12.6 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalAre Craiova nevoie de pasarele pietonale?

Are Craiova nevoie de pasarele pietonale?

Are Craiova nevoie de pasarele pietonale? În municipiul Craiova nu există în prezent nici măcar o pasarelă pietonală, cu toate că de o astfel de investiţie se vorbeşte de ani buni.

Prin 2014, chiar actualul edil al Craiovei, Lia Olguţa Vasilescu, aflată atunci la primul său mandat de primar, pomenea de o pasarelă pietonală în intersecţia de jos, de la Universitate, şi de o alta în intersecţia de la Piaţa Centrală. Autorităţile erau atunci în „faza de analiză“.

„Este foarte posibil să facem o pasarelă pietonală peste această intersecţie (la Universitate – n.r.), aşa cum avem deja proiectant pentru intersecţia de la Piaţa Mare, dar urmează o perioadă în care încă analizăm. Acolo, în mod sigur va fi o pasarelă pietonală cu lift, cu scări rulante ca să fie inclusiv pentru persoanele cu handicap. Proiectul care va costa aproximativ 1,5 milioane de euro va arăta foarte bine, va fi ca o farfurie zburătoare aflată deasupra intersecţiei, şi acolo pasarela chiar este singura modalitate de a descongestiona traficul din zonă. Alta nu există“, spunea Olguţa Vasilescu într-un interviu acordat GdS în mai 2014.

De atunci şi până acum nu s-a întâmplat nimic. Craiova nu dispune încă nici măcar de o pasarelă pietonală, cu toate că traficul a devenit tot mai aglomerat, iar astfel de investiţii s-ar impune. Numai dacă iei în calcul doar strada Calea Bucureşti şi intersecţiile de la Universitate, Piaţa Centrală, Institut sau Viitorul şi tot ajungi la concluzia că o pasarelă pietonală ar descongestiona traficul. O concluzie pe care o trăgea, de altfel, şi Olguţa Vasilescu în 2014.

Are Craiova nevoie de pasarele pietonale? Alt an, altă promisiune

Spre sfârşitul anului 2015, edilul de acum al Craiovei susţinea că va fi construită o pasarelă pietonală pe Calea Bucureşti, după podul Electro, la pachet cu un sens giratoriu permanent. Sensul giratoriu a fost construit, dar pasarela nu a mai apărut. „Va fi făcută extinderea arterelor de circulație acolo, va fi tăiat puțin din trotuare și vor fi schimbați câțiva stâlpi de iluminat. Va fi realizat și un giratoriu, dar și o pasarelă pe care o va face firma Popeci fără să afecteze bugetul local. Această pasarelă este o donație, iar restul trebuie să facă un constructor care a câștigat o licitație de la primărie. Cel mai sigur, în săptămâna 2-7 noiembrie vor începe deja lucrările“, spunea Olguţa Vasilescu în octombrie 2015.

Calea Bucureşti, una dintre străzile din Craiova unde ar fi nevoie de pasarele pietonale

Şi această pasarelă, cu structură zăbrelită rigidă, era prevăzută cu un lift pentru şase persoane. Investiţia nu s-a realizat. Revenind în zilele noastre, primarul Craiovei ia şi acum în calcul varianta unor pasarele pietonale, dar lucrurile nu se pot face peste noapte, după cum susţinea, anul trecut, Olguţa Vasilescu. „Luăm în calcul o procedură de achiziţie pentru servicii de consultanţă referitoare la parcări, haburi de transport care trebuie să se facă în municipiul Craiova şi, bineînţeles, pasarele pietonale. Din păcate, toate lucrurile acestea durează. Mi-ar plăcea ca peste noapte să pot să fac ceva, dar trebuie să respectăm legislaţia şi procedurile de achiziţie“, afirma Olguţa Vasilescu.

Şi, totuşi, Primăria Craiova demarase procedura de achiziţie a unui studiu de fezabilitate, iar apoi a proiectării şi execuţiei unei pasarele pietonale. Prima construcţie de acest gen din Bănie urma să fie pe strada Henry Ford, în zona uzinei Ford. Pasarela situată în dreptul trecerii de pietoni urma „să asigure traversarea străzii Henry Ford de către pietoni în condiţii de siguranţă, fără a stânjeni circulaţia auto“, după cum susţinea primăria.

Cum s-a renunţat la pasarela pietonală de la Ford

Licitaţia pentru serviciile de proiectare, asistență tehnică şi execuţie pentru pasarela pietonală de pe strada Henry Ford a fost lansată în august 2020. Contractul a fost estimat la valoarea de 2.471.363 de lei, fără TVA (fonduri de la bugetul local), iar ofertele au fost așteptate până la data de 24 septembrie 2020. Din valoarea de mai sus, investiţia de bază era estimată la valoare de 2.135.820,10 lei. Firma care venea cu cea mai bună ofertă „calitate – preţ“ urma să realizeze și pasarela pietonală de la Ford. Numai că acest lucru nu s-a mai întâmplat.

La licitație s-au înscris două firme: Archipro-Development SRL din Filipeștii de Târg (județul Prahova) și CSID Construct SRL, cu sediul în comuna doljeană Cârcea. Ofertele depuse au fost însă considerate de Primăria Craiova inacceptabile și/sau neconforme, așa că licitația a fost anulată. Potrivit informațiilor postate în sistemul electronic al achizițiilor publice, procedura a fost anulată în data de 13 noiembrie 2020. Chiar în ziua în care Lia Olguța Vasilescu era învestită în funcția de primar al municipiului Craiova.

La semafoarele de la Ford va fi construită prima pasarelă pietonală din Craiova. Aceasta va înlocui trecere de pietoni şi va avea rolul de a fluidiza traficul în zonă.
La semafoarele de la Ford trebuia să fie construită prima pasarelă pietonală din Craiova. Aceasta urma să înlocuiască trecere de pietoni pentru a fluidiza traficul în zonă.

Prima pasarelă pietonală din Craiova trebuia să fie realizată din structură metalică şi beton armat, cu armătură rigidă, și urma să supratraverseze benzile de circulaţie ale străzii Henry Ford. Conform studiului de fezabilitate, pasarela avea două puncte de acces, cu scări din beton armat şi lift. De fapt, era vorba de două lifturi, situate de o parte şi de alta a pasarelei, care să poată fi folosite şi de persoanele cu dizabilităţi. Pasarela trebuia să fie amplasată la o înălţime de minimum 5,5 metri faţă de nivelul asfaltului şi să aibă o lungime de 14,5 metri, cât era lăţimea străzii. Are până la urmă Craiova nevoie de astfel de pasarele pietonale? Când va apărea prima investiţie de acest fel din municipiu? Răspunsul se află doar la Primăria Craiova.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS