11.4 C
Craiova
vineri, 1 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăActualitateTronsonul I al DEx, eșuat. Lucrarea este departe de a fi gata

Tronsonul I al DEx, eșuat. Lucrarea este departe de a fi gata

Adio, visul de a avea Tronsonul I al Drumului Expres Craiova-Pitești, în acest an, s-a terminat! Chiar dacă așteptările nu erau deloc mari, acum este oficial faptul că Tirrena Scavi nu s-a dezis de ritmul foarte lent în care a lucrat de-a lungul timpului și încheie și anul 2022, la fel de rușinos precum a încheiat și 2021.

În această lună ar fi trebuit să aibă loc recepția Tronsonul I al Drumului Expres Craiova-Pitești. În cel mai optimist scenariu, șoferii din această zonă ar fi putut circula de la Craiova până la Slatina pe acest drum, mai ales că Tronsonul II este finalizat complet din iulie 2022. GdS a scris constant despre cât de păgubos a lucrat Tirrena Scavi pe Tronsonul I și cât de lent s-au mișcat lucrurile. Însă, CNAIR, adică beneficiarul acestei lucrări, a păsuit constant firma italiană. Abia din vara aceasta a început să emită niște certificate negative, care oricum nu au schimbat cu nimic cursul lucrurilor.

Muncitorii în concediu, lucrarea nu a ajuns nici la 60%

După jumătatea lunii octombrie a acestui an, stadiul lucrărilor pe acest tronson din Drumul Expres ajunseseră la doar 55,34%. Era mai mult decât evident că această lucrare nu va fi gata până la finalul acestui an, așa cum prevede contractul.  

Să recapitulăm mersul acestui contract care ne lasă, practic, până nu se știe când, fără primul tronson al DEx Craiova-Pitești. Acesta a fost semnat undeva în toamna lui 2018. Perioada de proiectare trebuia să dureze 12 luni, iar execuţia 24 de luni. Practic, drumul ar fi trebuit deschis circulației din 2021. Însă, o autorizaţie pentru un segment de drum a fost primită abia la începutul lui 2021. Astfel, termenul de finalizare a fost prelungit cu un an, adică până în decembrie 2022. În luna iunie 2021, lucrările ajunseseră la stadiul de 27,29%. La finalul anului 2021, procentul ajunsese la 42,75% din lucrare. În şase luni s-a reuşit să se lucreze un procent de 15,46%.

De la finalul lui 2021 și până la jumătatea lui octombrie 2022, Tirrena Scavi a mai lucrat doar 12,59%. Potrivit unui răspuns al CNAIR către GdS, în acest moment muncitorii sunt deja în concediu, iar lucrarea este departe de a se fi terminat. „ În prezent, stadiul fizic al lucrării este de 57.06%. Începând cu data de 19.12.2022 și până în data de 09.01.2023, activitatea în cadrul șantierului este întreruptă ca urmare a concediului de iarnă“, a transmis compania.

CNAIR ia în calcul, abia acum, rezilierea

În acest an au avut loc mai multe serii de critici la adresa Tirrena Scavi. Acestea au venit mai ales din partea ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu. El a amenințat cu rezilierea, însă nu a făcut nici măcar un pas în acest sens. Pe de altă parte, CNAIR ne-a răspuns constant că lucrările încă se mișcă pe șantier și că nu s-a luat în calcul să rezilieze contractul.

Însă, finalul de an vine cu o nouă poziție din partea CNAIR. Reprezentanții companiei spun că deja se ia în considerare încheierea contractului cu firma italiană. „Pentru contractul de „Proiectare și Execuție Drum Expres Craiova – Pitești, Tronson 1”, CNAIR a emis două Certificate Constatatoare dintre care Documentul Constatator emis în data de 03.10.2022 fiind nefavorabil. CNAIR are ca obiectiv principal recepția în condiții optime din punct de vedere calitativ, a oricărui proiect de infrastructură, inclusiv al celui vizat. În acest sens, având în vedere contextul actual, respectiv faptul că antreprenorul nu a dovedit că va putea respecta prevederile contractuale și ca va finaliza lucrările într-un timp rezonabil, chiar și cu depășirea perioadei contractuale (pentru care se vor aplica penalități), CNAIR ia în considerare rezilierea contractului“, se arată în răspunsul transmis către Gazeta de Sud.

Așadar, situația Tronsonului I al Drumului Expres Craiova-Pitești va deveni, în curând, și mai proastă decât până acum. Asta fiindcă rezilierea unui contract presupune reluarea licitației pentru ca un nou antreprenor să preia lucrarea. Până la desemnarea câștigătorului pot apărea și contestații, care vor mai amâna și mai mult lucrurile. Este puțin probabil ca cel puțin până la finalul lui 2023 să se poată circula pe acest drum.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS