20 C
Craiova
miercuri, 5 iunie, 2024
Știri de ultima orăActualitateAutobuze ce n-a văzut Craiova

Autobuze ce n-a văzut Craiova

Craiova vrea să îmbrace haine noi în 2011. În acest an vor începe lucrările la pasajul suprateran, la modernizarea mai multor bulevarde, iar parcul auto al Regiei de Transport va număra 20 de autobuze nou-nouţe. Dacă pentru lucrările de construcţie banii vin din fonduri europene, pentru autobuzele regiei, primăria intenţionează să cheltuiască 4,5 milioane de euro din bugetul local.  

Municipalitatea craioveană se pregăteşte să cumpere cele mai scumpe autobuze pe care le-a văzut vreodată oraşul. Primăria va achiziţiona pentru Regia de Transport 20 de autobuze de mare capacitate pentru care vrea să aloce în acest an 4,5 milioane de euro din bugetul local. Pentru a avea o imagine a ceea ce înseamnă autobuz de mare capacitate, trebuie spus că noile mijloace de transport în comun vor avea o lungime de 11 metri, cu doi metri mai mult decât cunoscutele BMC de culoare galbenă care circulă deja pe străzile Craiovei. Noile autobuze vor fi dotate cu aer condiţionat, condiţie normală, spune directorul RAT Craiova, Marinel Florescu. „Este nevoie de autobuze noi pentru un trafic civilizat, mai ales că parcul auto al Regiei de Transport este învechit, iar durata de exploatare a multor autobuze a expirat de câţiva ani“, a declarat Florescu. RAT şi Primăria Craiova s-au orientat în ultimii ani către achiziţionarea autobuzelor de mari dimensiuni second hand, dar, în ciuda preţului mai mic de cumpărare, întreţinerea lor este mai scumpă. Gazeta de Sud a scris în nenumărate rânduri despre achiziţiile second hand ale RAT Craiova, unele la preţuri duble faţă de cât era oferta pe piaţă, lucru recunoscut de directorul de atunci al RAT, Virgil Boboc. Regia a cheltuit un milion de euro la sfârşitul anului 2007 pentru 21 de autobuze la mâna a doua luate din Germania, preţul pe bucată apropiindu-se de 60.000 de euro. Ulterior, mergând pe aceeaşi idee second hand, RAT a cumpărat 17 autobuze MAN dintr-un credit obţinut de la BRD, preţul unui autobuz ridicându-se la 180.000 de euro. Comparativ cu aceste preţuri, suma de 225.000 de euro, cât va costa fiecare autobuz nou ce urmează să fie cumpărat în acest an, este foarte mică. Ori criza a dus la scăderea masivă a preţurilor, ori achiziţiile second hand din anii trecuţi s-au făcut la preţuri supraevaluate. Întrebat despre oportunitatea cumpărării de autobuze second, Marinel Florescu a spus că aceasta a fost o decizie proastă, dar nu a dorit să comenteze pe marginea ei. „Aşa au decis cei care au condus atunci RAT Craiova“, a răspuns el.

Bune, bune, dar bune acum?

Chiar şi cumpărate la preţul corect, cele 20 de autobuze noi vor lăsa urme în bugetul sleit al Craiovei. Primăria abia a reuşit să strângă banii pentru plata datoriilor în 2010 către Regia de Administrare a Domeniului Public şi către Serviciul de Salubritate. Iar suma nu era mare, doar 1,5 milioane de euro. Deşi a adunat ban pe ban, municipalitatea mai are de achitat restanţe de 1,3 milioane de lei către RAADPFL şi facturile aferente lunii decembrie. La sacul cu datorii se adaugă şi restanţa de 80 de milioane de lei din contractul-cadru semnat cu Delta ACM pentru modernizarea străzilor, lucrări efectuate, dar încă neplătite. Dincolo de aspectul financiar şi criza care creează probleme tuturor administraţiilor din ţară, alt aspect demn de luat în calcul este adaptabilitatea autobuzelor de dimensiuni mari la străzile înguste ale oraşului. Şi aceasta cu atât mai mult cu cât în următorii doi ani centrul Craiovei şi principalele artere vor fi blocate de construirea celor două pasaje peste care se vor suprapune lucrările de modernizare a mai multor bulevarde. Atunci, pe unde vor circula aceste autobuze? Directorul RAT spune că tocmai blocarea circulaţiei pe Calea Bucureşti este un motiv pentru achiziţionarea autobuzelor mari. „Vor suplini lipsa tramvaiului, care nu va putea circula prin centru. Eu cred că nu este nici o problemă şi că nu vor încurca traficul. Au loc pe străzile din Craiova, iar condiţiile de călătorie sunt mult mai bune“, a explicat Florescu. Directorul RAT a precizat că regia şi primăria au finalizat deja caietul de sarcini, dar a spus că nu ştie când va fi organizată licitaţia.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

26 COMENTARII