17.5 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalCoşmar pe calea ferată

Coşmar pe calea ferată

http:http://www.youtube.com/watch?v=rhU1MHt8OC4

Şaisprezece persoane au fost transportate la Spitalul de Urgenţă Craiova, luni dimineaţă, după ce trenul accelerat 1692, care circula pe ruta Timişoara – Bucureşti,  a deraiat în zona localităţii doljene Cârcea. După primele verificări, anchetatorii au stabilit că este posibil să fie vorba de acţiunea intenţionată a unei persoane care a slăbit mai multe şuruburi ale şinei.

Opt vagoane şi locomotiva trenului accelerat 1692, care circula dinspre Craiova către Bucureşti, au deraiat ieri-dimineaţă, în jurul orei 2.30, la km 200+900, pe raza localităţii doljene Cârcea, la câteva minute după ce plecase din Gara Craiova. În momentul accidentului, trenul accelerat circula cu 100 de kilometri pe oră, într-o zonă în care viteza maximă admisă este de 120 km/h. Cei aproape 300 de călători care se aflau în tren în momentul accidentului au fost scoşi din vagoane de 130 de jandarmi care au ajuns la faţa locului, aceştia fiind ajutaţi de poliţişti şi pompieri. Potrivit reprezentanţilor Grupării de Jandarmi Mobilă Craiova, primul apel prin care s-a anunţat producerea accidentului feroviar a fost efectuat la dispeceratul Grupării de doi jandarmi care plecaseră cu acceleratul 1692 către Bucureşti, pentru că serviciul 112 era indisponibil în acel moment. După anunţarea accidentului, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Dolj a intervenit cu o grupă operativă formată din opt ofiţeri şi 11 subofiţeri, dar şi cu un echipaj SMURD şi unul de la Descarcerare. La faţa locului au ajuns cinci ambulanţe şi au transportat la Spitalul de Urgenţă Craiova 16 persoane, care, din fericire, nu au suferit răni grave. Călătorii ce nu au avut nevoie de îngrijiri medicale au fost preluaţi de cinci autocare, care i-au transportat în Gara Caracal.

Primele verificări – mână criminală

În jurul orei 9.00, la locul accidentului feroviar a sosit Radu Berceanu, ministrul transporturilor. După ce a fost pus la curent de anchetatori cu primele verificări, Berceanu a fost cel care a lansat ideea unui act intenţionat, comis de o mână criminală. „Avem aici o tragedie care putea să fie mult mai gravă. Se pare că e un act intenţionat pentru că au fost desfăcute nişte buloane ale şinei. Acestea au fost unse cu ulei înainte, pentru că erau ruginite, la faţa locului fiind găsit şi un bidon cu ulei. Nu este vorba de furt, mai ales că alături era o bucată de şină desfăcută pe care puteau să o ia“, a declarat Radu Berceanu. Ministrul a mai explicat că persoana care a desfăcut şuruburile ştia exact ce face, acestea fiind desfăcute în aşa fel încât trenul să sară de pe şine. „Acolo s-a desfăcut o eclisă care prinde două porţiuni de şină. Acest lucru a fost făcut de cineva care ştie cum trebuie desfăcută ca un tren să nu aibă cum să treacă fără să se întâmple un accident. Nu a desfăcut aceste prinderi verticale, peste care probabil că şina ar fi jucat şi nu s-ar fi întâmplat nimic, ci a făcut în aşa fel încât să fie şi o deplasare în lateral, astfel încât roata să sară“, a mai spus Berceanu.
Întrebat la ce sumă estimează pagubele accidentului feroviar, ministrul transporturilor a răspuns că, fiind vorba de opt vagoane şi o locomotivă, în opinia sa, este vorba de cinci milioane de euro sau mai mult.

Anchetă preluată de procurori

Fiind vorba de un caz de siguranţa circulaţiei pe calea ferată, acesta a fost preluat de un procuror din cadrul Curţii de Apel Craiova, care a întocmit în cauză un dosar de urmărire penală. Anchetatorii au explicat că ultima verificare a tronsonului de cale ferată pe care s-a petrecut accidentul a fost efectuată duminică, iar totul a fost în regulă, dar şi că pe respectivul tronson nu s-a intervenit în ultimii patru ani pentru lucrări de întreţinere sau reparaţii. În ceea ce priveşte şuruburile de la calea ferată găsite desfăcute, procurorii au explicat că, dacă se va stabili că a fost vorba de o mână criminală, acestea puteau fi demontate şi înainte de ora 1.00, când pe acea linie a trecut un mărfar, care însă nu a avut probleme. „În prezent, nu putem exclude nici o variantă, în acest caz putând fi vorba de mână criminală sau de neîndeplinirea corespunzătoare a sarcinilor de serviciu“, a precizat Elisabeta Drăguţ, procuror general al Parchetului Curţii de Apel Craiova.
Până ieri, în jurul orei 14.00, anchetatorii formaseră deja un cerc de suspecţi în cazul deraierii acceleratului 1692, însă nu a fost precizat numărul acestora. Reprezentanţii Parchetului Curţii de Apel Craiova au explicat că printre suspecţi se regăsesc angajaţi ai CFR, dar şi alte persoane, toţi urmând a fi audiaţi. De altfel, procurorii vor audia zeci de persoane pentru a stabili cu exactitate în ce condiţii s-a petrecut catastrofa feroviară, aceştia declarând că intenţionează să încheie cât mai repede ancheta, fiind vorba de un caz grav care a adus atingere siguranţei circulaţiei pe calea ferată.

Trenuri anulate şi deviate

În urma accidentului feroviar de la Cârcea, CFR Călători Craiova a anunţat că au fost anulate mai multe trenuri de călători, iar altele au fost deviate pe relaţia Craiova – Balş – Piatra-Olt – Caracal. Potrivit CFR Călători, următoarele trenuri de călători fuseseră deviate până ieri, la ora 15.00: 361 Belgrad – Bucureşti, 1822 Arad – Bucureşti, 696 Timişoara – Bucureşti, 1821 Bucureşti – Arad, 1724 Târgu Jiu – Bucureşti, 591 Bucureşti – Timişoara şi 594 Timişoara – Bucureşti.
Trenurile 791 şi 792  Bucureşti – Drobeta Turnu Severin şi retur au fost anulate. De asemenea, acceleratele 1695 şi 1696, Caracal – Târgu Jiu şi retur, care trebuia să circule astăzi, au fost anulate. Pe lângă acestea, ieri au fost anulate alte şapte trenuri personale care circulau pe rutele Craiova – Roşiori şi Craiova – Caracal. Reprezentanţii CFR Călători au precizat că circulaţia feroviară va fi reluată cel mai devreme astăzi, însă pe un singur fir. CFR Călători recomandă publicului călător ca, înainte de a pleca la drum, să solicite informaţii despre circulaţia trenurilor afectate, în staţiile CFR din Bucureşti şi din ţară.

Legislaţie

Potrivit Codului Penal, neîndeplinirea îndatoririlor de serviciu sau îndeplinirea lor defectuoasă, din culpă, de către angajaţii căilor ferate, dacă aceasta a avut ca urmare o catastrofă de cale ferată, se pedepseşte cu închisoarea de la cinci la 15 ani.
Distrugerea, degradarea ori aducerea în stare de neîntrebuinţare a liniei ferate sau a instalaţiilor de cale ferată, ori aşezarea de obstacole pe linia ferată, dacă prin aceasta s-a produs o catastrofă de cale ferată, pedeapsa este detenţia pe viaţă sau închisoarea de la 15 la 25 de ani şi interzicerea unor drepturi.

Catastrofa

Codul Penal precizează că o catastrofă de cale ferată constă în deraierea, răsturnarea sau prăbuşirea unui mijloc de transport al căilor ferate, ori în producerea unui alt asemenea rezultat, precum şi în ciocnirea a două mijloace de transport ale căilor ferate sau a unui mijloc de transport al căilor ferate cu un alt vehicul, dacă s-au produs urmări deosebit de grave prin moartea sau vătămarea integrităţii corporale a unor persoane, ori prin distrugerea sau degradarea mijloacelor de transport ale căilor ferate, a instalaţiilor de cale ferată sau a mărfurilor încredinţate pentru transport.

„Avem aici o tragedie care putea să fie mult mai gravă. Se pare că e un act intenţionat, pentru că au fost desfăcute nişte buloane ale şinei. Acestea au fost unse cu ulei înainte, pentru că erau ruginite, la faţa locului fiind găsit şi un bidon cu ulei. Nu este vorba de furt, mai ales că alături era o bucată de şină desfăcută pe care puteau să o ia“.

Radu Berceanu, ministrul transporturilor

 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

14 COMENTARII