23.4 C
Craiova
duminică, 28 aprilie, 2024
Știri de ultima orăOpinii„Statul roman trebuie sa fie puternic, responsabil si transparent“

„Statul roman trebuie sa fie puternic, responsabil si transparent“

-Domnule Alin Teodorescu, inainte de Sarbatorile de iarna, dl Adrian Nastase a anuntat ca ati fost desemnat sa va ocupati de reforma administratiei publice. La inceputul acestui an, la Cluj, presedintele Ion Iliescu si premierul au deschis anul reformei in administratia publica. Totusi, dvs. nu ati fost la Cluj, iar din decembrie 2002 nu s-a mai auzit nimic de nominalizarea dvs. Ce s-a intimplat ?

-M-am apucat de lucru. Am fost invitat la Cluj, dar, din motive personale, nu am putut merge.

Nominalizarea mea a fost facuta de domnul prim-ministru in legatura cu un program mai larg al Bancii Mondiale, respectiv programul de imprumuturi PAL, care inseamna Programmatic Adjustment Loan si este ultima faza de asistenta a Bancii Mondiale pentru o tara aflata in proces de aderare europeana. PAL reprezinta imprumuturi foarte sofisticate, prin care administratia unei tari arata ca este capabila sa se autodiagnosticheze si sa-si impuna solutii rezistente. Cind un guvern semneaza acordul PAL, el semneaza, de fapt, realizarea (nu promisiunea de realizare !!!) restructurarii administratiei publice si deplina implementare a mecanismelor pietei in structurile economice.

-Totusi, in presa au aparut relatari ca va ocupati de coruptie si de remanierea guvernamentala….

-Nu am nici o legatura cu strategia de lupta impotriva coruptiei – de care se ocupa dl Victor Ponta – si nici cu remanierea guvernamentala. Remanierea este o problema politica, a Delegatiei Permanente a PSD. Nu are de ce sa fie asociata cu Banca Mondiala sau cu mine.

-Totusi, s-a spus ca aveti o functie in guvern…

-Nu am nici o functie in guvern. Ramin cercetator la IMAS, asa cum am fost si in cazul programului pentru restructurarea sistemului de protectie a copilului si adoptiei. Probabil ca va fi adoptata o decizie a primului ministru sau o hotarire de guvern pentru a-mi institutionaliza statutul, dar nu mai mult decit atit.

-Care este, de fapt, obiectivul activitatii Grupului PAL ?

-Obiectivul grupului pe care il formez este dublu: pe de o parte, pregatirea unui lung sir de modificari ale structurii institutionale a administratiei publice, iar pe de alta parte, eliminarea unora dintre punctele critice invocate de Foaia de Parcurs pentru integrarea europeana. Sarcinile sint enorme si timpul pe care il avem la dispozitie este foarte limitat: termenul este octombrie 2006, mai avem numai 45 de luni.

Obiectivul politic este integrarea Romaniei in structurile europene la 1 ianuarie 2007. Acest lucru se poate intimpla daca Romania va dovedi ca este pe drumul unei economii de piata functionale, are o justitie profesionala si independenta de factorul politic, are mecanisme de lupta impotriva coruptiei si are o administratie capabila sa raspunda cerintelor statutului de membru al Uniunii Europene. Sistemul PAL al Bancii Mondiale se refera la toate aspectele mentionate. Din acest motiv, sarcinile care revin Grupului PAL sint enorme. Ele nu pot fi implinite daca nu exista o perfecta armonizare intre Comisia Europeana, Parlamentul European si Banca Mondiala, pe de o parte, si Guvernul Romaniei, societatea civila si administratia publica, pe de alta parte. Spre deosebire de ridicarea vizelor Schengen, problema coruptiei din adoptiile internationale si chiar integrarea in NATO, care au implicat eforturi numai din partea unor segmente ale guvernarii, societatii civile si administratiei, in cazul de fata este nevoie de un efort conjugat al tuturor celor sase factori mentionati. Este un moment special si sper din toata inima ca Romania va reusi. Asa cum putem spune ca la 22 decembrie 1989 Romania s-a schimbat la fata, mi-as dori sa putem spune ca la 1 ianuarie 2007 aceasta schimbare a devenit ireversibila.

-Majoritatea oamenilor sint nemultumiti de serviciile publice si de administratie.

-Da, exista o nemultumire profunda si persistenta fata de felul in care sint derulate serviciile publice de invatamint, justitie, politie, sanatate publica, administratie publica, investitii publice. Satisfacerea cerintelor contribuabilului este criteriul fundamental pe care Grupul PAL il ia in considerare cind analizeaza sistemul administratiei. Structural, justitia este slaba ca organizare a celei de-a treia puteri in stat, desi s-au facut progrese remarcabile in directia constructiei statului de drept. De asemenea, sint mari reminiscente ale statului autoritarist si ale economiei centralizate in administratia publica. Exista probleme de corecta relatie intre grupurile sociale: noi avem circa 44.000 de politicieni, alesi la fiecare patru ani (de la consilieri si primari comunali, la presedinte), dar numai 100.000 de functionari publici, care gestioneaza, intre alte activitati, circa 1,4 milioane de salariati bugetari. Ca sa nu mai vorbim ca din cei 100.000 de functionari publici, aproximativ 50 % nu au studii superioare. Numarul functionarilor publici trebuie sa creasca, iar calitatea lor profesionala trebuie sa se imbunatateasca vizibil. De asemenea, numarul salariatilor bugetari trebuie in mod categoric sa scada. Nu ne putem permite sa tinem aproape un milion si jumatate de oameni in invatamint, sanatate, politie, armata, culte, agricultura etc. Romania are nevoie de magistrati, de ofiteri, pompieri, politisti, doctori, preoti, profesori, agronomi etc. Dar forma de organizare actuala trebuie sa se schimbe. Altfel vom continua sa-i platim prost si deci sa nu-si dea interesul.

-Scaderea numarului salariatilor bugetari va crea somaj…

-In nici un caz. Gindirea care a dominat guvernarea pina in anul 2000 a fost profund gresita. Daca scad cheltuielile bugetare, vor scadea taxele care apasa asupra sectorului privat si acesta va fi capabil sa se dezvolte, angajind mai mult personal. Fiscalitatea este acum de 30 % din incasarile unei firme medii. Daca vom ajunge la 25%, salariatii vor avea aproape doua miliarde de euro in plus pentru achizitii de bunuri si servicii. Aceasta va determina cresterea PIB-ului Romaniei cu cel putin 5 % pe an. Ceea ce va duce la scaderea somajului. Este o lectie de anul intii. Dar abia acum exista o guvernare capabila sa o aplice.

-Ati spus ca obiectivul grupului este integrarea in structurile europene. De curind a fost o anumita tensiune intre Guvernul Romaniei si dl Eneko Landaburu, referitoare la capacitatea de absorbtie a fondurilor comunitare.

-Nu a fost nici o tensiune. Doamna ministru Puwak a spus ca Romania are peste 90 de procente in contractarea fondurilor comunitare. Este adevarat. Iar dl Eneko Landaburu a spus ca, dupa contractare, se pierd uneori 30-40 % din fondurile alocate si contractate din cauza incapacitatii absorbtiei. Si acest lucru este adevarat. Nimeni nu minte. Am trait personal un asemenea caz. Dintr-un fond comunitar major s-au contractat 99 %, dar acum se pare ca nu se poate realiza decit 85 % pentru ca autoritatile locale nu au fost capabile sa absoarba fondurile. Se pierd zeci de milioane de euro la nivel local din cauza lipsei capacitatii organismelor locale de a pune in practica tot ce au promis. Din acest motiv, una din directiile prioritare de actiune in reforma administratiei va fi intarirea capacitatii statului la nivel local. Sau, mai simplu, dezvoltarea functiilor reprezentative si executive ale aparatului prefecturii. Sistemul actual al administratiei publice locale creeaza dificultati majore in integrarea Romaniei. Judetele din estul si nordul tarii sint ultima frontiera NATO si ultima frontiera europeana. Statul roman trebuie sa fie acolo puternic, responsabil si transparent. Sistemul actual creeaza subdezvoltare, baronet local, dezinteres fata de angajamentele Romaniei si coruptie. Este nevoie de o schimbare esentiala.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS