16.7 C
Craiova
marți, 30 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalCine poate fi scutit de plata cheltuielilor cu liftul

Cine poate fi scutit de plata cheltuielilor cu liftul

Mulți dintre craiovenii care locuiesc la bloc, respectiv la etajul unu, mezaninul, parterul sau demisolul acestuia se întreabă de ce trebuie să plăteaască liftul, dacă nu-l folosesc.

Este și cazul unui proprietar din blocul 157 din cartierul craiovean Brazda lui Novac. Acesta locuiește la etajul unu al blocului și susține că nu folosește niciodată liftul.

“Este normal să plătesc tot ce ţine de liftul din bloc în condiţiile în care locuiesc la etajul 1 şi nu-l folosesc? Nu l-am folosit niciodată. În plus, am un apartament cu trei camere și plătesc mai mult decât vecinii care îl folosesc. De la asociație îmi spun că se plătește în funcție de suprafață, că așa este legea. Mie nu mi se pare normal să plătesc pentru ceva ce nu folosesc”, spune locatarul

Prezența unui ascensor într-un bloc de locuințe este un aspect foarte important, mai ales dacă imobilul este un bloc turn. Cu toate acestea, întotdeauna exista persoane care nu vor avea nevoie să folosească liftul.

Nu este vorba despre cei care vor să urce pe scări pentru a face mai multă mișcare, ci este vorba despre locatarii de la parter, demisol, mezanin și chiar etajul unu. Adesea apar nemulțumiri din parte acestora cu privire la costurile pe care trebuie să le suporte când vine vorba de mentenanța și consumul de energie electrică. Acest aspect este reglementat prin Legii 196/2018. Conform acesteia, cheltuielile cu liftul fac parte din cheltuielile de întreţinere comună a imobilului, liftul fiind încadrat în categoria proprietate comună şi forţată, la fel ca acoperişul, scările, holurile de acces către apartamente, ferestrele de lumină de pe spaţiile comune.

Tot aşa cum, un proprietar plătește cheltuielile de reparaţii la scară, holuri, acoperiș, deşi nu îl afectează direct degradările, tot astfel trebuie să suporte şi cheltuielile de întreţinere şi reparaţii la celelalte părţi comune ale imobilului, proporţional cu cota de proprietate din aceste spaţii, indiferent că utilizează sau nu acele spaţii.

Costurile privind liftul unui imobil sunt de două feluri: cheltuielile pentru energia electrică consumată de ascensor și cele necesare pentru întreținerea și reparațiile acestuia.

Costuri pentru mentenanța ascensorului

Repartizarea cheltuielilor pentru întreținerea lunară cu privire la mentenanța și reparațiile ascensorului se face de către toți proprietarii. Valoarea facturii emise de societatea care întreține sau repară liftul se împarte proporțional cu cota-parte de proprietate din spațiul comun fiecărui locatar.

Legea prevede că de la costurile pentru mentenanța liftului nu este scutit nicio persoană care locuiește în bloc, indiferent de etajul pe care este poziționat apartamentul său. De asemenea, întreținerea lunară a ascensorului este obligatorie indiferent dacă ascensorul este utilizat sau nu.

Toți locatarii trebuie să ia parte la plata cheltuielilor cu întreținerea și reparațiile liftului, pentru că acestea reprezintă obligații ale proprietarilor față de proprietatea comună.

Liftul reprezintă un bun comun în cadrul unui bloc care se va dovedi util pentru majoritatea locuitorilor acestuia. Pentru o bună funcționare și pentru evitarea deteriorării acestuia în timp, este recomandat să se efectueze verificări constante. De asemnea, dacă este vorba despre un bloc vechi, modernizarea liftului trebuie luată în calcul, în acest caz se pot folosi banii de la fondul de reparații.

„(4) Niciun proprietar din condominiu nu este exceptat de la obligația de a contribui la plata cheltuielilor comune, ca urmare a renunțării la folosirea unei părți din proprietatea comună”, art.75/Legea 196/2018.

Costuri pentru energia electrică a liftului

Acest tip de cheltuieli se calculează în funcție de numărul total de locatari din imobil. Aici, există o portiță care permită unei părți dintre locatari să nu plătească energia electrică consumată de lift. Prin hotărârea majorității proprietarilor din bloc, pot fi scutiți de la plata cheltuielilor cu curentul

Cum se procedează

Factura aferentă consumului de energie electrică pe care o primește asociația de locatari a unui bloc în care există lift se poate împărți în două categorii: Pentru funcționarea ascensorului se alocă, de regulă, 75 – 80% din totalul sumei înscrise pe factură; Pentru spațiile comune se alocă, de regulă, 20 – 25% din totalul sumei înscrise pe factură.

La totalul acestor sume se împarte numărul de persoane care locuiesc în bloc pentru achitarea facturii aferente spațiilor comune (iluminatul scării sau alte instalații electrice de mici dimensiuni). Pentru cheltuielile necesare cu funcționarea liftului, procentul de 75 – 80% din sumă se va împărți la totalul persoanelor din imobil, cu excepția celor de la parter, demisol.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS