7 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljBlocajul informatic afectează coasiguraţii

Blocajul informatic afectează coasiguraţii

Persoanele care au nevoie de adeverinţă de la CAS Dolj pentru a merge la medic trebuie să aştepte rezolvarea problemelor tehnice care au dus la căderea sistemului informatic al CNAS. Pentru cazurile de urgenţă, adeverinţa este eliberată ca şi până acum, adică pe loc.

Decizia Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) de a suspenda până luni activităţile de plată în numerar a contribuţiei la asigurările de sănătate şi de eliberare a adeverinţei de asigurat se aplică doar parţial la Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) Dolj. Instituţia, aflată în subordinea CNAS, eliberează adeverinţe în regim de urgenţă şi face încasări prin intermediul propriului soft.

Se primesc cererile

Potrivit CAS Dolj, declaraţiile angajatorilor se trimit pe internet şi se validează, sau se depun la ghişeele CAS Dolj. Şi concediile medicale se primesc, chiar dacă nu pot fi operate deocamdată. „Se opresc exemplarele la ghişeu, iar în momentul în care sistemul va funcţiona, se operează şi se trimit prin poştă sau e-mail“, a explicat Mihai Bogdan Dădulescu, director relaţii contractuale la CAS Dolj.
Pentru eliberarea adeverinţei de asigurat se opresc documentele la ghişeu şi un număr de telefon prin care solicitantul să fie anunţat când poate să-şi ridice adeverinţa. Adeverinţa este obligatorie pentru anumite categorii de asiguraţi care nu pot beneficia de consultaţii medicale fără acest document. Este cazul coasiguratului (soţ/soţie sau părinte care nu realizează venituri proprii şi se află în întreţinerea unui asigurat) sau al asiguraţilor cărora medicul le solicită în cazuri excepţionale (atunci când nu este foarte clar dacă asiguratul are contribuţia plătită pe ultimii cinci ani) adeverinţa de la CAS. Până acum, adeverinţa se elibera pe loc. Acum însă, din cauza problemelor de soft, nu se mai eliberează adeverinţe decât pentru cazurile de urgenţă (starea de sănătate nu permite amânarea consultaţiei). Angajaţii CAS Dolj susţin că au acces la baza de date cu asiguraţi, însă nu pot să scoată la imprimantă adeverinţa.
Majoritatea caselor de asigurări de sănătate judeţene au avut probleme cu încasările care se făceau prin programul CNAS. La CAS Dolj, casieria funcţionează însă normal. „Se fac încasări pe propriul soft, iar în momentul în care va funcţiona sistemul central, se va face transferul informaţiilor către baza de date centrală“, a precizat Bogdan Dădulescu. Plata se poate face însă şi prin virament sau mandat poştal.
Defecţiunea la sistemul informatic nu afectează eliberarea cardului european de asigurări de sănătate, depunerea documentelor şi eliberarea cardului efectuându-se în regim normal.

Problemele tehnice vor fi rezolvate până luni

CNAS a anunţat într-un comunicat de presă motivele care au dus miercuri la căderea sistemului informatic şi a promis o rezolvare până la 17 ianuarie. „Problema tehnică apărută la platforma care gestionează bazele de date, independentă de SIUI, este derivată dintr-o sursă externă competenţelor CNAS şi a partenerilor săi contractuali“, se arată în comunicat.
Sistemul on line a fost implementat recent şi este funcţional, se mai spune în comunicat, dar „în cadrul procesului de optimizare şi reglaj într-un sistem de o asemenea anvergură este normal să apară încetinirea temporară şi reversibilă a unor procese de calcul, consecinţă a modelării parametrilor de setare a echipamentelor şi corelărilor de proces la nivelul modulelor informatice şi/sau a aplicaţiilor adiacente“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

4 COMENTARII