17.9 C
Craiova
duminică, 28 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljPrima zi de şcoală, de la emoţii la fobie

Prima zi de şcoală, de la emoţii la fobie

Doar câteva zile ne mai despart de începerea unui nou an şcolar. Ce trebuie să facă părinţii pentru a motiva copilul să meargă la şcoală și pentru ca tranziţia de la grădiniţă la şcoală să fie mai ușoară, cât de responsabil ar trebui să fie un copil în funcţie de vârsta pe care o are sunt doar câteva întrebări la care vom încerca să aflăm răspuns alături de psihologul Claudia Măciucă, şef Serviciu Evaluare Complexă a Copilului în cadrul DGASPC Dolj.

Prima zi de şcoală este extrem de importantă, cu o încărcătură emoţională mare atât pentru copii, cât şi pentru părinţi. Sunt situaţii când această nouă etapă din viaţa copilului se poate transforma într-o experienţă stresantă.
„Copilul trebuie pregătit din timp pentru acest moment, pentru că, aşa acum este normal, are temeri şi reţineri pe care nu ştie cum să le comunice. Cel mai stresant este însă pentru copiii care păşesc în clasa I, cei care se mută într-o clasă sau şcoală nouă sau cei care trec într-un an mai mare, de exemplu în clasa a V-a. De la calificative, copilul ajunge să primească note, are materii noi, profesori pentru fiecare disciplină care au propriul mod de notare. Sunt foarte mulţi părinţi care se agită foarte mult. În special, este vorba de cei care nu au mai avut copii care să meargă la şcoală. Practic, aceşti părinţi îşi copleşesc copiii cu propriile emoţii şi temeri, le transmit toate aceste sentimente de nelinişte, de teamă că micuţul lor nu va face faţă. Părinţii trebuie să înţeleagă că au datoria de a-i ajuta pe cei mici să respecte modificările intervenite odată cu începerea noului an şcolar. Trecerea de la programul lejer, de vacanţă, la responsabilităţile impuse de cerinţele şi programul şcolii trebuie să se facă treptat, reducându-se astfel impactul adus de schimbările respective“, a spus Claudia Măciucă.

Psihologii recomandă părinţilor să îşi înscrie copiii la grădiniţă

Pentru că micuţul nu are nici o reprezentare despre cum va fi la şcoală, psihologii recomandă părinţilor să meargă, din timp, împreună cu copilul să viziteze şcoala, clasele, să cumpere împreună cu el rechizitele necesare pentru începerea şcolii, iar cel mai important să îşi înscrie micuţul la grădiniţă, să îi dezvolte încrederea în sine.
„Învăţământul este foarte bine structurat în acest moment. Clasa zero are o însemnătate importantă, face practic trecerea, de la activitatea de joc la cea de învăţare. Părinţii trebuie să înţeleagă că este foarte important să îşi înscrie copilul la grădiniţă. De la vârste fragede, micuţii îşi dezvoltă capacitatea de concentrare, de învăţare. Învaţă practic să fie atenţi. La aceste vârste învăţarea poate fi extrem de plăcută. Există metode moderne de învăţare care să atragă copilul, pentru ca acesta să o perceapă ca o activitate plăcută. Este extrem de important ca micuţii să fie antrenaţi în diverse activităţi. Sunt cazuri când, de exemplu, părinţii ne spun că micuţul lor nu scoate un cuvânt la grădiniţă, nu îşi spune nici măcar numele, iar educatoarea acceptă acest fapt. Nu este însă în regulă o astfel de atitudine, copilul trebuie încurajat să se exprime, să capete încredere în el“, a adăugat psihologul Claudia Măciucă.
Psihologii recomandă ca fiecare părinte, indiferent cât de ocupat este, să rezerve timp pe care să îl petreacă împreună cu copilul. Activităţi practice, de grădinărit, curăţenie sau o simplă plimbare în parc pot face minuni, susţin psihologii.
„Micile greşeli, ascunderea ocazională a adevărului sunt elemente care nu lipsesc din viaţa nici unui copil. Este important ca părinții să îl învețe să recunoască atunci când greşeşte, să-şi astfel asume responsabilitatea faptelor şi ce este foarte important, să îşi ceară scuze. În momentul în care părinţii încearcă să facă o educație bazată pe «NU» și pe forță, copilul se va opune categoric și modalitatea în care el reacționează poate fi variată. Astfel, copilul se poate închide în el și poate refuza comunicarea sau poate să interiorizeze toate aceste probleme și să devină un copil depresiv. Copilul nu trebuie să vadă școala ca pe ceva monstruos, ci trebuie să o vadă ca pe ceva care se întâmplă absolut normal. În momentul în care el are relații cu alți copii de la grădiniță sau cu prieteni care merg la școală, va înțelege că nu este singurul care se duce la școală. Dar în momentul în care unui copil i se spune «gata, de mâine s-a terminat, începi şcoala», în mintea copilului acest lucru înseamnă că el nu se va mai putea juca pentru că mama spune că acum că el este mare, iar asta poate însemna o dramă“, a spus Claudia Măciucă.

„Dacă depășești un prag, un stimul nu îți mai aduce fericire, ci durere“

Încă din clasele primare, copiii sunt copleşiţi de programa şcolară. Astfel, patru ore la şcoală, alte trei acasă pentru pregătirea temelor pot fi extrem de solicitante pentru copil care ajunge să înveţe la fel de mult ca un adult la locul de muncă. „Din păcate, învățământul românesc este centrat pe performanță. Dacă copilul are ca temă două probleme de rezolvat, părinţii îi dau să rezolve patru ca să fie siguri că acesta a înțeles, deși sunt suficiente cele două. Sunt copii care frecventează cursurile la program after-school și care stau opt ore făcând școală, iar, când vin acasă, părinții îi pun să mai facă două trei-probleme și eventual să și citească. Este mult prea mult. Acel copil ajunge să depășească pragul de suportabilitate. În psihologie se spune că, dacă depășești acest prag, un stimul nu îți mai aduce fericire, ci durere. Părinţii trebuie să aibă grijă ca micuţul lor să nu resimtă școala ca pe o durere fizică. Iar, dacă părintele ajunge să îşi forţeze copilul, acesta nu mai recepționează și devine un fel de robot. El are nevoie de pauză, de activități relaxante, are nevoie să fie scos din activitatea de învățare“, sfătuieşte psihologul.

„Presiunea informaticii îi rupe de cititul clasic“

Tot mai mulţi părinţi se plâng de faptul că nu îşi pot determina copiii să citească, nu îi pot ridica din faţa calculatorului sau nu îi pot lua tableta din mână. „Să îl determini să citească este o sarcină cu atât mai dificilă cu cât acum auzim că se propun abecedare în format electronic. Presiunea informaticii îi rupe de cititul clasic. Sunt multe activități pe care le desfășoară acum cei din învățământ prin care își propun să îi determine pe copii să citească. Încă de la ciclul primar, se organizează concursuri tot mai solicitante. La vârsta de şase ani, de exemplu, nu îi poți spune copilului să învețe și atunci trebuie folosite motivații atractive pentru ei. Dacă înscriem copilul la un concurs și el vede că munca lui este valorizată, atunci lui începe să îi placă, dacă nu, este foarte greu să înţeleagă, să nu perceapă acest fapt ca pe o nouă povară, o nouă presiune“, a precizat psihologul.

Fiţi atenţi la reacţiile copilului pentru ca să nu dezvolte fobii

Psihologii sfătuiesc părinţii să aibă mare grijă în primii ani de şcoală ai copilului. Aceştia susţin că, chiar dacă, poate, sună ironic, există riscul fobiei de şcoală. „Sunt cazuri rare, însă este un fenomen care există cu adevărat și face parte din tulburările psihice şi emoţionale la care sunt expuşi toţi copiii. În faza iniţială, copilul poate refuza să meargă la şcoală, acuzând dureri de stomac, stări de rău pe care la început părinţii pot să nu le ia în serios. Acestea însă pot fi sau nu false. Reacţiile se pot transforma în adevărate atacuri de panică, cu simptome precum plânsul, tremuratul, ameţelile, vărsăturile, erupţiile cutanate, migrenele, insomniile. În cazul în care vedeţi că micuţul nu se adaptează, cereţi sprijinul unui specialist: psiholog, consilier şcolar, cadru didactic. Trebuie descoperită cauza care a declanșat copilului această teamă“, a concluzionat Claudia Măciucă.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS