17.5 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCum te externezi dacă ai cardul blocat?

Cum te externezi dacă ai cardul blocat?

Sistemul pentru cardul de sănătate a costat aproximativ 20 de milioane de euro, fără TVA,   și a durat șapte ani până să fie implementat (FOTO: Claudiu Tudor)
Sistemul pentru cardul de sănătate a costat aproximativ 20 de milioane de euro, fără TVA,
și a durat șapte ani până să fie implementat (FOTO: Claudiu Tudor)

Cardul de sănătate continuă să dea dureri de cap pacienților și cadrelor medicale. De la 1 mai a devenit obligatoriu, însă sistemul în care se lucrează se blochează aproape zilnic. Sunt situații în care pacienții sunt externați cu întârziere sau serviciile nu pot fi validate fie pentru că sistemul nu merge, fie pentru că nu poate fi activat cardul. În cele ce urmează vă spunem ce trebuie să știți ca să nu bâjbâiți în rezolvarea acestor situații.

Gândit de mai bine de șapte ani să funcționeze, cardul de sănătate încă încurcă ițele în sistem. Pacienții care se internează sau au nevoie de servicii medicale se lovesc de tot felul de probleme. Una dintre ele este faptul că uneori pacientul nu poate să fie externat pentru că nu merge cardul. Mircea Chelu a trebuit să facă drumuri între Spitalul Județean și Casa de Asigurări Dolj până să rezolve această situație. Mama acestuia a fost internată în spital, iar luni, 20 iulie, când trebuia să fie externată, nu s-a putut face acest lucru pe motiv că nu se poate activa cardul.
„Medicul de familie a încercat de nenumărate ori să sune la un număr de telefon să activeze cardul, dar nu i-a răspuns nimeni. Înainte de internare am încercat să-l activăm și nu s-a putut. Am mers și la un cabinet particular, da nici acolo nu a mers. La internare și la Biroul de Internări al Spitalului Județean s-a încercat activarea, dar nu s-a putut nici de această dată. Prima dată mamei i-au făcut externarea, înțelegându-se că nu există posibilitatea să folosim acest card. Dar mama s-a simțit rău și după două zile am revenit la spital. Luni, la externare, ne-au cerut cardul de sănătate, dar nu este valid. Și din această cauză bătrâna stă în spital și nu poate merge acasă“, a povestit bărbatul.Ca să rezolve situația Mircea Chelu a trebuit să facă drumuri între CAS și spital. Spune însă cu nu este normal să existe astfel de situații mai ales pentru bolnavii care nu au pe cine să trimită să le rezolve probelmele. „La Casă mi-au spus că nu se poate activa cardul pentru că este tipărit prost. Mi-au spus că are un cod de eroare – 62. Mi s-a spus că acesta este un cod de eroare din construcția cardului și că trebui să se facă alt card pe acest nume, care o să fie gata în aproximativ o lună“, adaugă bărbatul.

Când nu merge cardul, se poate folosi adeverința înlocuitoare

Reprezentanții CAS Dolj spun că în situația în care pacientul nu poate prezenta cardul din diverse motive sau din motive tehnice se poate folosi adeverința înlocuitoare a cardului emisă de Casă.
„Pentru deblocarea cardurilor la nivelul cabinetelor medicale, furnizorul are la dispoziţie numerele de telefon directe şi adresele de e-mail de la CAS Dolj la care se poate adresa, acestea fiind afişate şi pe site-ul instituţiei noastre. Astfel, urmând anumiţi paşi, se deblochează cardul pe loc. În cazul în care deblocarea nu se poate realiza la nivelul cabinetului, asiguratul sau aparţinătorul se prezintă la sediul CAS Dolj pentru deblocarea cardului. Dacă nici de această dată cardul nu poate fi deblocat, asiguratul sau aparținătorul acestuia va depune o cerere tip, copie de pe actul de identitate și dovada calității de asigurat, fără să plătească nimic, urmând să primească pe loc adeverința înlocuitoare a cardului, valabilă 60 de zile, iar ulterior va primi cardul-duplicat, prin poștă, la adresa de domiciliu“, a spus Cristina Mîndreci, purtător de cuvânt al CAS Dolj. Condiția este că rudele pacientului să fie informate corect și să se plimbe între instituții până rezolvă problema.

„Până la 1 august externările se pot face și fără card“

În spitale apar frecvent astfel de cazuri, fie pentru că pacientul și-a uitat PIN-ul, fie din cauză că a fost tastat greșit și cardul s-a blocat. Dr. Bogdan Fănuță, managerul Spitalului Județean de Urgență Craiova, spune că, după cum a fost anunțat la nivel național de către președintele CNAS, până la 1 august mai pot fi acceptate și externările fără card. Însă, până atunci sistemul trebuie făcut să funcționeze fără disfuncționalități.
„Sunt situații de carduri blocate din cauza faptului că oamenii au uitat sau au încurcat codul PIN. S-a mai întâmplat să vină cu el gata blocat. Până la 1 august externările se pot face și fără card. Eu am început să le spun cadrelor medicale să nu mai facă externări fără acesta pentru că de la 1 august o să fie obligatoriu și oamenii trebuie să se obișnuiască să-și activeze cardurile. Vineri și luni au mai fost ceva probleme în sistem. Dar, atâta timp cât nu funcționează cardul, pacientului trebuie să i se elibereze adeverință de către CAS“, a explicat dr. Bogdan Fănuță.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS