15.3 C
Craiova
joi, 18 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljPrimăria Craiova, corigentă la lăţirea peroanelor de tramvai

Primăria Craiova, corigentă la lăţirea peroanelor de tramvai

Craiovenii vor suferi şi în 2017 din cauza peroanelor înguste şi a distanţei mari dintre peron şi scara vagonului
Craiovenii vor suferi şi în 2017 din cauza peroanelor înguste şi a distanţei mari dintre peron şi scara vagonului

Refugiile înguste pentru tramvai existente pe strada Calea Bucureşti (de la intersecţia cu bulevardul Carol I şi până la Pasajul Electroputere) şi distanţa prea mare dintre peron şi scara vagonului vor fi probleme cu care călătorii se vor confrunta şi anul viitor în Craiova. Primăria a avut la dispoziţie şapte luni de la data la care ADR Sud-Vest Oltenia a solicitat refacerea peroanelor construite greşit, dar nu a făcut nici un pas înainte pentru remedierea situaţiei. Într-un răspuns trimis GdS, municipalitatea vorbeşte acum de o altă abordare a problemei, menţionând posibilitatea achiziţionării de tramvaie şi o tratare unitară a tuturor staţiilor. Până la cumpărarea de noi tramvaie este însă o cale lungă, timp în care craiovenii se vor înghesui în continuare pe peroanele înguste şi se vor chinui la urcarea şi coborârea din tramvai.

Primăria Craiova a rămas corigentă în acest an la „materia“ peroane de tramvai. Deşi au avut şapte luni la dispoziţie să-şi facă lecţiile şi să modifice refugiile nou-construite pe Calea Bucureşti (de la intersecţia cu bulevardul Carol I şi până la Pasajul Electroputere) în cadrul proiectului european de reabilitare a străzii, autorităţile locale nu au reuşit să facă nimic concret în 2016, pasând rezolvarea problemei pentru anul viitor. Şi nici așa lucrurile nu sunt prea clare. Într-un răspuns trimis GdS, municipalitatea vorbeşte de o altă abordare a problemei, menţionând posibilitatea achiziţionării de noi tramvaie şi o tratare unitară a tuturor staţiilor. Asta după ce din luna mai, când Agenţia de Dezvoltare Regională (ADR) Sud-Vest Oltenia, care răspunde de proiectele cu fonduri europene, a somat primăria să refacă peroanele construite greşit, s-a tot vorbit de existenţa unei soluţii temporare de remediere a acestei situaţii deloc plăcute pentru călători. Soluţie care nu a fost pusă şi în practică în acest an.
Pentru 2017 însă, primăria ar avea alte planuri privind peroanele de tramvai din Craiova. „În ceea ce priveşte modificarea peroanelor de tramvai, este necesară o abordare unitară a tuturor staţiilor de tramvaie, întrucât reabilitarea / reamplasarea peroanelor s-a făcut prin două contracte de lucrări diferite, cu constructori diferiţi: unul care a vizat reabilitarea căii de rulare a tramvaielor şi celălalt prin care s-a reabilitat reţeaua de alimentare cu energie electrică a tramvaielor şi au fost repoziţionate peroanele. De asemenea, va trebui ţinut cont şi de prevederile Ghidului aferent priorităţii de investiţii, prin care se vor stabili reglementările concrete pentru cererile de finanţare privind achiziţionarea de tramvaie, de unde pot rezulta unele condiţionalităţi referitoare la dimensiunile de gabarit ale garniturilor“, se menţionează în răspunsul oferit GdS de Primăria Craiova.
Cu alte cuvinte, peroanele cu probleme nu ar trebui lăţite prea curând, pentru că ar putea exista varianta cumpărării de tramvaie cu bani europeni, iar atunci ar trebui umblat la toate refugiile, pentru a corespunde cu dimensiunile noilor garnituri. Când se va întâmpla concret acest lucru? Nu se ştie. Ce se ştie însă este că peroanele înguste vor crea disconfort călătorilor şi în 2017. Cele nouă refugii care trebuia refăcute au doar 1,45 metri lăţime, faţă de minimum 2 metri cât au vechile peroane, iar călătorii sunt puşi în dificultate nu doar din cauza spaţiului îngust de pe peron, ci şi a distanţei prea mari dintre peron şi scara vagonului (cu circa 20 cm mai mare faţă de cea de la vechile refugii).

Ce s-a întâmplat cu soluţia „bordurii detaşabile“?

Când s-a demarat verbal acţiunea de modificare a lăţimii peroanelor (în luna mai), au existat tot felul de discuţii legate de modul în care ar trebui făcută această lucrare: în cadrul aceluiaşi proiect, printr-un proiect nou, cu sau fără autorizaţie de construcţie. Între timp, se venise şi cu o soluţie: o bordură prefabricată care să se lipească lângă cea existentă, exact în spaţiul dintre limita peronului şi placa de beton pe care este fixată linia de tramvai, şi care să poată fi detaşată uşor în cazul în care viitoarele tramvaie achiziţionate vor necesita acest lucru. Având în vedere acest aspect, ADR SV Oltenia venea pe 19 iulie şi cu o recomandare: autorităţile locale să aibă în vedere, pe lângă lărgirea peroanelor, şi montarea unor balustrade (garduri) cu rol de protecţie a călătorilor, aspect omis de primărie şi proiectant.
Până la urmă, nimic din toate acestea nu s-a înfăptuit. Chiar dacă primăria şi-a dat seama ulterior că nu poate modifica peroanele fără a urma procedura legală, adică un proiect nou şi licitaţie, nimeni nu a mai pomenit de soluţia cu bordura detaşabilă. Nici măcar gardurile de protecţie pentru călători nu au fost o prioritate. Potrivit municipalităţii, pentru toate acestea se caută surse de finanţare anul viitor, pentru Documentaţia de avizare a lucrărilor de intervenţie (DALI), respectiv Proiectul tehnic (PT). „Referitor la sursa de finanţare, începerea lucrărilor şi impedimente care vor apărea în trafic, vă comunicăm că vor trebui alocate fonduri pentru bugetarea în cursul anului viitor a DALI şi PT, privind modificarea şi echiparea peroanelor de tramvai cu garduri pentru protecţia călătorilor aflaţi în staţie. În consecinţă, după procedurile de achiziţie publică ce vor fi derulate se va putea determina data şi durata intervenţiei, iar în funcţie de specificaţiile din documentaţia tehnică se vor putea aprecia condiţiile de intervenţie în trafic“, este răspunsul oferit GdS de Primăria Craiova.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS