Milioane de oameni se confruntă în fiecare an cu dureri de spate și cei mai mulți dintre oameni au experimentat-o cel puțin o dată în viață, potrivit sfatulparintilor.ro. Cauzele durerilor de spate sunt multiple, de la pantofii nepotriviţi, până la kilogramele în plus.

Indiferent de modul în care este construit, dacă staţi pe scaun toată ziua, fără niciun pic de pauză, efectele sunt aceleaşi: se diminuează cantitatea de sânge către discurile intervertebrale, ceea ce duce la uzarea acestora. În plus, statul pe scaun pune cu 30 la sută mai multă presiune pe coloana vertebrală decât mersul sau statul în picioare. Tocmai de aceea, este recomandat ca la fiecare oră petrecută la birou să faceţi o pauză de câteva minute, în care să faceţi câţiva paşi. De asemenea, evitaţi să staţi cocoşaţi, reglaţi-vă spătarul astfel încât acesta să fie uşor înclinat pe spate, iar tălpile trebuie ţinute pe podea.
Femeile sunt mai afectate decât bărbaţii pentru că ele obişnuiesc să poarte tocuri. Astfel, ele nu păşesc aşa cum este natural, întâi cu călcâiul, ci cu vârful piciorului, ceea ce suprasolicită genunchii, şoldurile şi spatele. În plus, pantofii cu toc mută centrul de greutate al corpului, ceea ce înseamnă că masa corporală nu va fi suportată uniform de coloana vertebrală. Alte încălţări cu probleme sunt pantofii decupaţi, care nu susţin călcâiul, iar acesta se poate deplasa dintr-o parte în alta.

Kilogramele în plus pot provoca dureri de spate

Tehnologia modernă şi mobilă nu este foarte blândă cu spatele şi gâtul. Poziţia cu capul în jos suprasolicită muşchii gâtului, iar durerea se extinde până în partea de jos a spatelui. Pentru a preîntâmpina aceste probleme, privirea trebuie să fie înainte când vă uitaţi la aceste aparate şi nu în jos, aşa cum se întâmplă de obicei.
Kilogramele în plus pot provoca dureri de spate. Imaginaţi-vă cărând nişte sacoşe grele. Chiar şi câţiva centimetri în plus în jurul taliei duc la înclinarea spre înainte a pelvisului, restul corpului fiind nevoie să „lucreze“ pentru a menţine echilibrul, iar acest lucru duce la suprasolicitarea zonei de jos a spatelui.
Un exerciţiu care vă ajută să relaxaţi discurile lombare este următorul: încordaţi abdomenul ca şi cum v-aţi pregăti să încasaţi o lovitură în plex. Staţi aşa în jur de zece secunde, apoi relaxaţi-vă.
Femeile cu sâni mari suportă o greutate mai mare în partea din faţă a corpului. De aici rezultă durei de gât şi de spate. Dacă nici nu poartă sutienul potrivit, problemele se agravează.

Stresul şi orele suplimentare

Ultimul, dar nu cel din urmă, stresul are şi el o mare contribuţie la durerile de spate. Când sunteţi stresaţi, muşchii spatelui se încordează şi ei, atât de tare încât pot duce şi la spasme. În plus, stresul sporeşte producţia de cortizol, un hormon care duce la inflamare şi poate provoca dureri. Sunt recomandate exerciţiile aerobice, pe un aparat care stimulează mersul, alergarea sau urcatul.
Durerea de spate poate fi greu de vindecat, iar dacă vă confruntaţi cu ea nu mai faceţi următoarele lucruri: nu ridicaţi greutăţi mari. Timp de o săptămână, nu ridicaţi sau căraţi nimic ce cântăreşte mai mult de 2,2 kg. Permiteţi spatelui să se relaxeze şi să se vindece puţin. Puteţi face puţin sport. V-aţi putea plimba sau chiar alerga dacă puteţi tolera asta.
Una din cauzele durerii de spate este postura incorectă. Oamenii stau prea mult aplecaţi în faţă. Dacă lucraţi la birou, ţine-ţi amândouă picioarele pe podea şi încercaţi să staţi cu spatele drept. Monitorul computerului nu ar trebui să fie deasupra liniei vizuale. Ar trebui să priviţi uşor de sus în jos la monitor.

Metode de ameliorare a durerii

Durerile de spate pot fi o adevărată povară. De cele mai multe ori, aceste dureri de spate sunt cauzate de postura greşită. În cazul în care durerea de spate nu are cauze medicale, care necesită tratament specializat, iată câteva trucuri care vă ajută să scăpaţi de durere.
Rugaţi pe cineva să maseze uşor cele două puncte aflate puţin mai jos de nivelul taliei, deasupra şoldurilor. Presopunctura va ameliora durerea.
Aplicaţi alternativ pachete reci şi fierbinţi pe locul care vă doare timp de 20 de minute. Aveţi grijă, însă, să le înveliţi într-un prosop astfel încât să nu vă provocaţi arsuri sau degerături.

Frecţiile

Rugaţi pe cineva din familie să vă facă un masaj la spate cu alcool. Înainte de masaj, pielea trebuie să fie curată. Masajul cu ulei de santal are efect de relaxare. Fierbeţi un litru de apă cu un sfert de litru de oţet. Adăugaţi două linguri de rozmarin. Lăsaţi să se odihnească timp de cinci minute. Apoi udaţi un prosop în acest lichid şi aplicaţi-l ca o compresă umedă pe zona care vă doare.
Încercaţi să dormiţi în poziție fetală, cu o pernă între genunchi. Dacă dormiţi pe spate, puneţi-vă perna sub genunchi.
Ca să vă ridicaţi din pat, întâi întindeţi-vă pe o parte, apoi daţi-vă picioarele jos din pat, împingeţi-vă în poziţia şezând, apoi ridicaţi-vă în picioare. În acest fel nu puneţi presiune pe spatele inferior.
Ca să ridicaţi de jos un obiect greu, aplecaţi-vă din genunchi, nu din spate.

Mariana BUTNARIU
Face parte din echipa Gazeta de Sud din 1996. În prezent este redactor şi editor on-line, ceea ce înseamnă că este informată cu privire la tot ce se întâmplă important în ţară şi în lume. Este o fire veselă şi sociabilă, iubeşte oamenii şi îşi iubeşte meseria.