Potrivit legii, agenții Poliției Locale Craiova pot dispune ridicarea mașinilor staționate neregulamentar
Potrivit legii, agenții Poliției Locale Craiova pot dispune ridicarea mașinilor staționate neregulamentar
Potrivit legii, agenții Poliției Locale Craiova pot dispune ridicarea mașinilor staționate neregulamentar

 

Avocatul Poporului a formulat un recurs în interesul legii la Înalta Curte de Casație și Justiție, instanță care urmează să se pronunțe cu privire la legalitatea hotărârilor consiliilor locale care reglementează procedura privind ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar. Potrivit legii, dacă judecătorii Curții Supreme admit recursul Avocatului Poporului, instanțele de judecată sunt obligate să le dea dreptate șoferilor cărora le-au fost ridicate mașinile pe motiv că au staționat neregulamentar.

Avocatul Poporului este de părere că hotărârile care reglementează ridicarea autovehiculelor staționate neregulamentar adoptate de consiliile locale, inclusiv cele emise de Consiliul Local Craiova, încalcă prevederile Codului Rutier. În plus, Avocatul Poporului susține că „instanţele de judecată nu au un punct de vedere unitar în ceea ce priveşte legalitatea hotărârilor consiliilor locale, având ca obiect reglementarea procedurii privind ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar, adoptate în aplicarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare“. Ce înseamnă acest lucru? Că unele instanțe dau dreptate șoferilor care contestă sancțiunea primită (amendă plus ridicarea autoturismului), iar altele nu.
Să vedem cum își motivează Avocatul Poporului acțiunea. „În considerarea rolului constituţional al Avocatului Poporului de apărător al drepturilor şi libertăţilor persoanelor fizice, apreciem că hotărârile consiliilor locale adoptate în vederea reglementării procedurii privind ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar depăşesc competenţa ce revine consiliilor locale în această materie, fiind contrare prevederilor actelor normative cu forţă juridică superioară“, susține Avocatul Poporului. Este vorba, în primul rând, de Codul Rutier. Acesta prevede la art. 64 că Poliția Rutieră poate dispune ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar pe partea carosabilă. Ridicarea și depozitarea acestor vehicule se face de către administraţiile publice locale, iar costurile sunt suportate de proprietarul mașinii.
Codul Rutier mai spune că ridicarea vehiculelor dispusă de Poliția Rutieră se realizează potrivit procedurii stabilite prin regulament. Problema este că în Regulamentul de aplicare a Codului Rutier (HG nr. 1391/2006) nu există nici un fel de procedură privind ridicarea mașinilor staționate neregulamentar, ci doar privind imobilizarea unui autovehicul.
Aici au intervenit autoritățile locale, care au reglementat cum au știut procedura ridicării mașinilor care staționează neregulamentar. „În aceste condiţii, la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale au fost adoptate o serie de acte cu caracter normativ prin care s-a reglementat în detaliu procedura ridicării vehiculelor staţionate neregulamentar, instituind astfel o competenţă în favoarea unui serviciu public subordonat care aparţine în egală măsură şi Poliţiei Rutiere, dar şi Poliţiei Locale“, mai spune Avocatul Poporului.

Avocatul Poporului vrea un mod unitar de aplicare a legii

În încheiere, Avocatul Poporului mai susține că „adoptarea, în scopul reglementării procedurii de ridicare a vehiculelor staţionate neregulamentar pe partea carosabilă, a unor acte normative cu o forţă juridică inferioară regulamentului aprobat prin hotărâre de guvern încalcă prevederile art. 64 alin. (3) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 (Codul Rutier), republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi normele de tehnică legislativă amintite mai sus“ și cere Înaltei Curți să stabilească un mod unitar de aplicare a dispoziţiilor legale.
Ce se întâmplă de acum înainte? În primul rând, Înalta Curte trebuie să emită o decizie, care trebuie motivată în termen de 30 de zile. După aceea, decizia va fi publicată în Monitorul Oficial. Potrivit legii, dezlegarea dată problemelor de drept este obligatorie numai pentru instanţe de la data publicării deciziei în Monitorul Oficial, adică numai dacă sancțiunea primită de un șofer este contestată în instanță. Decizia nu se aplică însă proceselor încheiate deja, ci pentru cele aflate pe rolul instanțelor de judecată și cele care vor fi înregistrate pe rol în viitor. Dacă Înalta Curte va admite acțiunea Avocatului Poporului, instanțele de judecată vor fi obligate să admită contestațiile formulate de șoferii cărora le-au fost ridicate mașinile.

Cum stau lucrurile în Craiova

În municipiul Craiova, de ridicarea, transportul și depozitarea mașinilor staționate neregulamentar se ocupă Regia Autonomă de Transport (RAT), iar cei care dispun ridicarea mașinilor sunt agenții Poliției Locale.
Directorul Poliției Locale Craiova, Octavian Mateescu, a explicat că agenții din subordinea sa dispun ridicarea mașinilor în mod legal, în baza legii Poliției Locale, dar și că au fost pierdute foarte puține procese în instanță. „Ridicarea autovehiculelor staționate neregulamentar se dispune în baza Legii nr. 155/2010, iar sancțiunile se aplică în baza Codului Rutier. Trebuie spus că, anul trecut, am pierdut cel mult cinci procese, în sensul că sancțiunile au fost transformate de instanță în avertisment și nu au fost anulate procesele-verbale. Asta în condițiile în care, în 2014, Poliția Locală Craiova a dispus ridicarea a aproximativ 2.000 de autovehicule staționate neregulementar“, a precizat Octavian Mateescu.
Într-adevăr, potrivit Legii nr. 155/2010, Poliția Locală are printre atribuții și aplicarea sancțiunilor pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staționarea, parcarea autovehiculelor și accesul interzis, „având dreptul de a dispune măsuri de ridicare a autovehiculelor staționate neregulamentar“.
La rândul său, Marcel Tănăsescu, directorul RAT Craiova, a precizat că ridicarea, transportul și depozitarea autovehiculelor staționate neregulamentar se face în baza Dispoziției Primarului Municipiului Craiova nr. 1849/2004, precum și a Deciziei nr. 8/23.07.2005 a Consiliului de Administrație al RAT Craiova. În prezent, pe lângă amenda dată de agentul Poliției Locale, un șofer căruia i-a fost ridicată mașina staționată neregulamentar trebuie să mai scoată din buzunar suma de 150 de lei drept taxă de ridicare auto. La acest tarif, care a fost stabilit prin HCL nr. 839/2013, se adaugă suma de zece lei pe zi pentru depozitarea mașinilor.

Regulament privind ridicarea mașinilor

Printr-o altă hotărâre de consiliu local, cea cu numărul 219/2007, a fost aprobat „Regulamentul privind organizarea şi desfăşurarea activităţii de ridicare, transport şi depozitare vehicule staţionate neregulamentar pe teritoriul municipiului Craiova“.
De aici putem afla, de exemplu, că cei care constată staţionarea neregulamentară a vehiculelor sunt polițiștii de la Rutieră, primarul sau împuterniciţii săi, care aplică şi sancţiuni. Sunt ridicate şi transportate într-un loc special amenajat, „vehiculele care blochează circulaţia, împiedică vizibilitatea în intersecţii sau vizibilitatea semnelor de circulaţie, precum şi cele care  împiedică desfăşurarea lucrărilor de întreţinere­ a drumurilor şi deszăpezirea“. În 2010, prin HCL nr. 333, art. 2 al Regulamentului a fost modificat. HCL nr. 333/2010 spune că „operatorii care desfăşoară activitate de imobilizare, ridicare şi transport a vehiculelor staţionate neregulamentar pe teritoriul Municipiului Craiova vor acţiona cu respectarea întocmai a prevederilor art. 64 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice“, adică exact articolul de lege despre care Avocatul Poporului spune că este încălcat de consiliile locale. În plus, aceiași operatori trebuie să respecte și prevederile regulamentului de aplicare a Codului Rutier privind oprirea, staţionarea şi parcarea.

La Constanța nu se mai ridică mașini

Potrivit ziuadeconstanta.ro, viceprimarul municipiului Constanța, Decebal Făgădău, a explicat că până ce Înalta Curte de Casație și Justiție nu va clarifica această situație, în Constanța nu vor mai fi ridicate autovehiculele parcate neregulamentar.

Aldezir MARIN
A absolvit Facultatea de Filosofie-Sociologie din cadrul Universitatii din Craiova in anul 2003, iar un an mai tarziu Masteratul in Sociologia Comunicarii si Jurnalism. Din 2004 lucreaza in presa, iar in 2005 s-a alaturat colectivului Gazeta de Sud. Din toamna aceluiasi an, misiunea colegului nostru este de a informa cititorii Gazeta de Sud despre cele mai recente si de interes evenimente petrecute in Craiova, Oltenia, dar si la nivel national.