Producătorul nipon de automobile Toyota a dezvoltat un nou concept de maşină care monitorizează cu atenţie faţa şoferului pentru a „prezice“ acţiunile şi reacţiile acestuia, relatează portalul autoballa.com. Vehiculul construit pe baza conceptului Toyota Smart Insect („insectă inteligentă“, numele făcând referire la dimensiunile foarte mici ale maşinii) este echipat cu senzori de mişcare, dispozitiv de recunoaştere vocală şi tehnologie de predicţie comportamentală pentru a putea analiza faţa şoferului. Pe baza acestei monitorizări şi în funcţie de felul în care sunt interpretate informaţiile detectate, automobilul activează diverse opţiuni de schimbare a mediului în habitaclu, porneşte automat proiectoarele de ceaţă şi poate chiar stabili o anumită destinaţie, cu ajutorul sistemului inteligent de navigaţie prin satelit. Prototipul poate chiar comunica: maşina recunoaşte şoferul în momentul în care acesta se apropie, îşi aprinde farurile în semn de recunoaştere, deschide portiera şi afişează pe monitorul de control cuvinte de salut şi alte replici de conversaţie presetate. Automobilul este conectat la centrul informatic al Toyota – conexiune datorită căreia unele setări pot fi schimbate de la distanţă – şi, de asemenea, se conectează la un computer aflat în casa şoferului, fapt ce îi permite acestuia să pornească aerul condiţionat sau încălzirea centrală înainte de a ieşi pe uşă, pentru a-şi pregăti cel mai bun mediu pentru condus.
Alt concept
Ideea de a implementa în automobile o tehnologie de „citire a gândurilor“ nu este nouă. Producătorul Ferrari s-a declarat în mai multe rânduri interesat de acest concept, iar Nissan chiar a început o colaborare în acest sens cu un institut tehnologic din Lausanne, Elveţia.
Primul pas înainte făcut de experţii de la Nissan este implementarea unei tehnologii numite „Interfaţă Creier-Maşină“, care le permite utilizatorilor cu dizabilităţi să îşi manevreze scaunul cu rotile doar cu puterea gândului. Următorul pas care este avut în vedere este adaptarea acestui proces în aşa fel încât să fie de ajutor maşinii şi şoferilor viitorului. Măsurând activitatea cerebrală, interpretând modele de mişcare a ochilor şi scanând mediul din habitaclu în asociere cu activitatea senzorilor încorporaţi, maşina viitorului va putea prezice intenţia şoferului – întoarcere, depăşire, schimbarea benzii – şi va putea „asista“ manevra, pentru ca aceasta să fie realizată în deplină siguranţă.
Specialiştii de la Nissan şi de la Şcoala Politehnică Federală din Lausanne dezvoltă în prezent sisteme care ţintesc următorul nivel, folosind analiza statistică pentru a prevedea intenţiile şoferului şi pentru a evalua starea cognitivă a acestuia în contextul şofatului. Dacă totul decurge conform planului, într-o bună zi maşinile pe care le conducem vor reuşi să prevadă următoarea noastră mişcare. Închipuiţi-vă, de exemplu, că vedeţi că pe drum urmează o curbă la dreapta. Sesizând acest lucru, maşina se va pregăti singură pentru manevră, selectând atât viteza adecvată, cât şi poziţionarea pe stradă înainte de a lua curba. Tehnologia se află încă în stadii incipiente, prin urmare vor mai trece câţiva ani buni înainte ca maşinile care citesc gânduri să înceapă să fie produse în masă.