Hipertensiunea (sau tensiunea mare) se referă la presiunea sângelui exercitată pe pereţii arterelor. În timp, tensiunea mare poate deteriora pereţii vaselor de sânge, lucru care duce la apariţia unor boli de inimă, boli renale, accident vascular cerebral. Hipertensiunea poate fi ţinută sub control şi cu ajutorul unei diete echilibrate şi sănătoase, care să conţină cât mai multe fructe şi legume, potrivit care2.com.
Mâncărurile semipreparate congelate au avantajul că sunt rapid şi uşor de gătit, dar conţin o cantitate mare de sare, iar multe dintre ele nu au suficiente legume pentru a asigura organismului necesarul zilnic. În loc de sare puteţi pune ceva condimente simple sau vă puteţi ajuta și de usturoi sau suc de lămâie. Puneţi oţet şi ulei în locul altor sosuri gata preparate. Înlocuiţi conservele din comerţ cu cele făcute în casă, prin metoda sterilizării, pentru a evita sarea. Nutriționiştii spun că supele instant şi condimentele universale granulate, cum ar fi tot cele pentru supe, sunt foarte bogate în sare şi, prin urmare, nerecomandate hipertensivilor.
Murăturile, măslinele, varza şi toate alimentele care sunt conservate în saramură trebuie evitate. Este bine să ocoliţi mezelurile uscate şi chipsurile şi alte produse de acest gen.

Alimentele benefice

Există alimente care sunt benefice hipertensivilor, cum ar fi legumele frunzoase, fructele de pădure, sfecla roşie, laptele şi iaurtul degresat, dar şi fulgii de ovăz. Potasiul este cel care vă ajută rinichii să elimine cât mai mult sodiu prin urină. Acest lucru vă scade tensiunea arterială. Legumele frunzoase, care sunt bogate în potasiu, sunt: salata verde, rucola, legumele din familia verzei, spanacul, frunzele de sfeclă.
Fructele mici de pădure, în special afinele, sunt bogate în compuşi naturali precum flavonoizii. Un studiu a arătat că, dacă mâncăm aceste fructe, am putea să prevenim hipertensiunea. Sfecla este bogată în oxid nitric, care poate ajuta la lărgirea vaselor de sânge şi la scăderea tensiunii arteriale.
Laptele şi iaurtul degresat sunt o sursă excelentă de calciu şi sunt sărace în grăsimi. Acestea sunt elemente importante într-o dietă menită să reducă tensiunea arterială. Potrivit specialiştilor, femeile care au mâncat cinci sau mai multe porţii de iaurt pe săptămână au înregistrat o reducere cu 20 de procente a riscului de a dezvolta hipertensiune arterială.
Fulgii de ovăz sunt plini de fibre, sunt săraci în grăsimi şi au un conţinut scăzut de sodiu. Şi consumul regulat de banane aduce un aport important de potasiu.

Peşte, seminţe şi rodii

Carnea de peşte este o sursă excelentă de proteine, iar peştele gras (macroul şi somonul) este bogat în acizi graşi Omega-3, care poate să scadă tensiunea arterială mare, reduce inflamaţia şi scade nivelul trigliceridelor. Pe lângă aceste surse de peşte, păstrăvul conţine vitamina D, care are proprietăţi benefice ce pot să scadă tensiunea arterială.
Seminţele nesărate au un conţinut ridicat de potasiu, magneziu şi de alte minerale cunoscute pentru faptul că scad tensiunea arterială.
Un studiu a concluzionat că o cană de suc de rodie băut o dată pe zi, vreme de patru săptămâni, scade tensiunea arterială pe termen scurt, scrie healthline.com.

Mariana BUTNARIU
Face parte din echipa Gazeta de Sud din 1996. În prezent este redactor şi editor on-line, ceea ce înseamnă că este informată cu privire la tot ce se întâmplă important în ţară şi în lume. Este o fire veselă şi sociabilă, iubeşte oamenii şi îşi iubeşte meseria.