11.4 C
Craiova
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljAfacere ascunsă la Protecţia Copilului Dolj

Afacere ascunsă la Protecţia Copilului Dolj

http://www.youtube.com/watch?v=cRrYD90dey4

Caz de „Dosarele X“ la Direcţia pentru Protecţia Copilului Dolj. GdS scria acum o săptămână despre o situaţie nemaiîntâlnită în administraţia publică. O clădire situată în municipiul Calafat, aflată în administrarea Direcţiei, a fost renovată integral pe interior şi exterior de o firmă de construcţii misterioasă. Începând de la directorul general al Direcţiei, Consiliu Judeţean Dolj, la proiectant sau firmă de pază, nimeni nu ştie cine a modernizat clădirea, iar misterul este cu atât mai mare cu cât firma nu a cerut nici un leu pentru lucrarea respectivă. GdS vă prezintă astăzi filmul întregii afaceri care ridică numeroase semne de întrebare.

În şedinţa lunară de consiliu judeţean, din 27 martie 2014, la punctul 20, o notă de constatare legată de afacerea dubioasă de la Calafat trecea aproape neobservată de consilieri. Nota a fost prezentată în şedinţă, consilierii au luat act de ea şi aici s-a oprit totul. Dacă ar fi citit cu atenţie cele semnalate, aleşii judeţeni ar fi trebuit să solicite anchete peste anchete pentru a descoperi cum a fost posibil ca o firmă al cărei nume nu-l ştie nimeni a putut intra pe proprietatea Consiliului Judeţean Dolj să lucreze fără autorizaţie. Situaţia este cu atât mai delicată cu cât acea clădire ar trebui să fie folosită de copii şi nici un document legal nu atestă dacă lucrările efectuate respectă normativele de siguranţă.

Ce scrie în nota de constatare

Datată 20 martie 2014, nota întocmită de doi angajaţi ai CJ Dolj prezintă detalii uluitoare despre clădirea din municipiul Calafat pornind de la un proces-verbal şi un referat întocmite tot în 2014. Clădirea administrativă, în suprafaţă de 177 de metri pătraţi, fusese dată în administrarea Direcţiei de către Consiliul Judeţean Dolj în octombrie 2012, împreună cu o remiză pentru maşini agricole în suprafaţă de 288 de metri pătraţi şi terenul de sub ele în suprafaţă de 4.500 de metri pătraţi. Pentru modernizarea lor, consiliul judeţean a alocat Direcţiei, în 2013 şi 2014, circa trei milioane de lei, aproximativ un milion de dolari. „Prin documentele mai sus prezentate, se arată că, în anul 2013, la o clădire veche situată în municipiul Calafat, dată în administrarea Direcţiei Generale pentru Asistenţă şi Protecţia Copilului Dolj, în vederea amenajării unui complex de servicii sociale pentru copii, s-au efectuat ample lucrări de reparaţii, amenajări şi extinderi înainte de aplicarea procedurilor de achiziţie publică“, se arată în notă. Este vorba despre extinderea clădirii cu două camere la parter, montarea de gresie în hol, bucătărie, grupuri sanitare, scara de acces la etaj şi sala de mese, faianţă pe pereţii din bucătărie şi grupurile sanitare, parchet melaminat în cele două dormitoare şi finisaje interioare la pereţi şi tavane. La etaj s-au amenajat pardoseli din gresie pe hol, grup sanitar, terasă şi balcon, faianţă pe pereţii din grupurile sanitare, parchet melaminat în trei dormitoare, finisaje interioare la pereţi şi tavane. De asemenea, s-au montat instalaţii electrice, sanitare şi termice noi, o centrală termică electrică şi un boiler. În plus, s-a montat tâmplărie PVC cu geam termopan la interior şi exterior, trei fose septice în curte, trotuar din beton şi rampă pentru persoanele cu handicap, iar clădirea a fost placată cu polistiren de 10 cm şi a fost vopsită cu vopsea decorativă.
Cei doi angajaţi ai CJ Dolj s-au deplasat la faţa locului şi au constatat că sesizarea se confirmă cu mici excepţii: acoperişul era executat din ţiglă de argilă arsă şi nu din ţiglă metalică şi în loc de trei fose septice se realizase doar una. Nu mică le-a fost mirarea controlorilor de la CJ Dolj când au aflat că reprezentanţii conducerii Direcţiei pentru Protecţia Copilului nu ştiau cine a modernizat clădirea. Atât directorul general Maria Manolache, cât şi directorul general adjunct economic, Dumitru Herăscu, au declarat că ei nu au iniţiat nici o procedură de achiziţii pentru a desemna firma care să modernizeze imobilul, că nu au semnat nici un contract de achiziţii şi că nu au dat nici un ordin de începere a lucrărilor, că nu deţin informaţii despre firma care a efectuat lucrările. Şi mai surprinzătoare a fost declaraţia lor conform căreia nici o firmă nu a solicitat decontarea vreunui leu pentru lucrările de la Calafat. Cei doi directori au explicat că procedura de achiziţie era în pregătire, dar a fost întârziată de lucrările de cadastru şi de proiectul tehnic. Cadastrul a fost finalizat în august 2013, iar proiectul tehnic a fost depus de arhitect pe 18 decembrie 2013. Cu două zile în urmă, pe 16 decembrie 2013, Direcţia obţinuse autorizaţiile de construcţie de la Primăria Calafat.
În nota de constatare, cei doi controlori au concluzionat că responsabili de situaţia de la Calafat sunt cei doi directori, care aveau obligaţia să răspundă de integritatea şi administrarea bunurilor. Controlorii au propus numirea unei comisii care să inventarieze lucrările efectuate fără documente justificative, să le evalueze, iar raportul de evaluare să fie supus aprobării conducerii Direcţiei şi apoi înregistrat în evidenţele tehnice şi contabile. Mai simplu spus, controlorii au propus ca investiţiile, oricine le-a făcut, să fie trecute în inventar.

Multe întrebări, nici un răspuns

Nota de constatare nu aduce lumină în privinţa constructorului-fantomă, dar ridică o serie de întrebări la care Direcţia şi Consiliul Judeţean Dolj trebuie să răspundă: cine este firma constructoare, cine a aprobat lucrarea fără autorizaţie, cum a fost posibil ca o firmă să aibă acces la o proprietate publică şi să execute lucrări fără să sesizeze cineva acest lucru şi, poate, cel mai important aspect, cine a ştiut de acest lucru şi nu a suflat o vorbă. Alte întrebări sunt legate de plata lucrării. S-a cheltuit vreun leu din bani publici pentru această lucrare? Oficialii Direcţiei spun că nu. Dacă nu, atunci ce interes ar avea o firmă privată să execute lucrări pentru o instituţie a statului fără să ceară contravaloarea lor?
În ciuda faptului că directorii Direcţiei ridică din umeri şi îl iau pe „nu“ în braţe, răspunsurile ar putea fi obţinute de cei care au avut tangenţă cu imobilul din Calafat. GdS a încercat să obţină de la ei puncte de vedere care să aducă lumină, dar răspunsurile lor adâncesc şi mai mult misterul. Este vorba despre firma de pază Ardia, cea care a avut clădirea sub pază până în februarie 2014, despre firma de construcţii Bauhaus Trade, care a împrejmuit cu gard terenul pe care se află clădirea în cauză, şi despre firma de proiectare MND Proiect. Să le luăm pe rând.

Politica ridicatului din umeri

Firma Bauhaus Trade din Craiova a semnat pe 8 octombrie 2013 un contract cu Direcţia pentru Protecţia Copilului în valoare de 49.000 de lei plus TVA pentru împrejmuirea cu gard a terenului de sub casă. Termenul de execuţie a fost de 30 de zile. Contactat telefonic, administratorul firmei, Viorel Dorobanţu, a fost laconic. „Noi nu am avut nici o treabă cu lucrările de modernizare a clădirii. Contractul nostru a fost doar pentru gard. În perioada în care am lucrat la împrejmuire nu am văzut pe nimeni care să modernizeze casa. Când am terminat gardul, casa era în aceeaşi stare, adică de degradare“, a spus Dorobanţu, care a refuzat să poarte o discuţie în detaliu, spunând că ar pierde atât timpul redactorului, cât şi pe al său personal. Firma care a avut cea mai mare tangenţă cu modernizarea clădirii a fost cea de arhitectură, M.N.D. Proiect, al cărei administrator este arhitectul Mihaela Bălăşoiu, membru al Ordinului Arhitecţilor din România-filiala Oltenia. Telefonic, ea a precizat că nu ştie cine a lucrat la clădire, că treaba ei a fost să realizeze proiectul tehnic, că în momentul în care a fost la faţa locului clădirea nu era modernizată şi că este puţin probabil să poată sta mai mult de vorbă deoarece nu are timp. M.N.D. a depus proiectul tehnic la sediul Direcţiei pe 18 decembrie 2013. GdS l-a contactat şi pe administratorul firmei de pază Ardia Pază şi Protecţie SRL din Craiova, cea care a asigurat paza obiectivului din Calafat în urma unui contract în valoare de 200.000 de lei plus TVA semnat cu Direcţia pe 29 iulie 2013. Contractul a fost valabil până la sfârşitul anului, dar a fost prelungit până în luna februarie 2014. Administratorul Ovidiu Nadolu a precizat pentru GdS, tot laconic şi fără să dorească o întâlnire faţă în faţă, că reprezentanţii firmei nu au văzut nici o societate care să efectueze lucrări de modernizare pe perioada cât au asigurat ei paza obiectivului. Asta înseamnă că, dacă luăm de bune declaraţiile sale, în perioada august 2013 – februarie 2014, nici o firmă nu a lucrat la modernizarea clădirii. Din informaţiile obţinute de la cei de mai sus, puse cap la cap, rezultă că nimeni nu a văzut nimic. Şi totuşi, clădirea arată ca nouă. Şi nu s-a modernizat singură. GdS a încercat să obţină un punct de vedere şi de la viitorul director al Direcţiei, care va fi instalat începând cu 14 aprilie, Florin Stancu, dar acesta a spus că nu are detalii în prezent.

Viceprimarul din Calafat: „Când intră banul în joc, nimeni nu ştie, dar toată lumea ştie“

Detalii nu a avut nici viceprimarul din Calafat, Dorel Mituleţu. Acesta a dat, însă, de înţeles că nu crede în declaraţiile conducerii Direcţiei. „S-ar părea că este un pic de agitaţie în legătură cu această clădire unde a fost înainte centrul de testare a soiurilor. Nu am intrat în amănunt pe această problemă, dar s-ar părea că trebuie să intrăm, deoarece se agită apele, să vedem şi noi ce au însemnat termenele şi toate celelalte, adică începem să căutăm şi noi să vedem cum au decurs lucrurile, deoarece este pe teritoriul Calafatului şi ar trebui să fim încunoştinţaţi de tot ce există în zona respectivă. Aceasta este în afara oraşului şi este puţin probabil ca, în perioada de iarnă, cineva să calce pe acolo. Nu cred că era posibil să lucreze cineva când zăpada era de jumătate de metru. Mi se pare puţin probabil ca la Direcţie să nu se ştie cine a lucrat acolo. De regulă, când intră banul în joc, nimeni nu ştie, dar toată lumea ştie“, a spus Mituleţu.

Directoarea Direcţiei: „Ar fi culmea să fiu sancţionată“

Actuala directoare a Direcţiei pentru Protecţia Copilului Dolj, Maria Manolache, a precizat într-o discuţie faţă în faţă cu redactorul GdS că nu ea este cea care trebuie să afle cine este firma misterioasă. „Să ne înţelegem. Avem o clădire la Calafat dată în administrare de CJ în 2012. Deci clădirea este a CJ, să punctăm. Bani am avut alocaţi în 2013 pentru clădirea de la Calafat, dar neavând cadastru la clădirea respectivă şi proiect, evident că nu am făcut nimic. Proiectul a venit în decembrie 2013. Clădirea era în conservare. Acolo exista pază privată plătită de Direcţie şi… punct. Acum avem licitaţie la paza respectivă, au fost contestaţii, dar am dat-o la poliţie în consemn pentru supraveghere. Nu ştim cine a făcut lucrările respective, asta este problema. Atâta vreme cât noi, Direcţia, nu am atribuit, nu am derulat şi nu am organizat nici un fel de achiziţie publică, evident că nu am de unde să ştiu, cu atât mai mult cu cât având pază acolo trebuia să ne anunţe – nu pe mine, pe şeful lui şi şeful anunţa Direcţia – că dom’ne, la Calafat se lucrează“. Nu am făcut contract cu nimeni, nu am predat amplasamentul la nimeni, nu am de unde să ştiu. Nu este de competenţa mea să decid cine a fost acolo, cine este persoana respectivă şi cine i-a spus să renoveze clădirea respectivă.
Eu nu am fost acolo, domnul secretar Barbărasă, în februarie, a venit la Direcţie, a plecat cu domnul director economic, cu cineva de la Achiziţii, şi s-a făcut nota aceea de constatare. Atunci am aflat că s-a lucrat. Ultima dată când a fost cineva de la Direcţie acolo a fost în luna octombrie, o comisie tehnică, fiindcă s-a făcut gardul. Acolo a fost achiziţie, ordin de începere a lucrărilor. Când au fost ei atunci, nu era nimic, cel puţin aşa a spus comisia. I-am întrebat şi eu, vă daţi seama că şi pe mine m-a interesat când am văzut procesul-verbal, am rămas surprinsă, cum să vină cineva în grădina noastră şi să nu ştim ce s-a întâmplat?! I-am întrebat şi pe cei de la pază ce s-a întâmplat, de ce nu ne-au anunţat, dar asta nu mai este problema mea. Cineva trebuie să spună. Mi-au spus că nu ştiu că trebuia să anunţe. Probabil că oamenii au considerat normal, lucrând cei de la gard (Bauhaus Trade – n.r.), dar s-au gândit că nu trebuie să anunţe, de unde să ştie că au sau nu au contract?! Eu ştiu un singur lucru, ca director general, în perioada asta, al acestei instituţii: atât timp cât nu am ştiut, cât nu am avut proiect, nu aveam autorizaţie, ce să fac acolo? Ce să vorbesc cu cei de la Bauhaus? Păi or fi pus gardul, dar nu este problema mea asta. Nici nu am de gând să-i chem la discuţii. Nu este treaba mea. Dacă au lucrat dumnealor este problema lor. Eu ştiu că le-am făcut contract pentru gard. Vom face o comisie de expertiză tehnică care va stabili preţurile la valoarea de piaţă şi se va băga în contabilitate valoarea respectivă. Nu ştiu dacă este cineva vinovat. Nu ştiu, nu mă ocup eu de aşa ceva. Avem organe competente. Nu am de ce să depun plângere la poliţie. Eu o bag în contabilitate şi punct pentru mine. Ar fi culmea să fiu sancţionată pentru ceva ce nu ştiu“, a spus Maria Manolache.
Despre situaţia de la Calafat ştie şi conducerea CJ Dolj, dar preşedintele Ion Prioteasa era plecat ieri la Bruxelles pentru a spune ce măsuri va lua în acest caz.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS