Acasă Local Problema citostaticelor la SJU Craiova: controlul de la Minister mişcă lucrurile

Problema citostaticelor la SJU Craiova: controlul de la Minister mişcă lucrurile

-

Insuficiente fonduri alocate pentru Programul Naţional (PN) Oncologie şi managementul defectuos sunt principalele cauze ale lipsei citostaticelor la SJU Craiova, conform raportului Corpului de Control al Ministerului Sănătăţii. Documentul scoate la iveală probleme majore legate de aprovizionarea şi gestionarea citostaticelor de către Spitalul Judeţean. În urma controlului, apar şi primele semne bune. Fondurile pe ultimele două luni pentru PN Oncologie au crescut considerabil. Deci se poate, dacă se vrea.

Fonduri insuficiente, în ciuda solicitărilor repetate ale medicilor

Raportul menţionează că bugetele alocate de SJU CRaiova pentru PN oncologie sunt insuficiente. În anul 2018, s-au alocat 1.059.779,68 lei (mai puțin cu 500.000 lei față de 2017). La Oncopediatrie, în anul 2018, raportul dintre consumul mediu şi intrări relevă o discrepanţă uriaşă. Consumul mediu este de 96.688,57, în timp ce intrările, doar 35.566,21 lei.

În anul 2019, coordonatorul PN a solicitat suma de 2.000.000 lei (buget minim), iar sumele alocate au fost pentru perioada ianuarie-iunie 2019, în cuantum de 767.511,49 lei. Şefii de secţie de la Oncologie adulţi, prof. univ. dr. Bădulescu Florinel, şi de la Oncopediatrie, prof. univ. dr. Polixenia Stancu, au întocmit, conform documentului Ministerului, numeroase referate către conducerea unităţii pentru a arăta că sumele alocate sunt insuficiente.
Managerul Eugen Georgescu spune, însă, că în ultimele două luni, bugetul a crescut considerabil: „Pe ultimele două luni, sumele au fost mult mai mari. Mai exact, 604.000 lei. Deci începem uşor, uşor să ne redresăm“.

Întârzieri mari în aprovizionare

Procedurile defectuoase întârzie mult aprovizionarea, iar bolnavii sunt cei care au de suferit, în lipsa accesului la un tratament adecvat.
Una dintre problemele identificate a fost încheierea acordurilor-cadru cu un singur operator economic. Aceasta facea imposibilă încheierea de contracte subsecvente cu ofertanţii de pe următoarele locuri, în cazul în care primul nu poate furniza anumite produse. Astfel, în acest caz soluţia era organizarea unei noi licitaţii sau încheierea contractului cu altă concentraţie sau formă farmaceutică. Ambele variante întârziau mult procesul de aprovizionare.


Corpul de Control a dispus măsuri clare pentru a soluţiona situaţia. Mai exact, a cerut încheierea acordurilor cadru cu minim 3 ofertanţi admisibili, pentru a evita întârzierile în aprovizionare. O altă măsură care ar trebui să eficientizeze procedurile este încheierea contractelor pe perioade mai lungi, de 6 luni sau în limita bugetului aprobat. Eugen Georgescu a declarat, pentru Gazeta de Sud, că în prezent acordurile se încheie cu minim 3 ofertanţi. Managerul spitalului mai spune că acordurile se încheie în limita bugetelor.

Multe hârtii şi lipsă de răspundere

Comisia de Control a remarcat şi o lipsă gravă de comunicare între departamentele implicate: coordonatorii PN, Biroul Achiziții, Farmacie. Circuitul intern al documentelor este greoi şi conduce la întârzierea semnării contractelor şi a emiterii comenzilor. În era tehnologiei, comisia recomandă evitarea unei birocratizări inutile. Mai exact, se cere utilizarea mijloacelor electronice şi reorganizarea circuitului intern al documentelor, stabilirea de responsabilităţi clare, proceduri de lucru eficiente.


Nu există responsabilităţi clare în cazul în care apar negaţii din partea furnizorilor, evidenţiază raportul, iar „structurile nu reuşesc să identifice măsurile pentru remedierea urgentă a problemelor”. În schimb, îşi transmit hârtii de la un departament la altul, fără a colabora în mod real. Cine îşi asumă răspunderea? Nimeni. De exemplu, în lipsa medicamentului Filgastrinum 30MU/0,5 ml la un furnizor, nimeni nu a venit cu o soluţie concretă pentru remedierea situaţiei. Timp de trei luni, nu a existat absolut nicio intrare a produsului. În celelalte luni, cantităţile recepţionate au fost mai mici decât cele solicitate.


În acest caz, managerul SJU Craiova spune că au fost luate măsuri şi a fost stabilită o procedură care trebuie respectată. De asemenea, a fost înfiinţată o comisie specială pentru medicamentele oncologice, din care fac parte şefii departamentelor implicate în derularea PN Oncologie, preşedintele fiind coordonatorul acestuia.

Buget în creştere şi accelerator pentru radioterapie

Nu în ultimul rând, în raport se dispune ca SJU Craiova să facă demersuri pentru alocarea de bugete mai mari pentru program. În ultimele două luni bugetul a crescut, dovadă că se poate. „Sperăm ca situaţia să se decongestioneze cât mai repede şi să existe un flux normal. Ceea ce ţine de spital a fost făcut. Probleme există la nivelul ţării, nu neapărat la nivelul spitalului din Craiova”, a mai transmis Eugen Georgescu.

Aşadar, vestea bună este că raportul Corpului de Control al Ministerului Sănătăţii a mişcat câteva lucruri în direcţia bună.
O altă veste îmbucurătoare pentru bolnavii de cancer este că pacienţii beneficiază, în sfârşit, de un accelerator liniar nou şi performant pentru radioterapie: „Este un beneficiu enorm pentru pacienţii oncologici”, precizează Eugen Georgescu.

ȘTIRI VIDEO GdS