22.3 C
Craiova
joi, 2 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalI-a luat casa foc, dar firma de asigurări refuză să-i dea banii cuveniţi

I-a luat casa foc, dar firma de asigurări refuză să-i dea banii cuveniţi

\n

Alexandru Crăciunescu încearcă de mai bine de opt luni să intre în posesia despăgubirii ce i se cuvine de la firma de asigurări Euroins, după ce casa sa, clădită cu multă trudă, a fost mistuită de flăcări. După ce GdS a început să pună întrebări, inclusiv la Autoritatea de Supraveghere Financiară, firma de asigurări i-a virat subit omului în cont parte din bani.

Un mehedinţean din comuna Broşteni ne-a sesizat la redacţie că, deşi casa sa cu 13 camere a fost distrusă de flăcări în proporţie de peste 80%, în luna aprilie 2013, firma de asigurare cu care avea încheiată o poliţă nu-i dăduse nici un ban şi nici măcar un răspuns, până la data la care el s-a adresat mass-media.
Alexandru Crăciunescu a încheiat cu firma Euroins din judeţul Hunedoara o poliţă de asigurare facultativă a locuinţei sale din Mehedinţi, comuna Broşteni – o vilă cu 13 camere, ridicată pe două nivele. Potrivit poliţei de asigurare, casa fusese asigurată inclusiv pentru fenomene electrice. În cazul producerii riscurilor asigurate, firma de asigurări ar fi trebuit să-i dea omului 70.000 de euro, respectiv 55.900 de euro pentru locuinţă şi 14.100 de euro pentru bunurile din interior asigurate.
În aprilie 2013, pe când proprietarul era plecat în Belgia (aşa susţine el – n.r.), casa imensă a fost mistuită de flăcări. Pompierii au constatat că flăcările au distrus 80% din locuinţă şi că incendiul ar fi pornit de la instalaţia electrică, susţine Crăciunescu. De atunci şi până acum, mehedinţeanul nu a mai avut linişte. A dat zeci de telefoane la firma de asigurări, pentru a intra în posesia daunelor cuvenite, a trimis mail-uri peste mail-uri, a mers chiar la Bucureşti, să discute cu cei responsabili de dosarul său de daună, a sesizat Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), care are şi rol de control şi de supraveghere a pieţei asigurărilor, a sesizat Ministerul Finanţelor etc. Tot acest efort al păgubitului a fost pentru că firma de asigurări tergiversa soluţionarea dosarului său de daune şi nu-i plătea omului despăgubirile cuvenite pentru locuinţa asigurată, care a ars în aprilie 2013. „Deşi prima totală era de 70.000 de euro, Euroins a stabilit că mi s-ar cuveni 139.000 de lei, adică undeva la 32.000 de euro, dar era jumătate din cât mi se cuvenea pe asigurare. Văzând că nu îmi dau nici un ban, pe 2 decembrie 2013 le-am făcut eu cerere ca măcar suma stabilită de ei, de 139.000 de lei, să-mi fie plătită, decât să nu primesc nimic. Imaginaţi-vă că eu dorm pe la rude, că nu mai am casă“, a spus Crăciunescu, pentru GdS.

Singur împotriva sistemului: a plătit asigurarea, dar nu primea despăgubirea

Deşi Crăciunescu susţine că a plătit rata la asigurare pe tot anul în avans şi nu a avut nici o restanţă către compania de asigurări, el nu primise banii nici după mai bine de opt luni de la incendiul devastator.
Prima de asigurare pentru clădire era stabilită la 55.900 de euro. La 80% daune, tot înseamnă peste 47.000 de euro despăgubire, numai pentru clădire. „Cu bunuri cu tot, cei de la firma de asigurări au să-mi dea 56.000 de euro, pentru că locuinţa şi bunurile au fost distruse în proporţie de 80%“, a spus bărbatul, arătându-ne documente de la procuratură şi poliţie, care arătau că locuinţa sa din Broşteni a fost distrusă în proporţie de peste 80% de flăcările care au cuprins-o în luna aprilie a anului trecut. Pompierii au stabilit că incendiul a provenit de la un cablu electric neizolat sau prost izolat.

Îşi plânge munca
de o viaţă

A bătut drumul de la Broşteni până la Craiova ca să ne arate documentele. Era bucuros că, în sfârşit, l-a băgat cineva în seamă, după atâta amar de vreme. Alexandru Crăciunescu are 52 de ani, este un om simplu, care lucrează în străinătate şi a venit în redacţia GdS însoţit de fiul său. Pe faţa lui se citea suferinţa, atunci când a început să povestească ce dramă a trăit de când i-a luat casa foc şi până acum: „Vă daţi seama că nouă luni eu nu am avut nici unde să mă spăl! Să nu ai baia ta, casa ta, locul tău… Am rămas numai cu hainele pe care le aveam pe mine şi cu geanta pe care o aveam cu mine în Belgia, când s-a întâmplat incendiul. Şi cât am muncit ca să-mi ridic casa… Numai parchetul din lemn de brad la care am muncit cu mâna mea să-l şlefuiesc… Am fost operat de hernie cervicală, tot de la eforturile făcute pentru casă. Acolo era toată viaţa mea: 32 de ani am muncit ca să îmi fac o astfel de casă şi totul a ars într-o noapte! Dacă mă credeţi, am fost internat şi la Psihiatrie după incendiu, că mă ridicam să fac un lucru şi uitam după doi metri de ce mă ridicasem. Am şi un preinfarct făcut…“. Locuieşte temporar, împreună cu familia, la o verişoară a sa din Petroşani, dar îşi doreşte să aibă din nou locuinţa sa.
De profesie economist, Alexandru Crăciunescu s-a luptat luni în şir cu firma de asigurări la care avea încheiată asigurarea pentru casă, pentru a obţine despăgubirile cuvenite. El acuză firma că nu doreşte să îi plătească despăgubirile cuvenite şi că trage de timp în mod nejustificat. „Este dreptul meu să primesc aceste despăgubiri de la firma de asigurări! În aceste opt-nouă luni de la incendiu mi-au cerut tot felul de tâmpenii. Într-o lună mi-au spus că trebuie să fac dovada că eu eram proprietarul casei, când toate actele mele au ars şi le transmisesem de la primărie dovada că eu eram proprietar. Sau mi-au cerut să le dau bonurile fiscale cu care am cumpărat bunurile din casă. Dar cum să le dau bonurile, când toate actele mele au ars?! Este absurd să îmi ceară bonurile fiscale în luna iulie, la trei luni de la incendiu. Dar ei tot trăgeau de timp“.
ASF (fosta CSA) i-a răspuns omului la petiţie, spunându-i că „pentru finalizarea dosarului de daună este nevoie să depuneţi la asigurător documentul numit «Cerere de despăgubire»“. ASF i-a răspuns clientului Euroins şi referitor la modul cum a fost stabilită de către asigurător suma de 139.000 de lei drept despăgubire: ca urmare a estimărilor proprii ale firmei de asigurări „deoarece la dosarul de daune nu au fost depuse documente justificative privind efectuarea reparaţiilor“. Dar Crăciunescu susţine că nu avea bani pentru nici o reparaţie a locuinţei mistuite de flăcări.

Dosarul de daune
a fost tărăgănat,
iar clientul – ignorat

Valoarea despăgubirii de plată pe care a calculat-o firma a fost de 139.651 de lei, potrivit fişei de calcul a despăgubirii întocmită de firma de asigurări şi agreată de şefii ierarhici ai celui care a întocmit-o. Totuşi, nici suma aceasta nu i-a fost plătită omului până când acesta nu s-a adresat GdS, iar dosarul său tărăgăna la Bucureşti, de unde nu i se mai dădeau informaţii. Asigurătorul este acuzat că nici măcar nu îi mai răspundea omului la telefoane, deşi acesta susţine că nu a întârziat vreo clipă plata către firma de asigurare a banilor stabiliţi prin poliţa de asigurare. „Nu îmi mai răspundeau la email-uri, la telefoane. Ba chiar m-am dus la Bucureşti să stau de vorbă cu ei, să văd ce se întâmplă cu dosarul meu de daune, să văd de ce nu-mi răspund nici după opt luni de la incendiu. Nici nu m-au băgat în seamă! Nu m-au lăsat să intru la director sau la cel responsabil de situaţia mea, pe motiv că nu aveam programare. Păi cum să am programare când nu mai îmi răspund la telefoane?! M-a sunat secretara directorului mai târziu, în acea zi, să-mi spună că dosarul meu este la Financiar, la ei, şi aşteaptă aprobarea. Dar opt luni stă un dosar să fie aprobat?!“, se întreba disperat omul.

„Este meritul GdS
că mi-a dat o parte
din bani firma
de asigurări“

În urmă cu câteva zile, GdS a cerut un punct de vedere de la Euroins, pentru a elucida cazul mehedinţeanului, dar nu l-a primit nici până astăzi. În schimb, coincidenţă sau nu, exact a doua zi după ce noi am început să ne interesăm de cazul lui Crăciunescu şi am adresat o serie de întrebări la Euroins, firma de asigurări a virat în contul clientului său suma de 139.000 de lei (aproximativ 31.000 de euro), adică estimarea companiei privind daunele ce ar trebui primite de către păgubit. „Astăzi, la ora 8.50, mi-au băgat banii în cont, la o zi după ce i-aţi interpelat dumneavoastră. Este meritul dumneavoastră că mi-a dat o parte din bani firma de asigurări, pentru că pe mine m-au amânat cei de la Euroins timp de mai bine de opt luni. Intrasem în luna a noua de la incendiu şi ei nici nu mai îmi răspundeau la telefoane. Repet, este meritul Gazetei de Sud“, a spus Crăciunescu.

Bărbatul se adresează instanţei în continuare

În ciuda faptului că firma de asigurări i-a virat în cont circa 31.000 de euro, la cursul de ieri, de 4,5010 lei pentru un euro, bărbatul tot vrea să dea în judecată firma de asigurări, pe motiv că locuinţa sa a fost distrusă în proporţie mult mai mare decât i-au plătit ei în cont. „Cei 139.000 de lei care mi-au fost plătiţi reprezintă doar o parte din cât îmi datorează firma de asigurări. Voi merge în continuare în instanţă şi îmi voi cere şi restul de bani, şi dobânzi pentru ceea ce nu mi-au plătit până acum, şi daune morale“, a declarat clientul firmei de asigurări.
Pe portalul Tribunalului Hunedoara (căci poliţa cu Euroins a fost încheiată de cei din Hunedoara) figurează un dosar, înregistrat la data de 23 septembrie 2013, în care reclamant este Alexandru Crăciunescu şi pârâtă este firma de asigurări Euroins România Asigurare Reasigurare SA, dosar ce are ca obiect „pretenţii“ şi în care „s-a admis cererea de ajutor public judiciar formulată de reclamantul Crăciunescu Alexandru“, potrivit portalului instanţei respective. Păgubitul ar fi avut de plată o taxă de timbru uriaşă (circa 6.200 de lei), pe care nu şi-o permitea, motiv pentru care a cerut acel ajutor public judiciar.
Până la închiderea ediţiei, Euroins nu şi-a spus punctul de vedere. De asemenea, GdS a solicitat în urmă cu câteva zile şi un punct de vedere de la ASF, dar nu am primit nici un răspuns până ieri după-amiază.

Cine este Euroins

Autoritatea de Supraveghere Financiară a retras dreptul Euroins de a emite asigurări RCA în august 2013, ca urmare a unor nereguli depistate de inspectorii ASF. O lună mai târziu, tot ASF i-a redat societăţii dreptul de a emite din nou poliţe RCA, ca urmare a remedierii deficienţelor descoperite iniţial.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS