27.8 C
Craiova
miercuri, 5 iunie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljBarurile și cluburile ilegale puteau fi închise mai demult

Barurile și cluburile ilegale puteau fi închise mai demult

Unii patroni au hotărât să pună lacătul pe uși pentru a renova (Foto: GdS)
Unii patroni au hotărât să pună lacătul pe uși pentru a renova (Foto: GdS)

În ciuda declarațiilor reprezentanților ISU din toată țara, inclusiv din Dolj, care spuneau că nu pot închide barurile sau cluburile fără autorizație de securitate la incendiu din cauza legii incomplete, în realitate acest lucru este posibil. Oprirea activității acestor bombe cu ceas se poate face prin colaborarea mai multor instituții ale statului, dar cel care trebuie să pună lucrurile în mișcare este tot Inspectoratul pentru Situații de Urgență, prin structurile sale județene. Primăriile au un rol limitat în combaterea acestui fenomen care a subzistat liniștit până la tragedia din clubul Colectiv, dar care, o dată ieșit la iveală, ar trebui să vină ca un tăvălug peste cei care încalcă legea. În altă ordine de idei, atât de mult i-a păsat guvernului de pomenitele carențe legislative încât ordonanța de urgență de marți care trebuia să dea puteri sporite ISU nu a fost publicată în Monitorul Oficial nici măcar a doua zi. Și asta în condițiile în care, de exemplu, ISU Dolj și celelalte instituții se pregăteau ieri de controale pe baza noilor atribuții.

Legislația privind protecția la incendiu nu este complicată, dar are anumite scăpări. Ele au fost invocate de Inspectoratul pentru Situații de Urgență atunci când a fost întrebat de ce nu a închis localurile care nu ofereau siguranță clienților lor, iar ca efect, de acest lucru au profitat și patronii barurilor și cluburilor. Ce este clar și ce este interpretabil în legislația antiincendiu? Să începem cu ce este clar. Se știe cu exactitate ce localuri au nevoie de autorizația de siguranță la incendiu, document eliberat de ISU, care atestă faptul că patronul unui local și-a luat toate măsurile tehnice de prevenire și stingere a unui incendiu. Acest lucru este consființit de HG nr. 1739/2006, modificată în 2014, care enumeră categoriile de construcții supuse autorizării. Nu le vom da pe toate, ci doar pe cele care prezintă cel mai mare interes pentru Craiova.
De exemplu, trebuie să aibă autorizație „încăperile sau grupurile de încăperi, definite conform reglementărilor tehnice specifice domeniului securităţii la incendiu ca «săli aglomerate», amplasate în clădiri independente sau în clădiri cu funcţiuni mixte, indiferent de aria construită, regimul de înălţime ori destinaţie“.
Caracteristica de „sală aglomerată“ este definită într-un normativ din 1998, denumit P118. ­Pe scurt, aceasta este o încăpere sau un grup de încăperi care comunică direct între ele prin goluri (protejate sau neprotejate), în care suprafaţa ce-­i revine unei persoane este mai mică de 4 m pătrați şi în care se pot întruni simultan cel puţin 150 de persoane (săli de spectacole, săli de întruniri, încăperi pentru expoziţii, muzee, cluburi, cinematografe, comerţ, cazinouri, discoteci etc). Când sunt situate la parter, se consideră săli aglomerate cele cu mai mult de 200 de persoane. Mai departe, de autorizație au nevoie și spaţiile amenajate în clădiri de locuit colective având destinaţia de comerţ cu aria desfăşurată mai mare de 50 mp ori de producţie şi/sau depozitare indiferent de suprafaţă. De asemenea, autorizate trebuie să fie și construcţiile civile subterane sau spaţiile publice amenajate la subsolul, demisolul, podul ori pe acoperişul tip terasă al clădirilor civile, indiferent de destinaţie, aria construită/desfăşurată sau de numărul de persoane. În această categorie intră majoritatea barurilor sau cluburilor din Craiova din Centrul Vechi aflate la subsolul clădirilor. Cum au putut ele funcționa fără autorizație până acum? Pentru că au putut și pentru că amenzile pe care le-au primit până în iulie 2015 aveau valori atât de mici încât puteau fi plătite din consumația de la o singură masă dintr-o noapte. Cei care au aplicat aceste amenzi, adică ISU, au spus că legislația după care funcționează Inspectoratul, Legea nr. 307/2006 modificată, are o mare lipsă: nu le permite să suspende sau să închidă activitatea acestor localuri, deoarece nu este prevăzută cu norme de aplicare. Concret, spun ei, o modificare din 2015 vorbește despre oprirea funcționării ori utilizării construcțiilor sau amenajărilor în cazul încălcării grave a cerințelor de securitate la incendiu în ceea ce privește viața ocupanților și a forțelor de intervenție, dar mai departe articolul face referire la anumite criterii după care se stabilește pericolul, criterii care trebuia aprobate prin hotărâre de guvern.
Din iulie și până marți seară, aceste norme nu fuseseră elaborate și publicate. Marți, presat de opinia publică după tragedia din clubul Colectiv, guvernul a încropit aceste norme și a precizat clar că ISU poate suspenda sau opri activitatea localurilor fără autorizație. A uitat să facă, însă, cel mai important lucru: să publice actul normativ în Monitorul Oficial. Altfel, el nu produce efecte, deci nu poate fi folosit, iar oficialii din Dolj, cel puțin, se pregătiseră încă de marți seară să meargă a doua zi în control cu puteri sporite.

ISU poate închide localurile cu probleme cu ajutorul altor instituții

Și, totuși, ISU putea găsi soluții să-i determine pe patroni să respecte legea, în afara amenzilor simbolice fără efect, tocmai pe baza unui articol din Legea nr. 307/2006 modificată. Este vorba despre articolul 30, alineatele 7 și 8, care îndeamnă ISU să comunice situațiile cu probleme altor instituții, adică să colaboreze cu ele. Iată ce spune alineatul 7: „În situația în care se constată pierderea valabilității avizului de securitate la incendiu ori lucrările de construcții au început fără acest document, inspectoratele pentru situații de urgență informează autoritatea care a emis autorizația de construire, respectiv structurile competente ale Inspectoratului de Stat în Construcții (ISC), pentru a dispune măsurile prevăzute de lege“. Deci ISU trebuie să comunice cu primăria, cea care emite autorizația, și cu ISC. Alineatul 8 spune următoarele: „Pierderea valabilității autorizației de securitate la incendiu și încălcarea gravă a cerinței de securitate la incendiu care impune oprirea funcționării ori utilizării construcțiilor sau amenajărilor se comunică la Registrul Comerțului, prefectului și instituțiilor publice interesate, în cel mult 48 de ore“. Diferența între aviz și autorizație este următoarea: avizul se dă de către ISU conform certificatului de urbanism care precede autorizația de construire pe baza unui proiect întocmit de un arhitect angajat de patronul localului. După ce obține autorizația de construire, patronul începe execuția propriu-zisă a lucrărilor, și după ce o finalizează, înainte de a o pune în funcțiune, cheamă ISU în inspecție. Dacă lucrurile sunt corect executate conform proiectului și autorizației, ISU emite autorizația de funcționare la incendiu. Cele două alineate acoperă astfel pierderea atât a avizului, cât și a autorizării și menționează cel puțin patru instituții cu care ISU poate colabora pentru închiderea localurilor cu probleme.

Primăria, martor la căratul apei?

Mulți s-au întrebat care este rolul primăriei în închiderea unui astfel de local. Minim, potrivit legii. Primăria are două roluri în viața unei firme. Îi emite o autorizație de funcționare pe baza Codului Fiscal și eliberează autorizația de construire. Autorizația se emite pe baza unor documente fiscale, precum Certificatul de Înregistrare, și pe baza unei declarații pe proprie răspundere a patronului, în care acesta trece suprafața pe care se desfășoară activitate firmei și, eventual, numărul de persoane (clienți) în cazul activității de bar-restaurant. Poliția Locală este cea care verifică dacă firmele au această autorizație sau dacă și-au înnoit-o anual și dacă suprafața din declarația pe propria răspundere este corectă. Asta înseamnă că, în cazuri întemeiate, Poliția Locală măsoară suprafața reală. Dacă nu corespunde, îl pune pe patron să se adapteze. Dacă nu o face, îl amendează, dar nu-l închide. De asemenea, în cazul autorizațiilor de construire, dacă acestea lipsesc, Poliția Locală îl amendează pe patron și îl obligă să intre în legalitate. Dacă nu o face, îl dă în judecată. Numai judecătorul poate dispune demolarea construcției ridicate fără autorizație. Cum avizul pentru securitate la incendiu este inclus în autorizația de construire, cine nu are autorizație, încalcă atât Legea urbanismului, cât și pe cea privind incendiile. Dar nu poate fi închis.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS