10.9 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateInterviuEleva de zece din Filiași: „Am demonstrat că performanță se poate face oriunde“

Eleva de zece din Filiași: „Am demonstrat că performanță se poate face oriunde“

Elena Iulia Turcoman, absolventă a Școlii Gimnaziale din Filiași cu media 10 la clasă și la evaluarea națională (Foto: Traian Mitrache)
Elena Iulia Turcoman, absolventă a Școlii Gimnaziale din Filiași cu media 10 la clasă și la evaluarea națională (Foto: Traian Mitrache)

Elena Iulia Turcoman este absolventă a Școlii Gimnaziale din Filiași. Pe tot parcursul gimnaziului a avut numai medii de 10, rezultat pe care l-a obținut și la evaluarea națională. Fire timidă, Iulia spune că a învățat să-și controleze emoțiile prin participarea la concursuri și olimpiade școlare, la care a obținut peste 30 de premii. De asemenea, pentru că inițial dorea să devină actriță, câțiva ani a luat cursuri de dans, care s-au dovedit utile și pentru creșterea puterii de concentrare. Între timp, și-a schimbat opțiunea și dansul a rămas un hobby. Acum își dorește să urmeze specializarea matematică-informatică – bilingv engleză, fiind pasionată mai ales de matematică. Pentru rezultatele obținute în perioada gimnaziului, Iulia Turcoman a primit Premiul de Onoare din partea școlii, fiind, potrivit directorului Alin Mondescu, singura elevă din promoția 2016 a Școlii Gimnaziale Filiași care a absolvit studiile cu media 10, continuând seria rezultatelor de excepție obținute de absolvenți ai promoțiilor 2013 și 2011. Totodată, 81% din absolvenții promoției din acest an au obținut medii peste 5 la evaluarea națională.

GdS: Iulia, ești printre puținii elevi de media 10 din județul Dolj, la evaluarea națională. Cum ai obținut această performanță?
Iulia Turcoman: Pot spune că am învățat zi de zi. Nu am avut lecții peste care să trec. La evaluare mă așteptam la 10 doar la matematică. La română am avut puține emoții, îmi era teamă de cum vor fi interpretate compunerile, dar totul a fost bine. Mă așteptam să am un rezultat bun la examen pentru că și la simulare am obținut o notă destul de mare și acea evaluare mi-a arătat pe ce capitole trebuie să insist.

GdS: Cum au fost pentru tine subiectele de la evaluarea națională?
I.T.: Au fost subiecte de nivel mediu. Nu pot spune că au fost foarte ușoare, să poată fi rezolvate de oricine, dar nu au fost nici imposibile, și cred că m-am concentrat, am fost pe subiect și nu am avut mari emoții.

GdS: Cât timp ai învățat pentru acest examen?
I.T.: Nu am avut un timp stabilit. Depindea de fiecare zi, cât aveam de învățat, ce materie se acumula, nu pot spune că aveam un număr fix de ore. În ultima lună am intensificat studiul la patru ore pe zi numai la română și matematică. Am învățat mai ușor după ce am scăpat de presiunea de la clasă cu încheierea mediilor. Pregătirea cea mai mare a fost acasă. În astfel de situații contează și studiul individual. Nimic nu vine spontan, trebuie să muncești pentru ceea ce vrei. Rezultatul obținut arată însă că performanța se poate face oriunde, nu neapărat în liceele de prestigiu. Iar eu am fost mulțumită de parcursul meu în școala gimnazială din Filiași.

GdS: A mai fost obținută o astfel de performanță la Filiași?
I.T.: Da, ultima dată în 2013, din câte îmi aduc eu aminte. A fost o fată care avea numai medii de 10.

GdS: Pentru un astfel de rezultat este nevoie ca pe parcursul întregii perioade gimnaziale să participi și la competiții școlare?
I.T.: Desigur, trebuie să lucrezi pe un nivel înalt, să te obișnuiești cu presiunea concursului, cu emoțiile, să înveți să le transformi, să le faci constructive. Am reușit să acumulez astfel 32 de premii. Am participat în special la concursuri de matematică, unde am obținut premii I, II, III și mențiune la olimpiadă. În rest, am fost și la olimpiada de fizică și chimie, unde am obținut mențiune, și la română, la care am și o mențiune în clasa a VI-a. În clasa a
VIII-a am fost la competițiile organizate pe semestrul I, când nu era presiunea examenului.

GdS: Ai tot menționat că ai simțit presiunea examenului. Cine contribuie la această presiune?
I.T.: Eu am fost tot timpul exigentă cu mine. Nu vedeam presiune din partea celorlalți. Eram foarte stresată deoarece voiam să-mi ating scopul, voiam să obțin o notă mare și mă stresa gândul că poate o să mă doboare emoțiile. Asta numesc eu presiune. Toți din jurul meu m-au susținut și nu pot spune că am avut probleme din punctul acesta de vedere.

GdS: Cum te-au motivat cei din jur?
I.T.: Părinții mei m-au încurajat prin discursuri motivaționale, m-au făcut să înțeleg că oricare ar fi rezultatul erau mândri de mine, pentru că ei știau cât am învățat și profesorii de la clasă îmi cunoșteau valoarea, și până la urmă am înțeles că nu depindea totul de acest rezultat.

„Voi opta pentru același liceu ca sora mea“

GdS: Ai o medie care îți permite să optezi fără emoții pentru orice liceu și, în același timp, și numeroase premii la diverse discipline. Ce profil vei alege?
I.T.: Am să aleg matematică-informatică – bilingv engleză. Deși am cochetat și cu chimia și fizica, am o atracție pentru matematică.

GdS: Cine te-a îndrumat să dezlegi tainele matematicii?
I.T.: Mama mea este profesoară de matematică și mi-a insuflat dorința de a lucra la această materie. Acum pur și simplu îmi place să rezolv probleme de matematică. În plus, un tânăr absolvent de matematică-informatică are numeroase opțiuni atât pentru studii superioare, cât și pentru carieră. Odată ce ai la bază cunoștințe de științe exacte, poți alege automatica sau politehnica pentru studii superioare. Eu încă nu sunt hotărâtă pentru un anumit domeniu în ceea ce privește cariera, dar sper să iau decizii bune în continuare.

GdS: Spre ce liceu te vei îndrepta?
I.T.: Voi opta pentru Colegiul Național „Carol I“ din Craiova, urmând exemplul surorii mele, care este elevă tot acolo, ea fiind acum în clasa a XII-a.

GdS: De câteva zile ești în vacanță. Ți-ai făcut planuri pentru această perioadă?
I.T.: O să merg la mare, vreau să mă distrez, să mă bucur de această vacanță, care este cea mai liberă de până acum. Vreau să mă dezvolt pe mai multe planuri, să citesc mai mult, să practic mai multe sporturi. În anii anteriori nu am reușit să fac tot ce mi-aș fi dorit, pentru că aveam și teme de făcut, erau destul de mari și exista teama că nu le termin.

GdS: Ai spus că vrei să faci mai multe sporturi. Până acum ai practicat vreunul?
I.T.: Da, am făcut dans. Am întrerupt de ceva vreme, dar pentru mine rămâne o pasiune și vreau să reiau cursurile. Practicarea unui sport este foarte importantă și pentru minte, te ajută la concentrare și la stăpânirea emoțiilor. Am fost și la competiții de specialitate în anii trecuți și am obținut premii I și II. Este ceva ce îmi doresc să fac în continuare, mai ales că am făcut acest lucru cinci ani.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS