14.7 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalAvem expertiza! De ce a luat foc tramvaiul RAT Craiova

Avem expertiza! De ce a luat foc tramvaiul RAT Craiova

Un tramvai aparţinând RAT Craiova a luat foc în timp ce executa manevra de întoarcere în stația CLF. S-a întâmplat în data de 27 mai, când municipiul a fost lovit de o ploaie torenţială, cu tunete şi fulgere. Pompierii au constatat că tramvaiul a luat foc în urma unui scurtcircuit. RAT a anunţat că de vină a fost o descărcare electrică (un fulger). Societatea a solicitat, ulterior, o expertiză tehnică pentru a afla cauzele exacte ale producerii incendiului în urma căruia tramvaiul KT4D, cu numărul de înmatriculare 106, s-a făcut scrum.

Un tramvai al RAT SRL Craiova a luat foc în trafic, în timp ce efectua o manevră de întoarcere la cap de linie (stația CLF). Incidentul s-a produs în data de 27 mai, când în Craiova ploua torenţial.

RAT anunţa atunci că incendiul a fost declanşat de un fenomen meteorologic. Mai exact, de un fulger. „Astăzi, în jurul orei 12:50, ca urmare a unui fenomen meteorologic (descărcare electrică), tramvaiul KT4D, având numărul de înmatriculare 106, a luat foc în stația CLF. Evenimentul s-a produs după ce toţi călătorii debarcaseră“, anunţa RAT SRL.

Pompierii sosiţi la faţa locului au avut nevoie de aproape o oră pentru a stinge focul. Apoi au stabilit şi cauza probabilă a incendiului: un scurtcircuit. „Tramvaiul era în mers şi executa manevre de întoarcere, în momentul în care a luat foc. În tramvai nu erau pasageri, ci doar vatmanul, care s-a autoevacuat. Au ars materiale combustibile din componenta tramvaiului, în proporţie de 70%. Cauza probabilă a incendiului a fost stabilită ca fiind un scurtcircuit electric”, a explicat atunci ISU Dolj.

Expertiza a durat o săptămână

Pentru a lămuri lucrurile, RAT Craiova a solicitat o expertiză tehnică. Aceasta a fost făcută în perioada 2 iunie – 8 iunie de către un expert autorizat, tocmai pentru a stabili cauza probabilă şi împrejurările care au dus la producerea incendiului în urma căruia tramvaiul 106 s-a făcut scrum.

În raportul de expertiză tehnică extrajudiciară, expertul susţine că a analizat comparativ toate datele, informațiile și documentele puse la dispoziție, precum și datele culese de pe teren. „Cu ocazia efectuării cercetări la fața locului, am analizat amănunțit amprenta incendiului asupra tramvaiului, în general, precum și toate elementele componente ale acestuia afectate de incendiu, în special, inclusiv elementele adiacente de interconectare, aflate în zona articulată a tramvaiului“, a susţinut expertul. De altfel, zona articulată a tramvaiului a fost prima cuprinsă de flăcări, după cum s-a putut observa în imaginile apărute în spațiul public în momentul declanșării incendiului.

De ce a luat foc tramvaiul RAT Craiova. Cum s-a derulat cercetarea

Expertul a susținut în raport că a analizat minuțios toate documentele, datele și informațiile puse la dispoziție, tocmai pentru ca „cercetarea sa să se facă independent de orice ipoteză preconcepută sau alte anticipări“. „Pentru ridicarea datelor necesare, am analizat natura şi particularităţile locului producerii incendiului, precum și amprenta incendiului, care a fost foarte bine conservată. De asemenea, la efectuarea cercetării la fața locului au fost făcute şi câteva fotografii, care au fost studiate, coroborat cu celelalte informații și date avute la dispoziție, şi analizate minuţios pentru descoperirea indiciilor concludente“, a precizat expertul.

Un tramvai aparţinând RAT Craiova a fost mistuit de flăcări în data de 27 mai, pe când se afla în trafic. O expertiză tehnică a stabilit cauzele incendiului.
Un tramvai aparţinând RAT Craiova a fost mistuit de flăcări în data de 27 mai, pe când se afla în trafic. O expertiză tehnică a stabilit cauzele incendiului.

Acesta a explicat că a luat în calcul sursa probabilă a aprinderii, mijlocul care a produs aprinderea, primul material care s-a aprins, precum şi împrejurările determinante care au dus la izbucnirea incendiului. „Astfel, după analiza datelor, informațiilor și fotografiilor puse la dispoziție, coroborat cu datele obținute după studierea documentelor, se restrânge foarte mult aria ipotezelor privind cauza producerii incendiului“, a consemnat expertul în raportul de expertiză.

Declarațiile vatmanului, esențiale pentru expert

Expertul a specificat în raport că „cele mai importante detalii privind mecanismul de producere și de propagare a incendiului sunt acelea furnizate de martorii oculari“, în speță vatmanul tramvaiului. Potrivit expertului, vatmanul a declarat că după ce a ajuns în stație și au coborât toți pasagerii a intrat cu tramvaiul în buclă și, la un moment dat, a auzit o bubuitură. „La câteva momente după aceasta, când a deschis ușa către compartimentul tramvaiului, a observat că acesta era inundat de un fum dens și se observau flăcări în zona articulată a tramvaiului“, a mai relatat expertul.

Pornind de la declarațiile vatmanului, „coroborat cu analiza efectuată asupra informațiilor comunicate de către acesta, cu literatura de specialitate și cu unele cazuri asemănătoare, s-a redus extrem de mult aria cercetărilor în ceea ce privește stabilirea cauzei incendiului și a sursei probabile de aprindere“, a anunțat apoi autorul expertizei. „Așadar, după analizarea celor prezentate mai sus şi după eliminarea tuturor surselor probabile de aprindere care nu puteau avea loc în cazul de faţă, acest lucru fiind argumentat din punct de vedere tehnic în momentul cercetării la fața locului, au rămas spre cercetare amănunţită «Sursele de aprindere de natură electrică» – (descărcări electrice atmosferice)“, a fost prima concluzie a expertului.

El a și menționat, de altfel, că în urma verificărilor efectuate pe teren „am identificat la partea superioară a tramvaiului, pe acoperiș, zona cea mai pronunțat afectată de incendiu și respectiv zona de incidență a loviturii de fulger“. „În interiorul tramvaiului am observat zona concentrată a amprentei incendiului din mijlocul tramvaiului, în zona de articulare a acestuia, care era cea mai afectată de incendiu“, a notat expertul.

De ce a luat foc tramvaiul RAT Craiova. Care au fost concluziile expertului

Autorul expertizei tehnice a relatat, la final, că a analizat îndeaproape sursa de aprindere, în mod comparativ și raportat la documentele puse la dispoziție și la relatările martorilor oculari, și a luat în calcul și faptul că la momentul producerii incendiului starea vremii era caracterizată de ploaie abundentă, torențială, însoțită de fenomene meteorologice periculoase, în speță fulgere și trăsnete care se succedau la intervale relativ mici de timp.

„Din sinteza datelor prezentate mai sus, coroborând informațiile obținute din cercetarea la fața locului cu specificul unor astfel de incendii, prezentate în literatura de specialitate, care se caracterizează printr-un debut fulminant din cauza cantității extraordinar de mari de energie ce se descarcă prin intermediul fulgerului, prin temperaturi extrem de ridicate în zona de impact, care, de cele mai multe ori, cresc cu un gradient extrem de ridicat, ajungând la valori cu mult mai mari decât temperaturile de autoaprindere ale diverselor materiale combustibile folosite la construcția tramvaielor, mi-am format punctul de vedere în ceea ce privește stabilirea cauzei probabile și a împrejurărilor determinante ale incendiului produs în data de 27.05.2021, la tramvaiul KT4D identificat prin numărul de inventar 106“, a susținut expertul.

Răspunsul final al expertului

Astfel, în opinia acestuia, cea mai probabilă cauză de producere a incendiului a fost un fulger.

„Ținând cont de analiza efectuată și de cele reținute și prezentate mai sus, coroborând toate datele expuse și faptul că au fost analizate toate sursele probabile de aprindere care puteau avea loc în cazul de faţă, opiniez că cea mai probabilă cauză de aprindere a incendiului a fost determinată de următoarele elemente: locul focarului: zona din mijlocul tramvaiului, la articulație; sursa probabilă de aprindere: descărcare electrică atmosferică; mijlocul care putea produce aprinderea: fulger/trăsnet; primul material care s-a aprins: materialele combustibile din zona de articulație a tramvaiului; împrejurarea determinantă: fenomene meteorologice periculoase, caracterizate prin descărcări electrice atmosferice succesive, la intervale relativ scurte de timp“, se arată în concluzia expertului.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS