miercuri, 8 mai, 2024
Știri de ultima orăMagazinPicătura de cunoaştere

Picătura de cunoaştere

Secretele autismului, dezvăluite de salivă

Oamenii de ştiinţă au descoperit că secretul autismului, afecţiune care condamnă persoanele la izolare şi le împiedică să aibă raporturi interpersonale normale, stă ascuns în salivă, fluid extrem de uşor de prelevat. Potrivit unor cercetări ale căror rezultate au fost făcute publice recent, în saliva unora dintre copiii diagnosticaţi cu autism au fost izolaţi markerii moleculari ai bolii, care ar putea permite medicilor să înţeleagă originile complexe ale acestei boli. Descoperirea aparţine unui grup de oameni de ştiinţă din cadrul Universităţii Cattolica, din Roma. Studiul realizat de aceştia ar putea ajuta la înţelegerea funcţionării biologice a unei boli care afectează 0,6 la sută din populaţia mondială. Autiştii au o capacitate redusă de a-şi comunica stările emoţionale, având drept consecinţă incapacitatea de a interacţiona social, fapt care în jumătate dintre cazuri este asociat retardului mintal.

„Cauzele acestei patologii, care devine evidentă în jurul vârstei de trei ani, sunt încă necunoscute. La 15 la sută din pacienţi se poate vorbi despre câteva tipuri de mutaţii genetice, însă, dat fiind numărul mare de gene implicate şi complexitatea felului în care se prezintă boala, a fost foarte dificil să se recunoască şi să se studieze eficient cauzele“, au precizat cercetătorii. Obiectivul studiului a fost acela de a trece de la studiul genelor la cel al miilor de proteine care le fac să funcţioneze. Fluidul biologic în care au fost căutate proteinele caracteristice copiilor autişti este saliva, o adevărată mină de aminoacizi, foarte uşor de prelevat. Cercetătorii au reuşit să izoleze patru markeri proteici prezenţi în saliva copiilor diagnosticaţi cu autism.