17.9 C
Craiova
duminică, 28 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalScandalul de la Buletine, la mâna vicepremierului Oprea

Scandalul de la Buletine, la mâna vicepremierului Oprea

Problema legalităţii înfiinţării Serviciului de Evidenţă a Populaţiei Craiova în aparatul propriu al primarului a ajuns în atenţia Direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului Afacerilor Interne. Direcţia a cerut primăriei să facă demersurile necesare pentru a intra în legalitate, după ce, printr-o hotărâre de consiliu din iulie 2013, Serviciul de Evidenţă a Populaţiei Craiova a fost trecut din subordinea consiliului local în aparatul de specialitate al primarului fără avizul Direcţiei din cadrul Ministerului Afacerilor Interne (MAI). Primarul Craiovei a declarat că a solicitat ministrului Gabriel Oprea să clarifice situaţia, deoarece legislaţia în domeniu este confuză, iar Direcţia ia decizii diferite în cazuri similare.

Ecourile scandalului trecerii Serviciului Public de Evidenţă a Persoanei Craiova din subordinea consiliului local în subordinea primarului oraşului a ajuns şi la urechile Direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, condus de vicepremierul Gabriel Oprea.
Problema a apărut după ce, în luna iulie 2013, Consiliul Local Craiova a aprobat o hotărâre prin care Serviciul de Evidenţă a Persoanei a trecut în aparatul de specialitate al primarului sub denumirea de Direcţia de Evidenţă a Persoanei, structură fără personalitate juridică, contrar legislaţiei care reglementează acest lucru. Potrivit Ordonanţei de Guvern nr. 84/2001, serviciile publice comunitare locale de evidenţă a persoanelor se înfiinţează în subordinea consiliilor locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor prin reorganizarea compartimentelor de stare civilă din aparatul propriu al consiliilor locale şi a formaţiunilor locale de evidenţă a populaţiei din structura Ministerului Afacerilor Interne. Potrivit articolului 9, alineatul 3 din respectiva ordonanţă „structura organizatorică, statul de funcţii, numărul de personal şi regulamentul de organizare şi funcţionare ale serviciilor publice comunitare locale de evidenţă a persoanelor se stabilesc prin hotărâre a consiliilor locale, cu avizul Direcţiei pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date“ (din subordinea MAI – n.r.). Primăria Craiova nu a obţinut acest aviz de la Direcţie, considerând că este facultativ. Hotărârea de Consiliu a primit, totuşi, avizul de legalitate al Prefecturii Dolj, instituţie care, potrivit legii, veghează ca hotărârile de consiliu şi dispoziţiile primarilor din judeţ să respecte legea.

Bine atunci, rău acum

La vremea respectivă, GdS a prezentat pe larg situaţia şi a ridicat problema validităţii buletinelor emise de noua structură din aparatul propriu al primarului, în condiţiile în care înfiinţarea ei se făcuse fără avizul de specialitate de la Bucureşti. Într-un răspuns trimis GdS, Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date din cadrul MAI preciza atunci că buletinele sunt valide, dar că nu poate face nimic în privinţa înfiinţării fără aviz a Direcţiei din Craiova. La rândul ei, Direcţia Publică Comunitară de Evidenţă a Persoanelor Dolj din subordinea Consiliului Judeţean Dolj a evitat să precizeze dacă hotărârea de consiliu a încălcat vreun articol din Ordonanţa nr. 84/2001. Mai mult, Direcţia Judeţeană spunea că prin această hotărâre s-a urmărit eficientizarea activităţii şi creşterea calităţii serviciilor prestate către populaţie. De asemenea, Direcţia Judeţeană spunea că, oricum, conducerea respectivului serviciu este în competenţa primarului, indiferent dacă ea se afla în subordinea consiliului local.
Timpul a trecut, consiliul local a aprobat în octombrie 2013 modificarea statului de funcţii, iar în decembrie 2013, primarul a emis o dispoziţie prin care aproba regulamentul de organizare şi funcţionare al Direcţiei din Craiova. Problema avizului lipsă a fost, însă, pusă din nou pe tapet după ce Direcţia Judeţeană şi-a schimbat optica. În luna februarie 2014, a efectuat un control de fond la Direcţia din Craiova pe baza atribuţiilor care îi revin. Scopul controlului a fost tocmai „verificarea respectării şi asigurării legalităţii“ în ceea ce priveşte reorganizarea Serviciului Public Comunitar Local de Evidenţă a Persoanelor Craiova şi înfiinţarea Direcţiei de Evidenţă a Persoanelor Craiova în cadrul aparatului de specialitate al primarului. Cu această ocazie, Direcţia a constatat altceva faţă de 2013. „Reorganizarea(….) modificarea statului de funcţii (…) şi aprobarea regulamentului (…) s-au făcut fără obţinerea avizului prealabil al DEPABD, aşa cum obligă dispoziţiile articolului 9, alin 3 din OG nr. 84/2001“, se arată într-o adresă trimisă de Direcţia Judeţeană secretarului Primăriei Craiova. Prin urmare, Direcţia Judeţeană a impus directorului executiv al Direcţiei Craiova să obţină respectivul aviz. Direcţia din Craiova a trimis solicitare la Bucureşti, dar răspunsul a fost negativ din „motive de legalitate (…). Având în vedere aceste aspecte (…) vă rugăm să dispuneţi măsuri de finalizare a demersurilor pentru asigurarea legalităţii în ceea ce priveşte organizarea şi funcţionarea serviciului public comunitar local de evidenţă a persoanelor municipiului Craiova“, se arată în adresa Direcţiei Judeţene. Şi Direcţia de specialitate de la Bucureşti a trimis o adresă, pe 23 aprilie, dar pe numele primarului Lia Olguţa Vasilescu, în care îl informează că „SPCLEP Craiova nu poate fi în aparatul de specialitate al primarului“. „Aparatul de specialitate al primarului este structurat pe compartimente funcţionale, în condiţiile legii şi nu din cele care prestează un serviciu public, în interesul cetăţenilor“, motivează Direcţia de la Bucureşti refuzul de a acorda avizul.

Olguţa aşteaptă decizia lui Oprea

Primăria Craiova nu va întreprinde nici o acţiune în perioada următoare în privinţa modificării solicitate de Direcţia din cadrul MAI până nu primeşte lămuriri chiar de la ministrul afacerilor interne, Gabriel Oprea. „Ceea ce se întâmplă în acest domeniu este o harababură totală. Legislaţia nu este clară şi poate fi interpretată. Am fost personal la Direcţia din cadrul MAI, am discutat cu directorul şi părea că a înţeles ceea ce i-am explicat. Apoi a venit acea adresă, opusul a ceea ce discutasem. Problema stă în felul următor. Eu am discutat şi cu secretarul primăriei, Nicoleta Miulescu, care mi-a spus că trebuie aviz, şi cu directorul Direcţiei Juridice a primăriei, Ovidiu Mischianu, care mi-a spus că acel aviz este consultativ. Sunt două acte normative care se bat cap în cap: Ordonanţa nr. 84/2001 şi Legea nr. 215/2001 după care funcţionează primăriile. Aceasta din urmă dă posibilitatea primarului să delege sarcina de ofiţer de stare civilă, deci nu văd care ar fi problema dacă nu există acest aviz. Sunt alte oraşe în aceeaşi situaţie cu noi, unde Direcţia de la Bucureşti a acordat aviz, cum este cazul Clujului sau Sucevei. Dar, pentru a lămuri această problemă definitiv, i-am trimis de două ori o adresă ministrului Gabriel Oprea pentru a emite un ordin care să clarifice acest aspect. De ce unora li se dă aviz şi nouă nu?“, a explicat primarul Craiovei, Lia Olguţa Vasilescu. 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS