11.4 C
Craiova
vineri, 1 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăMagazinChristian Dior, un designer revoluţionar

Christian Dior, un designer revoluţionar

Christian Dior este cel mai cunoscut nume din lumea modei. Designerul şi-a câştigat admiraţia prin viziunea îndrăzneaţă asupra eleganţei feminine. Numele Dior este asociat cu parfumuri, cosmetice, bijuterii, încălţăminte şi accesorii din piele, haine pentru bărbaţi şi elemente decorative pentru casă.

Christian Dior s-a născut pe 21 ianuarie 1905, în Granville, un mic oraş francez din regiunea Normandia, şi era al doilea dintre cei cinci copii ai lui Maurice şi Madeleine Dior. Era un copil cuminte, căruia îi plăcea s-o ajute pe mama sa la decorarea casei şi în grădină. În 1911, familia Dior s-a mutat la Paris, unde mama a început să facă decoraţiuni care să-i distreze pe copii. Încă de la vârsta de cinci ani, Christian era interesat de lumea creaţiilor şi îi dădea mamei sale diverse sugestii pentru decoraţiuni.
Fără ştiinţa părinţilor, Christian vizita, în adolescenţă, galerii şi baruri frecventate de pictori şi scriitori. La terminarea liceului le-a cerut permisiunea părinţilor să se înscrie la Academia de Arte, dar ei nu au fost de acord. Ca să-şi mulţumească tatăl, în 1923 a intrat, în schimb, la Facultatea de Ştiinţe Politice, denumită Science Po, pentru a se implica în lumea politică. După cinci ani, ajutat de tatăl său, Dior a deschis o galerie de artă, unde pictori faimoşi, cum ar fi Dalli, Picasso, Max Jacob şi Jean Cocteau, îşi expuneau lucrările de artă şi chiar a reuşit să vândă multe dintre ele. În 1931, tatăl său a dat faliment, iar galeria a fost închisă. În 1939, Dior a fost înrolat în armată.

Prima colecţie, primul parfum

În 1941, Christian Dior se întoarce la Paris şi începe să lucreze ca asistent la celebrul designer al vremii, Lucien Lelong, unde desenează colecţii timp de mai multe sezoane. Christian doreşte să aibă propria afacere şi, după ce-şi consultă astrologul în care avea mare încredere, caută oportunităţi de finanţare. În 1946, îl convinge pe manufacturierul de textile Marcel Boussac să-i finanţeze casa de modă, Christian Dior Limited, şi îşi prezintă prima colecţie, „Ligne Corelle“, care va oferi publicului 90 de ţinute, purtate de doar şase modele. Odată cu lansarea primei colecţii, creează şi parfumul „Miss Dior“. După succesul primei sale colecţii, Christian Dior a înţeles că reuşita în domeniu este posibilă doar dacă anticipează ce-şi doresc femeile din Paris, şi nu numai, să poarte în viitor. În locul hainelor inspirate de moda masculină, mult prea dure şi ascunzând silueta feminină, Dior s-a gândit la noi linii şi modele, noi creaţii, care să fie în egală măsură feminine, seducătoare şi senzuale. Este inventatorul siluetei în forma literei A. Rochia largă, pe jupon, foarte strânsă pe talie cu o centură, a stârnit un mare scandal în Franţa. S-a cerut chiar arestarea lui Dior, iar în unele ţări colecţia a fost interzisă, fiind considerată obscenă. Rochia a fost la fel de contestată ca şi fusta mini de mai târziu. Dior a avut însă un succes neaşteptat peste Ocean cu noua sa colecţie, unde presa îl recunoaşte drept creatorul care a inventat stilul „Noul Look“ („The New Look“), expresie lansată de Carmel Snow, redactor-şef al revistei Harper’s Bazaar. Dior a fost invitat la Dallas pentru a i se acorda Oscarul pentru croitorie.

A lansat sistemul de licenţă

Christian Dior a revoluţionat nu numai creaţia vestimentară, ci şi managementul modei. El a fost primul care a folosit sistemul de licenţă, când şi-a dat seama că americanii, după ce vin în vizită la Paris şi văd modelele rochiilor sale, se întorc acasă şi încep să le copieze. Dior a constatat că nu-i poate opri, aşa că s-a gândit cum să câştige de pe urma dorinţei acestora de a-l copia. Manufacturierii din Statele Unite plăteau o anumită sumă lui Dior pentru a-l putea copia. Apoi puteau chiar să-i folosească numele pe eticheta produsului dacă plăteau anual acest drept. La un moment dat, casa Dior câştiga enorm din faptul că vindea pur şi simplu numele său producătorilor de diverse obiecte: cămăşi, şosete, batiste, umbrele, dar şi brichete sau pixuri. Acestea erau vândute la preţuri derizorii, dar atrăgătoare pentru femeile care nu îşi permiteau să cheltuiască mii de dolari pe o haină sau o geantă Dior originală.

Preţul succesului

Alături de talentul designerului, scandalul a asigurat succesul lui Dior şi l-a inspirat să lanseze o nouă colecţie la fiecare şase luni, ajungând ca până în 1957 să creeze peste 20 de colecţii, printre care Oblique, Y Look şi Scissors, toate foarte apreciate.  
Dior se bucura din ce în ce mai mult de succesul său. Participa la baluri unde îi îmbrăca pe toţi cei care doreau să iasă din mulţime. Vedete precum Grace Kelly, Marlene Dietrich, Evita Peron şi Ava Gardner erau cliente fidele şi multe dintre ţinutele Dior apăreau în filme. Christian a creat rochia prinţesei Margaret, la petrecerea de 21 de ani a acesteia. Culorile lui favorite erau negru şi bleumarin.
Christian Dior a murit pe 24 octombrie 1957, în Italia, în urma unui infarct. Întreaga lume a fost uimită şi funeraliile sale din Paris au fost un adevărat spectacol, la care au participat peste 3.000 de persoane. Pentru o scurtă perioadă s-a pus problema închiderii companiei, unde lucrau deja peste 1.200 de angajaţi, dar Yves Saint-Laurent, asistentul lui Christian Dior, a preluat conducerea firmei. Marc Bohan îl va succeda timp de mai multe decenii, urmat de Gianfranco Ferre, şi de strălucitorul John Galliano, în 1996.
Compania şi-a continuat extinderea, deschizând noi magazine în oraşe ca New York, Las Vegas, Hollywood, şi nu numai, devenind un brand perfect pentru cei care doreau doar produse de lux, de cea mai bună calitate, la preţuri pe măsură. În afară de haine, designerii de la Dior au început să realizeze încălţăminte, coliere, cercei, parfumuri, dar şi pălării, eşarfe, chiar şi stilouri, gama variată de modele şi accesorii fiind foarte apreciată.

Dior astăzi

Numele Dior a lansat numeroase parfumuri de succes, printre care: Diorissimo, Eau Sauvage, Dorella, Hypnotic Poison, Dune, Dolce Vita, J’Adore, Higher, Addict, Pure Poison, Dior Home, Fahrenheit 32, Midnight Poison, Dior Home Sport, produse cosmetice (Capture Totale – gama care a „şters“ ridurile de pe faţa femeilor, Dior câştigând premiul de excelenţă pentru complexul Alpha-Longoza şi Cetulin), bijuterii, încălţăminte şi accesorii din piele, haine pentru bărbaţi şi elemente decorative pentru casă.
Casa Dior depinde astăzi de numărul unu mondial al luxului, grupul LVMH. Ea are peste 160 de magazine în întreaga lume. În 2006, grupul Christian Dior a avut un an excelent, marcat de un nivel record de vânzări în toate activităţile şi de un progres puternic. În primul semestru al anului 2006, cifra de afaceri a companiei a fost de 329 de milioane de euro.
 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU