11.4 C
Craiova
vineri, 1 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalOltSistemul informatic în care lucrează medicii s-a poticnit din nou, spre disperarea pacienților

Sistemul informatic în care lucrează medicii s-a poticnit din nou, spre disperarea pacienților

Zeci de pacienți din județul Olt au făcut cale întoarsă sau au așteptat ore întregi pentru a pleca din cabinetul medicului cu o rețetă sau un bilet de trimitere. Problema este recunoscută de CJAS, care indică alternativa evidenței off-line.
„Suntem de trei ore aici și mai e puțin și se termină programul doamnei doctor“, s-au plâns, vineri, 3 noiembrie 2017, pacienții care își așteptau rândul să intre în cabinetul medicului de familie. Sistemul informatic – SIUI-ul care le scoate peri albi furnizorilor de servicii medicale – s-a poticnit din nou, însă mai rău decât în alte rânduri. Așa de rău încât a fost nevoie de zeci de minute de așteptare pentru o rețetă. „Au ieșit doctorii și au spus că nu merge, iar oamenii au plecat, de-aia nu mai sunt mulți la ușă. Eu aștept, că vin taman de la Drăgănești, doar n-am venit degeaba!“, a declarat un pacient pensionar, venit după rețeta lunară pe care o are de luat  pentru a trata o afecțiune cronică.
În cabinet, fișele pacienților programați pentru consultații în ziua respectivă stau frumos stivuite. Puțini au trecut prin cabinet, pentru că sistemul informatic n-a permis emiterea rețetelor.
„Eu sunt de la 7 fără un sfert aici, a mers (sistemul informatic – n.r.) până pe la 7,30, după care am așteptat zeci de minute. Se-ntâmplă des, se-ntâmplă în perioada de raportare, dar nu numai. Am reușit să fac 12 consultații, iar în condiții normale, până la ora asta făceam 30, dar nu făcute pe bandă, ci consultații normale, pentru că a mers sistemul. De aceea depășim și programul de consultații, de aceea intrăm și în programul de teren, tot de aceea ne taie consultațiile pe care le băgăm în programul de teren, de aceea rămân și vin câte 45, vin restanțieri de la alte zile…“, a declarat medicul Doina Deaconu, reamintind doar câteva dintre problemele pe care le generează această disfuncționalitate.
În cabinetul vecin, medicul Flavia Ungureanu își explică situația prin faptul că suntem în primele zile din lună, când toți furnizorii fac raportări către Casă. Timpii de așteptare au ajuns însă atât de mari că nu mai știi ce să le spui pacienților care au venit și ieri, când același răspuns li s-a dat, și e posibil să plece și astăzi tot cu problema nerezolvată. Asta pentru că sunt cabinete, în special în mediul urban, în care funcționează câte doi medici de familie, iar medicul care are program de dimineață nu poate rămâne după ora anunțată ca sfârșit de program. Posibilitatea de a emite rețetele ca odinioară ar fi o soluție, crede medicul. „Atâta timp cât medicul consultă, gândește, de sute de ani medicul și-a scris rețeta cu mâna lui, a personalizat-o… Dar nu putem noi să decidem cum să se lucreze. Iar  printre pacienți sunt persoane care înțeleg situația, altele care nu-nțeleg. Dacă le rog să mai aștepte pe hol, timp în care să consult pe altcineva, pentru că timpul e unic și se consumă, se supără.“ a declarat medicul Flavia Ungureanu. Pacienții, care sunt puși pe drumuri inutil, zile de-a rândul, sau în situația să aștepte ore întregi, și-ar dori și ei un altfel de sistem. „Să meargă, domnule, ca o mașină cu care ai curaj să pleci la drum. Așa, să aștepți, să speri, poate-poate pornește…“, rostește pacienta care așteaptă de câteva ore una dintre rețetele pe care le are de ridicat lună de lună.
Aceeași situație și în farmacii. Anumiți farmaciști au eliberat, totuși, medicamentele, urmând să încarce datele în program „când s-o putea“. Președintele CJAS Olt admite că sunt disfuncționalități, dar spune că există și soluția eliberării e rețete off-line, pe care medicii să le „urce“ ulterior în sistem, în termenul prevăzut de norme, care este de trei zile. Medicii, însă, se feresc să facă asta pentru că, spun aceștia, au fost și situații în care defecțiunile nu s-au remediat în termen, n-au putut opera serviciile și au pierdut banii.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS