Acasă Local Dolj Licitația pentru drumul expres Craiova-Pitești ar putea fi anulată

Licitația pentru drumul expres Craiova-Pitești ar putea fi anulată

-

Justiția a decis modificarea documentelor de licitație în timp ce CNAIR a ajunsese deja la etapa evaluării ofertelor. Războiul judiciar pentru tronsoanele de pe ruta Slatina-Pitești va fi tranșat definitv pe 19 martie. Miza: 386 de milioane de euro. Anularea licitației ar amâna proiectul cu cel puțin un an, susțin experții.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) joacă la risc în problema drumului expres Craiova-Pitești. Proiectul evaluat la circa 820 de milioane de euro a fost împărțit în patru tronsoane, lucrările fiind scoase la licitație aproape simultan, în iulie 2017. Lista companiilor care au depus oferte este destul de lungă, pe ea aflându-se firme din Turcia, Italia, Elveția, Slovacia, Bulgaria și România. Documentațiile de licitație pentru tronsoanele 3-4 Slatina – Pitești, care însumează 64 din cei 121 de kilometri ai drumului, au fost contestate în instanță de compania Strabag, însă CNAIR nu a așteptat decizia judecătorilor și a deschis ofertele, pe 23 și 24 octombrie.
Pe 22 noiembrie, Curtea de Apel București (CAB) a admis în parte contestația Strabag, dispunând modificarea documentațiilor de atribuire. Magistrații au obligat CNAIR să elimine unele cerințe din aceste documentații și au dispus prelungirea termenului de depunere a ofertelor cu zece zile, calculate de la data deciziei instanței.

Drumul expres, promisiune electorală

Cum licitația a trecut deja de faza la care se referă instanța, avansând până la evaluarea ofertelor depuse, lucrurile au devenit destul de complicate. Opiniile în legătură cu soluția de urmat sunt împărțite. Experții în domeniul achizițiilor publice susțin că pentru modificarea documentațiilor întreaga procedură trebuie anulată, iar licitația reluată. Acest lucru va duce la întârzierea proiectului cu cel puțin un an. Pe de altă parte, CNAIR a decis să meargă mai departe și a ales o cale extraordinară de atac, un recurs pentru revizuirea sentinței, cazul urmând să fie judecat pe 19 martie. De ce a ales CNAIR să meargă mai departe, în ciuda deciziei instanței? Din rațiuni politicianiste, afirmă unele voci. Drumul expres este o promisiune electorală, iar întârzierea proiectului ar produce serioase daune la imagine. Purtătorul de cuvând al CNAIR, Alin Șerbănescu, nu ne-a oferit un răspuns tranșant. El susține că s-a mers mai departe pentru că la fel s-a procedat și în alte cazuri, iar în situația în care CNAIR pierde definitiv procesul nu vor fi probleme. „Au mai fost cazuri, foarte puține, în care contestatorii au câștigat și au reintrat în licitație. Așa că nu vom relua licitația, ci vom face cel mult niște ajustări“, a precizat acesta. Cu alte cuvinte, dacă CNAIR va pierde definitiv, Strabag va fi invitată să depună o ofertă confom documentațiilor ajustate de instanță, susține reprezentantul companiei. Rămâne de văzut dacă soluția va fi viabilă din punct de vedere juridic, mizele financiare la drumul expres Craiova-Pitești fiind uriașe. Numai lucrările la tronsoanele 3-4, cele pentru care se derulează litigiul menționat mai sus, sunt estimate la 1,8 miliarde de lei (386 de milioane de euro).

ȘTIRI VIDEO GdS

Oltenia, „invadată“ de bugetari

Datele statistice parţiale arată că din totalul salariaţilor din Oltenia circa 59.000 sunt bugetari. Anii anteriori, în Gorj era ponderea cea mai mare a bugetarilor. Circa 44,9% dintre angajaţii din Gorj erau bugetari. În Dolj, 22% dintre salariaţi erau bugetari, anul trecut. Media pe ţară era de 15%.