20.9 C
Craiova
marți, 8 octombrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljTramvaiele destinate Craiovei, la a doua strigare

Tramvaiele destinate Craiovei, la a doua strigare

Tramvaiele destinate Craiovei au fost scoase din nou la licitaţie, ofertele urmând să fie primite până la începutul lunii decembrie. Procedura este derulată de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP), cu fonduri europene. După eşecul de la prima licitaţie, MDRAP a schimbat unele date din contractul draft iniţial.

Pentru cele 17 tramvaie cu lungimea de circa 25 m, destinate transportului public de călători din Craiova, procedura a fost reluată zilele trecute. Asta după ce ea a fost anulată în luna iunie, din lipsă de oferte.

La licitaţia lansată de MDRAP pe 18 ianuarie 2019 nu s-a prezentat nimeni, iar ministerul a schimbat puţin tactica.

Primarul Craiovei, Mihail Genoiu, explica în iunie, după eşecul licitaţiei privind tramvaiele, că se va întocmi un caiet de sarcini pliat pe pretenţiile constructorilor interesaţi.

Edilul a pus lipsa de interes a firmelor pe seama termenului de livrare a primului tramvai (până în luna a 15-a de la semnarea contractului) şi a celorlalte 16 (până în luna a 22-a).

Tramvaiele actuale din Bănie sunt depăşite din punct de vedere fizic şi moral
Tramvaiele din Craiova au peste 30 de ani vechime şi sunt depăşite fizic şi moral

Tot atunci, Genoiu susţinea că este o cerere uriaşă de tramvaie în Europa şi că firmele constructoare nu fac faţă.

Ce spunea primarul Genoiu despre tramvaiele destinate Craiovei

Peste două luni, primarul Craiovei anunţa că ministerul a finalizat noul caiet de sarcini şi că procedura va fi reluată.

„Caietul de sarcini este deja urcat în sistemul electronic. Până în data de 19 august se primesc clarificări de la cei interesați, iar până în data de 23 august aceste clarificări se introduc în caietul de sarcini. S-a adoptat de către minister o procedură în care să fie luate în calcul, în această perioadă, toate doleanțele celor interesați, legate de termenul de livrare, dimensiunile tramvaielor, tot ceea ce a dus la neprezentarea lor, în procedura anterioară“, spunea Mihail Genoiu.

Condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească tramvaiele destinate Craiovei

Procedura de achiziţie a 17 tramvaie cu lungimea de circa 25 m, destinate transportului public din Craiova, a fost lansată la aceeaşi valoare de contract: 170.000.000 lei, fără TVA.

Criteriul de atribuire este „cel mai bun raport calitate – preţ“, unde componenta financiară reprezintă 80% din valoarea ofertei.

Tramvaiele destinate Craiovei au fost scoase din nou la licitaţie de Ministerul Dezvoltării
Tramvaiele destinate Craiovei au fost scoase din nou la licitaţie de Ministerul Dezvoltării

Restul criteriilor de care se va ţine cont în alegerea ofertei câştigătoare se referă la numărul suplimentar de călători transportați în picioare şi pe scaune, la perioada de garanție extinsă şi la consumul de energie electrică pentru tracțiune.

Termenul-limită pentru primirea ofertelor este 3 decembrie.

Când vor sosi primele tramvaie noi în Craiova? Dacă licitaţia va fi adjudecată în prima parte a anului viitor, nu mai devreme de sfârşitul anului 2021 – începutul anului 2022.

Tramvaiele actuale din Bănie sunt depăşite din punct de vedere fizic şi moral
Tramvaiele actuale din Bănie sunt depăşite din punct de vedere fizic şi moral

Asta reiese chiar din actualul model de contract draft, postat în sistemul electronic de achiziţii publice. Potrivit acestuia, furnizorul se obligă să livreze 17 tramvaie electrice în termen de maximum 22 de luni de la data transmiterii ordinului de începere.

„Livrarea primului tramvai se va efectua până în luna 17 de derulare a contractului, iar restul tramvaielor se vor livra până în luna 22, cu încadrarea în 24 luni – perioada contractului, cu o frecvenţă de maxim 3 tramvaie/lună“, se specifică în contract.

Ce se va întâmpla în cazul unor defecţiuni ale tramvaielor noi

Garanţia funcţionării tramvaielor este de minimum 350.000 km sau minimum cinci ani (care condiţie se îndeplineşte prima), de la data punerii lor în exploatare. Garanţia se referă „la tramvaie în ansamblu şi la toate componentele acestora“.

Două subansambluri ale tramvaielor va trebui să aibă o garanţie mai mare, potrivit contractului: motoarele electrice de tracţiune – minimum 500.000 km şi caroserie – 30 de ani. Parcursul mediu anual al unui tramvai este estimat la 70.000 km.

În draftul de contract sunt prevăzute şi situaţiile în care la tramvaiele noi ar apărea defecţiuni.

Tramvaiele din Craiova au peste 35 de ani vechime şi sunt depăşite fizic şi moral
Tramvaiele din Craiova au peste 35 de ani vechime şi sunt depăşite fizic şi moral

Care va fi obligaţia furnizorului în astfel de cazuri? În primul rând, dacă defecţiunile apărute la un tramvai în perioada de garanţie ar necesita o durată de reparare mai mare de 120 de zile, furnizorul va asigura în acest timp un vehicul similar.

Dacă, în perioada de garanție, este necesară înlocuirea unui tramvai din cauza unor probleme de fabricație, furnizorul este obligat să furnizeze un tramvai nou, la prețul ofertat și respectând condițiile tehnice din caietul de sarcini.

„După expirarea perioadei de garanție, la solicitarea achizitorului, furnizorul are obligația de a asigura pe o durată de nouă ani, contra cost, orice piesă sau subansamblu din componența tramvaiului care s-a defectat“, se mai menţionează în contract.

Tramvaiele destinate Craiovei au o durată normală de funcţionare de 17 ani

Potrivit draftului, durata normală de funcţionare a unui tramvai este de 17 ani, iar durata de utilizare fără reparație generală este de minimum opt ani.

„Furnizorul răspunde pe toată durata perioadei de garanție pentru calitatea produselor livrate, iar după expirarea acesteia pentru viciile ascunse constatate. Tramvaiele vor avea durata de viață a motorului de minimum 15 ani, iar durata de bună funcţionare fără reparație generală este de minimum 500.000 km“, se arată în contract.

Totodată, furnizorul va realiza, pe cheltuiala proprie, instruirea personalului de întreținere şi reparaţii al utilizatorului (angajaţii SC RAT SRL).

Aşa arată un tramvai produs de firma poloneză Pojazdy Szynowe Pesa. Foto: www.pesa.pl
Aşa arată un tramvai modern. În imagine este cel produs de firma poloneză Pojazdy Szynowe Pesa. Foto: www.pesa.pl

De asemenea, se va ocupa şi de autorizarea personalului de către reprezentantul producătorului, pentru a efectua lucrări de întreţinere, mentenanţă și reparaţii pe marca de tramvai contractată.

Livrarea celor 17 tramvaie va trebui făcută la Depoul RAT Craiova.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS