19.8 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalAvionul avariat, reparat la Craiova

Avionul avariat, reparat la Craiova

Reprezentanţii Centrului de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS), cât şi procurorii Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Craiova încearcă să stabilească exact condiţiile în care avionul Saab 2000 al Carpatair, care trebuia să decoleze luni de pe Aeroportul Craiova către Timișoara, a ieşit de pe pistă în timpul manevrelor de decolare şi s-a înfipt în zăpadă. Aeronava Carpatair avea la bord 48 de pasageri şi patru membri ai echipajului, în accident şi în timpul evacuării fiind răniţi uşor doi dintre pasageri.
Ieri, reprezentanţii Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Craiova au explicat că procurorii Secţiei de urmărire penală au stabilit din primele cercetări că o aeronavă de pasageri marca SAAB 2000, ce urma să efectueze un zbor pe ruta Craiova-Timişoara, în jurul orei 11.00, în timpul manevrelor de decolare în condiţii de iarnă, a părăsit pista aeroportului, a derapat şi s-a oprit în zăpada de la marginea pistei. Aeronava a suferit avarii la elice, însă nu au fost înregistrate victime. Procurorii Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Craiova au precizat pentru GdS că cercetările în acest dosar privesc art. 98 din Codul Aerian al României, adică încălcarea de către personalul aeronautic civil a îndatoririlor de serviciu sau neîndeplinirea lor.
De asemenea, Ministerul Transporturilor a comunicat că Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS) a constituit o Comisie Tehnică, aceasta anchetând la Craiova cauzele evenimentului aviatic care a avut loc pe aeroportul din localitate. Rezultatele preliminare ale anchetei vor putea fi cunoscute peste o săptămână.

Întrebări de la cititori

Romulus Cocea, un cititor GdS, a adus câteva clarificări în legătură cu accidentul aviatic de pe Aeroportul Craiova. Acesta a precizat că turnul de control are date certe privind grosimea stratului de gheaţă de pe pistă, care se măsoară cu un dispozitiv special, datele fiind ulterior imprimate pe hârtie. În plus, aeroportul este obligat să ofere comandantului navei date privind frânarea pe pista cu zăpadă. Toate datele de comunicare dintre turnul de control şi comandantul aeronavei se păstrează în format electronic timp de 30 de zile, astfel că anchetatorii se pot informa despre datele oferite de turn. Ulterior, pilotul poate decola numai după ce turnul de control a confirmat decolarea. Însă chiar dacă comandantul aeronavei acceptă decolarea, directorul aeroportului poate avea drept de veto în luarea hotărârii, invocând securitatea pasagerilor.
Cititorul GdS a întrebat dacă Aeroportul Craiova este prevăzut cu saltele speciale pentru evacuări rapide ori dacă aeronava Carpatair a fost dotată cu astfel de saltele, dar şi „cum este posibil ca Aeroportul Craiova să accepte decolarea aeronavelor fără ca cel puţin una din părţi să aibă în dotare așa ceva?“.
Răspunsuri la aceste întrebări nu au fost oferite de conducerea Aeroportului Craiova, care a anunţat ieri că nu mai face nici un fel de declaraţii în legătură cu accidentul de luni, motivul fiind ancheta care este în curs de desfăşurare. „Discutaţi cu cei de la Parchet. Mi s-a spus să nu mai dau nici un fel de relaţii pentru că s-a început o anchetă în acest caz“, a declarat ieri Mircea Dumitru, directorul Aeroportului Craiova.

Lămuriri de la Carpatair SA

Reprezentanţii Carpatair au lămurit ieri lipsa toboganelor pentru evacuarea pasagerilor în cazul accidentului de luni, precizând că, potrivit normelor, aeronava SAAB 2000 nu este prevăzută cu astfel de echipamente. În plus, Carpatair a precizat pentru GdS că evacuarea pasagerilor din avionul avariat s-a făcut conform reglementărilor. „Procedurile standard pentru cazurile de urgenţă impun în mod expres aplicarea procedurii de Evacuare de Urgenţă prin folosirea tuturor ieşirilor aeronavei, aşa cum s-a procedat şi în acest caz“, au precizat reprezentanţii Carpatair.
În legătură cu toboganele pentru evacuarea pasagerilor, Carpatair a explicat că normele care reglementează proiectarea şi construcţia aeronavelor stabilesc obligativitatea dotării ieşirilor de urgenţă cu tobogane doar pentru aeronavele care au uşile la înălţimi de peste 1,8 metri. Aeronavele regionale de dimensiuni mici, cum este şi SAAB 2000, au uşile de evacuare la o înălţime de sub 1,8 metri şi nu sunt prevăzute cu tobogane.
Aseară, avionul avariat a fost tractat de pe aeroport la Fabrica de Avioane Craiova, unde va fi reparat. Oficialii fabricii au precizat că urmează să parafeze un contract cu Carpatair, pentru repararea aeronavei.
După scoaterea avionului de pe pistă, directorul Mircea Dumitru a menționat că aeroportul va fi deschis cel mai probabil în această dimineaţă.

Pedepse

Potrivit Codului Aerian al României, încălcarea de către personalul aeronautic civil a îndatoririlor de serviciu sau neîndeplinirea lor, dacă fapta este de naturã sã punã în pericol siguranța zborului, se pedepsește cu închisoare de la unu la cinci ani.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS