17.5 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024

Cetăţeanul Ford

Ford susţine că este este un „bun cetăţean“. În acest caz, va plăti el impozitele profiturilor de la Craiova statului român? Citiţi răspunsul oficialilor Ford în materialul de mai jos.

Ce este un bun cetăţean? Un bun cetăţean este acela care, economic vorbind, este un bun contribuabil către bugetul statului, unde îşi desfăşoară activitatea. Un cetăţean care renunţă la o parte din profiturile sale pentru bunăstarea întregii comunităţi. Veţi vedea imediat care este raţiunea pentru care am adus în discuţie conceptul de „bun cetăţean“ – o idee deschisă, generatoare de ample dezbateri până la urmă. La începutul acestei săptămâni, GdS publica în secţiunea economică a ziarului un articol care încerca să descifreze câteva din efectele stabilirii gigantului Ford la Craiova. Printre altele, calculam că, la o producţie anuală de 300.000 de maşini şi de motoare – cât a anunţat că va face Ford – profiturile companiei americane, a Ford România, în definitiv, vor fi uriaşe. Afacerea oamenilor, profiturile lor. Nimic de zis. Ba chiar ne bucuram: la asemenea profituri, vă daţi seama ce impozite uriaşe vor ajunge la buget. Impozite din care vom trăi mai bine toţi, inclusiv noi, cei care vom trudi pentru Ford: infrastructură, pensii, servicii comunitare etc. La sfârşitul săptămânii trecute, tot acest mecanism al bunăstării trebuie să se pună în mişcare. Oficialii companiei anunţă că Ford Capital BV, un SRL din Olanda, va vărsa 250 de milioane de euro în contul Ford România, pentru majorarea capitalului social, iar banii vor fi folosiţi la investiţii. Foarte bine, ne spunem. Dar în acelaşi timp nu putem să nu ne gândim că mai toate firmele profitabile din România au acţionari majoritari societăţi olandeze. Secretul: tratatul de evitare a dublei impuneri semnat între România şi Olanda – ţară preferată de companii pentru stabilitate şi pentru că are semnate asemenea tratate cu multe paradisuri fiscale – ceea ce permite impozitarea profiturilor în firmele offshore din Cipru, Antilele Olandeze, Insulele Virgine Britanice, Bahamas, Cayman etc. Statul care „produce“ nu se alege cu nimic din impozitul pe profit. Nu este ilegal. Este o evaziune fiscală legală, utilizată de multe firme, de aceea credeam că nu este nici o problemă pentru o firmă, fie ea şi Ford, să recunoască dacă foloseşte aceste tratate sau nu. Drept care am adresat întrebarea de rigoare reprezentanţilor Ford. Iată ce răspuns primim: „Conform politicii companiei Ford, nu furnizăm date despre planurile financiare ale acesteia. Ford Motor Company este o companie respectată şi credibilă, cu o istorie de peste 100 de ani şi care şi-a câştigat reputaţia unui bun cetăţean în toate ţările în care operează. Această politică este perfect valabilă şi în România şi se reflectă în activitatea noastră de la Craiova“. Deci, Ford este ceea ce am putea numi fiscal un „cetăţean model“. Deci, nu va utiliza aceste tratate şi va plăti impozitul real statului român, care i-a vândut o fabrică la 57 de milioane de euro, îi dă ajutor regional de stat în cash de 143 de milioane de euro şi forţă de muncă ieftină, contribuind la profiturile companiei. Sau nu? Răspunsul oficial este ambiguu şi am cerut precizări. Din păcate, am stârnit mare nervozitate printre reprezentanţii Ford. „Ford va respecta toate legile în vigoare din România“, ne spune pe un ton categoric Nadia Crişan, cea care lucrează la McGuireWoods – compania prin care Ford România poate să comunice cu presa. Şi noi care credeam că vom avea o surpriză de genul: „Ford nu va respecta legile României“! „Bun cetăţean“ fiscal şi „tratatele de evitare a dublei impuneri“ (a se citi „transferarea profiturilor în paradisuri fiscale“, iată două noţiuni la care trebuie să medităm.

 

Duel capitalist

 

Cineva îmi spunea că am greşit atunci când am scris că „România este o ţară cu o fiscalitate relativ mare“ şi avea dreptate. Faţă de multe ţări, cota de impozit pe profit de 16% practicată la noi este mai mică de jumătate. Faţă de paradisurile fiscale însă…

Dezbaterea asupra „bunului cetăţean“ fiind închisă sau, din contră, abia deschisă, să consemnăm şi alt aspect: înfrângerea lui Dinel Staicu, în calitatea sa de reprezentant al SIF Oltenia în afacerea Ford. Prin mutarea de la sfârşitul săptămânii trecute, Ford Capital BV devine practic patronul fabricii de la Craiova. Automobile Craiova SA (ACSA) – la care SIF Oltenia are un procent semnificativ de 22,06% – va deţine în final doar 2,4% şi nu va mai avea nici un cuvânt de spus. Conform legii, dreptul de preferinţă asupra celor 60 de milioane de noi acţiuni care vor fi emise va fi al ACSA şi abia apoi titlurile pot ajunge la terţi (Ford Capital BV – în cazul nostru).

Cum americanii deţin 72,4% din ACSA, ei vor decide să renunţe în favoarea Ford Capital BV. Dinel va fi scos din joc. El ar fi putut fi socotit o victimă numai în cazul în care ar fi intenţionat să participe la majorarea de capital. Or, interesul SIF este să scape de pachetul de 22% cât mai scump cu putinţă şi nu să arunce cu banii, războindu-se cu un adversar mult mai puternic.

 

 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

31 COMENTARII