată în Ghidul pentru consumatori care se găsește pe internet, pe www.fgaromania.ro. Ghidul mai clarifică și alte aspecte: „În cazul în care ați avut un accident sau o daună și v-ați adresat CARPATICA ASIG pentru deschiderea dosarului de daună, dar societatea nu a făcut încă constatarea daunei, atunci vă veți adresa FGA, care va prelua această activitate“, iar un inspector de la FGA vă va suna, se arată în ghid.
Service-urile nu pot depune cereri de plată a daunelor la FGA, doar beneficiarii de asigurare sau păgubiții au acest drept. „Legea stabilește care sunt categoriile de persoane ce pot adresa o cerere de despăgubire FGA, acestea fiind definite ca și creditori de asigurare. Cererea trebuie să o formulați dumneavoastră, creditorul de asigurare (asigurat, beneficiar al asigurării, persoană păgubită în cazul asigurărilor de răspundere civilă)“, se arată în ghidul respectiv.

Când se vor plăti daunele

Potrivit legii, plata dosarelor se va realiza de către FGA doar după ce instanța de judecată va stabili, definitiv, falimentul Carpatica Asig SA. Până la această dată nu a fost stabilit falimentul prin sentință definitivă. Lucrurile s-au complicat și mai mult zilele trecute. Pe 9 august, DNA a cerut interdicția sau suspendarea inițierii falimentului Carpatica Asig.
Potrivit avocatului craiovean Florin Iordache, după ce rămâne definitivă hotărârea instanței privind falimentul Carpatica Asig pot trece luni sau chiar mai mult de un an până când păgubiții își vor recupera banii: „După experiența cu Astra Asigurări, plata daunelor de către Fondul de Garantare poate să dureze chiar și un an. Despăgubirile se vor acorda în ordinea depunerii cererilor de plată a daunelor și vor avea prioritate hotărârile definitive ale instanțelor în care este implicată Carpatica Asig“.

Service-ul nu putea să îi rețină autovehiculul

Service-urile auto pot reține mașinile clienților lor doar în anumite condiții, stabilite clar de lege. În lipsa îndeplinirii condițiilor, orice reținere a bunului personal al clientului nu este legală. Noul Cod Civil prevede la articolele 2495-2499 în ce condiții poate beneficia creditorul de „dreptul de retenție“ asupra unui bun. Totuși, pentru a se aplica dreptul de retenție asupra unui bun al unei persoane, acel drept trebuie să fie asumat de persoana proprietară a bunului printr-un act încheiat cu service-ul. Avocatul Florin Iordache a precizat pentru GdS următoarele: „Condiția de operare a dreptului de retenție este să existe cumulativ încheiat un contract de service între societate și client și în conținutul contractului să existe inserată clauza de retenție. Doar în aceste condiții operează dreptul de retenție. Dacă nu este semnat un contract de service sau nu există clauză contractuală în acest sens, atunci nu există drept de retenție. Din câte știu eu din practică, doar cinci-șase service-uri din Craiova au astfel de contracte semnate cu clienții. De asemenea, trebuie să existe comandă de service semnată și asumată de client. Dacă nu e semnată de client comanda de service și nu există contract cu clauză de retenție, atunci nu i se poate reține mașina de către acel service“.

După sesizarea GdS, service-ul Poiana promite că îi restituie mașina omului

Situația declanșării falimentului Carpatica Asig afectează și afacerile service-urilor. Proprietara SC Poiana SRL, care deține Autoservice Poiana, Carmina Poiană, a recunoscut că după ce ASF a anunțat deschiderea falimentului Carpatica Asig a decis să îi rețină mașina lui Adrian Sorin Militaru pe motiv că nu poate recupera contravaloarea lucrării efectuate asupra autovehiculului. „Domnul respectiv a refuzat să semneze în timp util cererea de despăgubire, pentru a i se băga la plată dosarul. Din punct de vedere legal, eu nu am nici o posibilitate să-mi recuperez banii. Am investit în piese, mai este și manopera… De aceea i-am cerut să plătească dânsul banii și să și-i recupereze apoi de la Fondul de Garantare. Dânsul trebuie să depună cererea de despăgubire la Fondul de Garantare, pentru că service-ul nu are dreptul acesta. Așa am mai pățit cu Astra și avem de recuperat două miliarde (de lei vechi – n.r.) de la ei“, a explicat Carmina Poiană. Totuși, reprezentanta service-ului a recunoscut că nu are vreun contract încheiat cu clientul căruia i-a reținut mașina, iar acesta a refuzat să semneze comanda de service pentru efectuarea reparațiilor. Angajații service-ului au precizat că Militaru nu a semnat comanda „pentru că așa a fost sfătuit de cei de la Carpatica Asig“.
După ce redactorii GdS au informat conducerea service-ului că în lipsa unui contract semnat cu clientul, act în care să fie prevăzută clauza de retenție asupra bunului respectiv, service-ul nu putea să îi rețină mașina lui Adrian Sorin Militaru, Carmina Poiană a precizat: „Îi voi returna mașina omului, că îl înțeleg, dar dânsul trebuie să își depună la Fondul de Garantare cererea de plată și vom încheia cu el un angajament să cesioneze sumele de la Fondul de Garantare către service, pentru a ne recupera și noi banii“.
Ce pot face cei care au polițe la Carpatica Asig

În cazul în care ați suferit un accident auto și beneficiați de o poliță Carpatica Asig trebuie să urmați anumiți pași. Avocatul Florin Iordache a explicat că acele persoane care se află sau se vor afla în situații similare trebuie „să notifice Fondul de Garantare; să găsească un service dispus să își recupereze banii de la Fond; sau să își plătească reparațiile cu bani proprii, urmând ca în viitor să își recupereze singure banii de la Fondul de Garantare“. Și posesorii de asigurări CASCO procedează în același fel. Ei trebuie să se adreseze FGA pentru constatarea și deschiderea dosarului de daună, conform ghidului publicat de Fondul de Garantare. De asemenea, polițele RCA la Carpatica Asig achitate rămân valabile până la data expirării.
Dacă aveți contract de asigurare cu plata în rate, atunci acesta nu mai produce efecte și trebuie să vă faceți altă asigurare, la altă firmă de asigurări.
Cei care au asigurarea obligatorie a locuinței încheiată la Carpatica Asig beneficiază de valabilitatea poliței până la data înscrisă pe aceasta. În schimb, despăgubirea în caz de producere a unui risc asumat de polița respectivă – cutremur, inundație, alunecare de teren – se plătește de către PAID (Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor), tot la solicitarea titularului poliței, se arată în ghidul publicat de FGA.

„Nu vreau să-mi bag firma în faliment!“

Falimentul Carpatica Asig produce neplăceri și asiguraților (denumiți în legislație drept „creditori de asigurare“), dar și service-urilor, care nu își recuperează contravaloarea lucrărilor până când se primesc despăgubirile de la FGA. Pe viitor, Autoservice Poiana nu va mai accepta drept clienți persoane care au RCA la firma de asigurări aflată în faliment. „De acum înainte nu voi mai primi în service mașini la reparat dacă proprietarii au asigurarea la Carpatica Asig, pentru că nu vreau să-mi bag firma în faliment!“, a precizat Carmina Poiană, pentru GdS.
Firma a mai avut doi clienți cu polițe RCA de la Carpatica Asig, însă aceștia au primit banii de la asigurător chiar cu două zile înainte de anunțul ASF privind falimentul societății.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS