16.6 C
Craiova
miercuri, 1 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalDolj„Drumuri pentru Oltenia“, misiune imposibilă?

„Drumuri pentru Oltenia“, misiune imposibilă?

Șefii PNL și PSD Dolj s-au confruntat săptămâna trecută, la Alege TV, pe tema autostrăzilor care ocolesc Oltenia, acuzându-se reciproc că nu fac nimic pentru regiunea pe care o reprezintă. GdS le propune o dezbatere argumentată din care să rezulte o propunere concretă și comună pentru modificarea masterplanului de transport până la aprobarea lui de către oficialii de la Bruxelles.

Proiectele României pentru dezvoltarea infrastructurii de transport până în 2030 au încins spiritele la emisiunea „Audiență Generală“, difuzată joi, 14 mai, la Alege TV. Europarlamentarul Marian Jean Marinescu – copreședinte PNL Dolj și deputatul Claudiu Manda – președinte PSD Dolj s-au certat în legătură cu prioritățile guvernului pentru Oltenia. Craiova – Pitești (124 km) este singura autostradă la care Bănia va avea conexiune, potrivit listei de priorități. Ea se află pe locul 8 în topul priorităților și trebuie construită până în 2020 în parteneriat public-privat (PPP), fiind estimată prin masterplanul de transport la circa 900 de milioane de euro. Concret: un investitor privat construiește drumul din banii proprii, iar ulterior recuperează investiția și face profit prin exploatare timp de 30 de ani, din taxa de autostradă. Dacă traficul nu permite recuperarea investiției din taxă, diferența până la suma minimă prognozată de încasat va fi plătită de statul român. Licitația pentru PPP a fost lansată în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) în martie 2013, însă după doi ani nu avem încă investitor. Premierul Victor Ponta a afirmat în aprilie 2015 că în maximum o lună va fi anunțat câștigătorul. Contactat la sfârșitul săptămânii trecute, șeful Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), Narcis Neaga, a precizat pentru GdS că investitorul va fi anunțat în cursul anului 2015.
În SEAP, costurile de proiectare, execuție, întreținere și exploatare a autostrăzii Craiova – Pitești sunt estimate la 1,65 miliarde de euro.

Marian Jean Marinescu: „În 15 ani, Oltenia cade economic!“

Craiova va fi racordată la două drumuri expres, însă după 2030, potrivit listei de priorități. Este vorba despre „Valahia Expres“ București – Alexandria – Craiova (195 km), estimat la 765 de milioane de euro, care se află pe locul 5 în lista de priorități, fiind programat ca execuție pentru perioada 2029-2031. Al doilea este „Danubius Expres“ (2029-2032), estimat la peste două miliarde de euro fără TVA. Drumul este programat în două etape: Drobeta Turnu-Severin – Lugoj (faza C1 – 142 km), estimat la 1,35 miliarde de euro fără TVA (locul 10) pentru perioada 2029-2032; Craiova – Drobeta Turnu – Severin (faza C2 – 104 km) estimat la 615 milioane de euro fără TVA (locul 13) pentru perioada 2030-2032.
Practic, până după 2030, Craiova ar putea fi conectată la o singură autostradă, și aceea cu plată. Europarlamentarul Marian Jean Marinescu susține că în 15 ani Oltenia va cădea economic dacă nu este ajutată să atragă investitori prin infrastructura de transport. „Politica de coeziune a Europei încearcă să aducă toate regiunile la același nivel. Cele mai sărace regiuni din România sunt nordul Moldovei și, din păcate, Oltenia. Aceste regiuni au adus banii de coeziune în România. Este de bun-simț să încerci să dezvolți aceste regiuni. Acolo unde vine autostrada, vin și investitorii. (…) De la prima variantă a masterplanului s-a văzut foarte clar că Oltenia a fost izolată complet. Singurele lucruri prevăzute pentru Oltenia către vest sunt niște drumuri expres Craiova – Lugoj, dar foarte târziu, în 2029-2032. După părerea mea, în 15 ani, această regiune cade economic“, a afirmat Marinescu. În opinia sa, autostrada Craiova – Pitești nu este un proiect realizabil. „Craiova – Pitești este un proiect nebancabil, pentru că nu are traficul necesar să asigure creditul de care are nevoie firma respectivă ca să construiască această autostradă. Dacă se face autostrada și firma nu reușește să recupereze banii din taxe, atunci statul este obligat să completeze plata“, a mai spus acesta.

Claudiu Manda: „Am fi putut să ne dăm mâna și să facem ceva constructiv”

Deputatul Claudiu Manda susține că masterplanul este întocmit pe studii de trafic și că Oltenia nu mai poate să profite ca pe timpul lui Ceaușescu. „Am avut doi miniștri de la ei (PDL) la transporturi și nu au făcut nimic în sensul ăsta. Avem un masterplan pe care domnul ministru Ioan Rus, care este de la Cluj, spune că este făcut de firme din afară, întocmit pe studii de trafic. Dacă faci un kilometru de autostradă de la Jimbolia la Timișoara, trec mai multe mașini pe el decât pe un kilometru de autostradă de la Călărași la Slobozia. Era excelent dacă Oltenia și Craiova erau favorizate, cum au fost pe vremea lui Ceaușescu, că am avut și echipă de fotbal la Scornicești. Acum este un studiu de trafic care dorește să deservească cât mai multe vehicule sau persoane pe un kilometru de autostradă făcut. A fost o discuție destul de mare și de complicată în PSD, la nivelul guvernului, dacă să se facă 700 de kilometri de autostradă în această perioadă de timp sau să se facă și drumuri expres, care să poată fi ulterior transformate în autostrăzi“, a afirmat Manda. În legătură cu autostrada Craiova – Pitești, șeful PSD Dolj a spus că procesul PPP a durat mult și din cauza discuțiilor cu Comisia Europeană (CE). „A fost o discuție destul de complicată cu cei de la CE pentru că se voia inclusă investiția pe deficit. Or noi eram într-o discuție cu FMI și aveam o țintă de deficit foarte clară, pe care nu aveam cum s-o depășim. Dacă suma minimă de încasat prognozată de investitori nu se recuperează din taxe, România trebuie să suporte diferența“, a detaliat Claudiu Manda.
„Oltenia merita să aibă o autostradă Craiova – Pitești din fonduri UE. O finanțare pe bani europeni este mult mai sigură decât un partaneriat public-privat“, a spus, la rândul său, Marian Jean Marinescu. De la argumentele economice la o ceartă politică în toată regula nu a mai fost decât un pas. Invitații și-au aruncat cuvinte grele, pe care nu le reproducem în acest articol. „Ar fi fost bine ca, în loc să ne certăm la emisiune, să ne luăm toți de mână și să discutăm subiectul cu toți parlamentarii din Oltenia. Am fi putut să ne dăm mâna și să facem ceva constructiv“, a afirmat, la un moment dat, Claudiu Manda. Pentru a veni în sprijinul ambelor tabere (PNL, PSD), GdS propune o dezbatere pe argumente cu toți parlamentarii din Oltenia, din care să rezulte o propunere concretă pentru modificarea masterplanului. Dacă Oltenia nu poate avea o autostradă către vest, ar putea cel puțin să beneficieze de drumul expres Craiova – Severin – Lugoj mai repede, nu în perioada 2029-2032, ci până în 2020.

DN 56 Craiova – Calafat, decalat până în noiembrie 2015

Printre propunerile din masterplan care vizează Oltenia se mai numără și două drumuri Euro Trans: Craiova – Calafat (83 km; 41,5 milioane de euro) și Drobeta Turnu-Severin – Calafat (96 km; 50,8 milioane de euro) care au ca țintă anul 2023. Până atunci însă, trebuie spus că lucrările la modernizarea DN 56 Craiova – Calafat se prelungesc de câțiva ani din lipsă de finanțare. Cele două tronsoane, Craiova – Galicea Mare (47 km) și Galicea – Mare – Calafat (37 km), realizate de Delta ACM și grecii de la Mochlos, trebuia finalizate la 1 mai 2015. Din informațiile noastre, termenele au fost decalate până în octombrie – noiembrie 2015. Este greu de crezut că vor fi respectate, mai ales că lucrările sunt realizate în proporție de 60% pe primul tronson și de 30% pe al doilea.

Investițiile se duc prioritar tot în zonele dezvoltate economic

Pozitiv este faptul că masterplanul prevede investiții de 70 de milioane de euro la Aeroportul Craiova în perioada 2016-2018. Comparativ, trebuie să spunem însă și că investițiile vor fi de 830 de milioane de euro la București – Otopeni, 139 de milioane de euro la Timișoara și 163 de milioane de euro la Cluj-Napoca. Pentru dezvoltarea economică, se propun investiții în platforme multimodale de marfă racordate la căi de acces rutiere, feroviare și rețele de apă, canalizare și energie electrică. La Craiova, se propune o platformă betonată de 18 hectare, cu o capacitate de operare de 500.000 tone/zi. Investiția de la Craiova este programată pentru perioada 2021-2030, în timp ce acelea de la București, Timișoara, Cluj, Bacău și Oradea sunt programate mult mai devreme, în perioada 2014-2020. Iată, așadar, că tot zonele mai dezvoltate economic au prioritate.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS