20.6 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalAfacerea „Autobuzul“, anul şi scandalul

Afacerea „Autobuzul“, anul şi scandalul

Licitaţia prin care Primăria Craiova vrea să cumpere 50 de autobuze noi este din nou contestată. Municipalitatea este acuzată că a greşit din nou caietul de sarcini, printre aspectele incriminate fiind motorul Euro V, structura de rezistenţă a caroseriei şi modalitatea de achiziţie prin acord-cadru. În 2013, scandalul a pornit de la capacitatea rezervorului, care trebuia să aibă minimum 300 de litri.

Licitaţia organizată de Primăria Craiova, pentru achiziţionarea a 50 de autobuze noi pe un contract estimat la 45 de milioane de lei (10 milioane euro) fără TVA, se află din nou în centrul unui scandal. Evobus Romania SRL (dealer Mercedes) a cerut Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) să anuleze procedura de atribuire din cauza caietului de sarcini întocmit de primărie, pe motiv că documentul nu respectă legislaţia în vigoare.

Euro VI, obligatoriu de la 1 ianuarie 2014

Prin caietul de sarcini, la Capitolul II „Condiţii tehnice eliminatorii“ este obligatorie dotarea autobuzelor cu „Motor diesel care să îndeplinească norma minim Euro V cu tehnologie EEV“. Evobus SRL atrage atenţia că prevederile caietului de sarcini fac referire „exclusiv la norma de poluare Euro V“, excluzând „în mod nejustificat din sfera autobuzelor eligibile pe cele al căror motor respectă norma Euro VI“. Potrivit normelor europene, începând cu 1 ianuarie 2014, pentru omologarea autobuzelor noi, norma de poluare Euro VI este obligatorie, spune contestatorul. De la 31 decembrie 2013, „cu excepţia cazului înlocuirii motoarelor pentru vehicule aflate în funcţiune, autorităţile naţionale interzic comercializarea sau folosirea noilor motoare“ care nu respectă Directiva 2007/46/CE privind norma Euro VI.
„Includerea în categoria motoarelor eligibile a celor care îndeplinesc norma Euro V, în contextul în care acest tip de motoare nu mai poate echipa vehicule noi la nivel european de la începutul anului 2014, contravine principiului legalităţii şi este întru totul nejustificată“, se arată în contestaţia depusă de Evo Bus. În acest context, producătorii al căror motor respectă norma Euro V ar putea furniza numai un număr limitat de autobuze, care în limbaj tehnic sunt denumite „sfârşit de serie“. Concret, acestea sunt anunţate ca autobuze în producţie în 2013 (când comercializarea autobuzelor Euro V era permisă) nelivrate la timp, ale căror serii de şasiu au fost comunicate şi înregistrate la RAR, cu titlu excepţional, pentru a putea fi comercializate şi în 2014. Presupunând că acestea se află pe stoc, în mod excepţional acestea pot fi comercializate numai în 2014. În consecinţă, prevederile documentaţiei de atribuire referitoare la încheierea de contracte subsecvente acordului cadru în anii 2014 (2 contracte), 2015, 2016, 2017 (câte un contract) ar fi golite de sens.

În 2013, scandalul a fost pe rezervor

Încheierea de contracte subsecvente în baza unui acord-cadru este criticată şi din alt punct de vedere: primăria a specificat că vrea exact 50 de autobuze, deci o prevedere care spune că se achiziţionează minimum cinci autobuze şi maximum 50 de autobuze nu mai are rost. Autobuzele ar putea fi livrate pe loturi, nu în baza unui contract-cadru. În fine, altă prevedere interesantă se referă la structura de siguranţă a caroseriei. În funcţie de materialul din care este realizată, caietul de sarcini acordă cinci puncte (oţel carbon) sau zece puncte (inox, aluminiu). „Prin introducerea unui punctaj mare pentru caroseria din inox ce poate fi oferită doar de un singur producător de pe piaţa românească, autoritatea a reglementat un factor de evaluare care conduce la distorsionarea rezultatului aplicării procedurii“, se mai arată în contestaţie. Anul trecut, la licitaţia pentru cele 50 de autobuze, primăria a fost acuzată că face jocurile unui singur producător, deoarece a impus prin caietul de sarcini ca autobuzele să aibă rezervorul cu o capacitate minimă de 300 de litri. În final, licitaţia a fost anulată deoarece s-a prezentat un singur ofertant, suma cerută fiind peste bugetul alocat de municipalitate. Printre altele, autobuzele pe care primăria vrea să le cumpere trebuie să aibă podea joasă, aer condiţionat şi afişaj tip LED. GdS a transmis ieri Primăriei Craiova o solicitare prin care cere explicaţii despre modul în care a fost întocmit caietul de sarcini.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS