11.4 C
Craiova
vineri, 1 noiembrie, 2024

Staţionarea

Oraşul are mii de taxiuri în trafic. Unii taximetrişti sunt şoferi adevăraţi, alţii nişte neghiobi nepatentaţi, toţi însă suportă zilnic, ore în şir, traficul infernal. În fotografie este o parcare din Craiova prin care demonstrez că majoritatea taximetriştilor fac traficul imposibil. De ce? Observăm că toate taximetrele încăpeau în parcare, însă „şoferii“ lor au preferat să blocheze câte o bandă pe două străzi. Ei nu au realizat ce fac, însă văzându-se în fotografie sperăm că înţeleg, nu numai ei, ci toţi cei care tratează drumul public ca pe  uliţa „lui Tac’-su“. Măiestria în şoferie se demonstrează inclusiv printr-o banală staţionare!
Ce înseamnă staţionarea interzisă? Staţionarea este o oprire care durează mai mult de cinci minute, iar prin Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002 se interzice staţionarea vehiculelor acolo unde este interzisă oprirea, în zona marcajului cu semnificaţia de interzicere a staţionării, pe drumurile publice cu o lăţime mai mică de şase metri, în dreptul căilor de acces, pe carosabilul drumurilor naţionale, în pante, în rampe. Autovehiculul staţionat pe partea carosabilă neiluminată în timpul nopţii trebuie semnalizat cu lanternele de poziţie, iar staţionarea sau oprirea pe trotuare este interzisă dacă nu rămâne liber cel puţin un culoar de minimum 1,5 m lăţime pentru circulaţia pietonilor. Ba chiar regulamentul ne „dădăceşte“, interzicându-ne ca, pe timpul staţionării, să stăm cu uşile deschise sau ne obligă să ne asigurăm la deschiderea uşilor şi la coborâre, să oprim motorul, să blocăm autovehiculul cu ajutorul cutiei de viteze şi a frânei de staţionare, să încuiem maşina şi să blocăm sistemele antifurt, dar şi să bracăm roţile pentru a se opri în bordură sau alt obstacol când staţionăm cu autovehiculul pe plan înclinat.

Semnul „Staţionare interzisă“ permite o oprire de maximum cinci minute

Ce importanţă are pentru noi oprirea corectă? Dacă staţionăm autovehiculul corect, unde e permisă staţionarea, reducem drastic posibilitatea ca maşina să ne fie tamponată din spate sau ştearsă lateral de cineva cu mai puţină experienţă. Apoi, dăm un exemplu pentru ceilalţi, dovedind că avem permis de conducere pe merit, iar nivelul nostru de educaţie nu este submediocru, dar în primul rând fluidizăm circulaţia. Să evităm să căutăm un loc de staţionare, parcare în zonele aglomerate pentru că nu-l vom găsi când avem nevoie, ci doar când nu vom avea nevoie. Să staţionăm autovehiculul la 5-7 minute de mers pe jos de zonele aglomerate, unde avem treabă, şi apoi o să ne distrăm privind la cât de nervoşi sunt cei care nu găsesc loc de parcare, cum stau minute în şir cu motoarele pornite în timp ce-i depăşim mergând pe jos. Astfel vom fi destinşi de situaţiile din trafic, distrându-ne pe seama altora, cu maşinile mai puţin uzate şi o economie care poate depăşi un litru de carburant. Nu mai amintesc de poluarea evitată pentru că puţini români par interesaţi de acest subiect, deşi acesta este – în sine – un comportament nepoluant.

Cum staţionăm?

Cât mai pe dreapta şi numai acolo unde e permis, în nici un caz, pe două locuri de parcare, la mai puţin de 25 de metri de trecerile de pietoni, la mai puţin de 5 metri de colţul intersecţiei sau în sensurile giratorii. Acolo unde locurile de parcare nu sunt marcate, să ne aliniem autoturismul cât mai aproape de altul, astfel încât să ne putem deschide portiera cu atenţie. Cu cât parcăm maşina mai bine, cu atât e mai puţin probabil să fie lovită de alţii în parcare. Dacă nu cunoaştem dimensiunile maşinii şi nici nu suntem asistaţi la parcare, trebuie să ne dăm jos din maşină să ne uităm ca apoi să putem aşeza autovehiculul cât mai corect posibil.
 
Deschideţi ochii, elevi ai şcolilor de şoferi!

Nu vă aşteptaţi de la instructori să insiste pe parcări sau garări. Nu o vor face, decât ca excepţii, şi nu ca o regulă. Aşadar, elevi, insistaţi să vi se arate şi obligaţi instructorii să exersaţi cel puţin două garări şi două parcări laterale pe şedinţa de şoferie! Pentru că, după ce veţi obţine carnetul de conducere auto, trebuie să ştiţi că, de câte ori plecaţi cu maşina, de atâtea ori trebuie să parcaţi lateral sau să garaţi cu faţa sau cu spatele. Şi atunci o să fiţi singuri, fără ca să vă tragă cineva de volan sau să apese frâna. Exersaţi până reuşiţi singuri!  

(Mâine: Pro sau contra acoperirii geamurilor.)

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

55 COMENTARII