23.4 C
Craiova
duminică, 28 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalÎn 2023 începe reconstrucția viaductului Cârcea. SRCF Craiova a ales constructorul

În 2023 începe reconstrucția viaductului Cârcea. SRCF Craiova a ales constructorul

2023 este anul în care va începe, în sfârșit, reconstrucția viaductului Cârcea. Situat pe linia CF Videle – Orșova, viaductul a fost grav avariat în august 2018, după deraierea unui tren de marfă.

Potrivit informațiilor oferite atunci de CFR SA, mecanicul de locomotivă a intrat pe culoarea roşie a semaforului pe firul I de circulaţie, care era închis pentru reabilitare. Podul s-a prăbuşit, iar șase vagoane au căzut în gol. De aproape o lună a avut nevoie GFR (Grup Feroviar Român), operatorul privat care deținea marfarul, pentru a tăia vagoanele afectate şi a le ridica din zonă, timp în care circulaţia a fost oprită pe viaduct.

Structura pe firul II nu a fost afectată, dar viaductul care susține Magistrala 100 București – Craiova – Timișoara are nevoie de reparații capitale. Mai trebuie spus aici că structura viaductului de la Cârcea este alcătuită pe ambele fire din câte trei tabliere. Cele de pe firul I au fost executate în perioada 1940-1943, iar cele de pe firul II au fost proiectate în 1970.

Ce s-a stabilit în urma expertizei tehnice din 2019

Reconstrucția viaductului Cârcea va începe în 2023, după aproape cinci ani de la deraierea marfarului. A fost nevoie mai întâi de o expertiză, care a fost realizată în 2019, iar mai apoi de stabilirea constructorului, licitația având loc în 2022.

În 2023 începe reconstrucția viaductului Cârcea
2023 este anul în care va începe, în sfârșit, reconstrucția viaductului Cârcea, situat pe linia CF Videle – Orșova

Conform expertizei tehnice realizate în 2019, tablierul 3 de pe firul I, care se afla la data deraierii în stadiul final al reparaţiilor, a suferit o serie de avarii şi distrugeri locale din şocul produs de izbirea tablierului 2, ca urmare a deplasării acestuia în timpul accidentului. De asemenea, pătrunderea accidentală a locomotivei şi a vagoanelor cisternă direct pe grinzile căii ale tablierelor 1 şi 2 de pe firul I (care se aflau în reparaţii şi nu aveau calea montată) a produs smulgerea aparatelor de reazem fixe ale acestor tabliere şi degradări grave locale la betonul cuzineţilor alăturaţi de pe firul II.

11,5 milioane de euro, valoarea lucrărilor pentru reconstrucția viaductului Cârcea

Sucursala Regională CF Craiova a demarat licitația pentru proiectarea și execuția lucrărilor de reconstrucție și reparare a viaductului Cârcea în septembrie 2022, iar ofertele au fost deschise în data de 14 noiembrie, după ce termenul a fost prelungit cu o lună. Valoarea totală estimată a contractului a fost de 49.243.601,50 lei fără TVA, adică 59,4 milioane de lei (12 milioane de euro cu TVA), fonduri de la bugetul de stat.

Constructorul care venea cu „cel mai bun raport calitate – preţ“ urma să obţină şi contractul. Preţul conta în procent de 70%, pentru restul de 30% SRCF Craiova urmând să ţină cont de experienţă proiectantului în lucrări de artă/structuri – poduri/podeţe/pasaje/viaducte feroviare, de experienţa managerului de proiect şi de termenul de garanţie acordat lucrărilor.

Nu au fost însă prea multe de analizat, pentru că SRCF Craiova a primit o singură ofertă, cea a asocierii Strabag SRL (lider) – Metabet CF SA. Strabag este o firmă cu capital austriac, cu o prezență permanentă în domeniul construcțiilor din România, în special pe partea de infrastructură de transport. Oferta asocierii a fost selectată ca și câștigătoare în data de 28 decembrie, în ziua următoare fiind semnat și contractul de lucrări. Potrivit Sucursalei Regionale CF Craiova, valoarea de atribuire a contractului a fost de 56.468.460,90 lei (11,5 milioane de euro), iar durata de implementare de 26 de luni (proiectare, obținere avize, execuție lucrări).

Ce presupun lucrările

Lucrările de reconstrucţie şi reparare a viaductului Cârcea presupun proiectarea şi consolidarea infrastructurilor pe ambele fire, montarea tablierelor 1, 2 şi 3 noi pe firul I, execuţia căii pe firul I, lucrări la instalaţiile aferente firului I și schimbarea suprastructurii pe firul I.

Un singur ofertant pentru reconstrucţia viaductului Cârcea
Viaductul Cârcea a fost grav avariat în august 2018, după ce un marfar a deraiat și șase vagoane au căzut în gol

În paralel, SRCF Craiova va executa, din fonduri proprii, lucrări de reparație a tablierului 1 de pe firul II al viaductului Cârcea.

Lucrările vor consta în: revizuirea pozițiilor aparatelor de reazem și a unghiurilor de rotire a rulourilor aparatelor de reazem mobile la tablierul de pe firul II; introducerea în spatele culeei C1, fir II, a unui podeț provizoriu U5 în vederea descărcării terasamentului; executarea reparațiilor elementelor structurale avariate ale tablierului 1, de pe firul II; executarea unor rezemări suplimentare a celor trei tabliere, de pe firul II; executarea unui trotuar nou, prin montarea unor console noi la tablierele 1, 2 de pe firul II pe partea dinspre firul I și refacerea podinei de trotuar cu dulapi metalici transversali; executarea unui parapet nou, pe trotuarele dinspre firul I, pe lungimea tablierelor 1 și 2 de pe firul II; refacerea zidului de gardă pe zona firului II, la culeea dinspre Videle. Durata de execuție a lucrărilor este de 4 luni.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS