Nemţii plâng după tramvaiele din Craiova



Nemţii nostalgici din München regretă vechile tramvaie care acum circulă în Craiova. Le regretă, se interesează de soarta lor şi vin să le viziteze în oraşul de pe malul Jiului. Şi chiar mai fac o ultimă călătorie cu ele.

Privind la tramvaiele care străbat zilnic oraşul şi care îi transportă pe craioveni spre casă sau spre serviciu, ai putea spune: „Nişte hârburi“. Dar aceste mijloace de transport în comun sunt regretate de nemţii care le-au folosit timp de patru decenii. Locuitorii nostalgici din München privesc cu jind la vechile modele, care au dispărut de pe străzile metropolei bavareze şi sunt acum în toate marile oraşe ale Europei de Est. În România, ele circulă în Craiova şi Timişoara. „Cântecul“ zgomotos al roţilor, scaunele tapiţate, căldura plăcută din zilele friguroase sunt doar câteva dintre amintirile care au rămas imprimate în memoria bavarezilor. Cei mai zeloşi dintre nemţi au format cluburi şi în perioada estivală vin în România să viziteze „bijuteriile“ Rathgeber. Locuitorii din München îşi amintesc cu nostalgie de anii de glorie ale vechilor „Trams“ şi care, în viziunea specialiştilor germani, sunt mai costisitor de întreţinut decât de înlocuit. „Vechile tramvaie sunt un simbol al oraşului. Mi se pare că merg chiar mai repede decât cele noi. Eu le-aş fi revopsit şi le-aş mai fi îmbunătăţit“, spune Sema Temiz, de 25 de ani. La fel de nostalgic este şi Frank Pastoschka, un funcţionar de 40 de ani, din oraşul bavarez.

„Un astfel de tramvai are farmecul lui. Chiar şi zgomotele şi felul cum se mişcă. Mi se pare fascinant“, spune el. Pentru studenta Daniela Swertz, „tramvaiele Rathgeber fac parte din imaginea oraşului. Mi-ar părea rău ca totul în acest oraş să pară nou. Nici clădirile vechi nu sunt demolate, doar pentru că nu sunt la modă“.

Vechile tramvaie produse de Moosacher Waggonfabrik Rathgeber sunt acum înlocuite în Germania cu unele performante, realizate de firma Stadler din Pankow. În acest an, vor fi puse în circulaţie încă patru tramvaie, iar în 2010, alte zece. Pentru acest schimb de generaţii, Münchner Verkehrsgesellschaft (MVG) a investit peste 40 de milioane de euro. Noile tramvaie au facilităţi pentru persoanele cu handicap şi sunt dotate cu sistem de climatizare, astfel că atât vara, cât şi iarna temperatura din interior este plăcută. Noile modele sunt dotate cu camere de supraveghere

Au prins iz oltesesc

În Bănie, tramvaiele nemţeşti şi-au făcut apariţia în 2007, când primăria a achiziţionat 12 garnituri la mâna doua, cu 30.000 de euro bucata. Că sunt sau nu la modă pentru craioveni, nu mai contează. În privinţa confortului, s-a făcut un pas înainte faţă de vechile tramvaie româneşti, construite la Timişoara, şi care te scuturau cu putere la fiecare cotitură.


„Cum erau ălea de acum cinci, şase ani? Dacă nu te ţineai bine, te trezeai în nas. Aştia sunt mai bune, dar nu moderne, cu aer condiţionat sau mai ştiu eu ce. Sunt mai curate şi merg silenţios“, spune o doamnă, care urcă de la Piaţa Centrală.

Aşadar, mai greu cu nostalgia la români, care nici nu vor să mai audă de vechile tramvaie, care şi noi erau mai proaste decât vechiturile europenilor din Vest. Recondiţionate chiar de nemţi înainte de a fi achiziţionate de autorităţile craiovene, tramvaiele încă poartă vechile inscripţii în limba germană. Multe dintre ele atenţionări, dar în limba germană. Pe exterior reclamele locale stau laolaltă cu cele nemţeşti. Vopsite în galben şi roşu, transportă zilnic mii de craioveni, fără să dea semne de oboseală. Modificările făcute de vechii proprietari încă sunt vizibile, scaunele tapiţate sunt departe de cele de plastic aflate în vechile mijloace de transport, rigide şi care îşi schimbau temperatura în funcţie de anotimp, prea reci iarna şi prea fierbinţi vara. Ferestrele au fost şi ele schimbate. Ce-i drept, uşile au început să semene cu cele ale hârburilor din transportul în comun din Craiova. Nu se mai închid ermetic, o deschizătură de câţiva centimetri, pe timp de vară, înlocuieşte aerul condiţionat. „Aşa suntem noi, luăm vechiturile altora! Este şi cu tramvaiul ca şi cu autoturismele. Compari o marcă nemţească cu una românească? Acestea sunt vechi, dar încă funcţionează. Sunt acceptabile. Eu merg de la cămin la facultate aproape zilnic. Probabil va trece mult timp până vom avea şi noi un tramvai modern, cu aer condiţionat vara, şi iarna să funcţioneze căldura“, este părerea unui student, Ionuţ.

Nemţii nostalgici vin la Craiova

Nemţii interesaţi de fostele lor tramvaie vin în fiecare an la Craiova pentru încă o călătorie cu aceste mijloace de transport în comun. Au vizitat şi anul trecut oraşul şi Regia Autonomă de Transport şi se vor întoarce şi în acest an. Cel puţin aşa susţine directorul tehnic al RAT Craiova, Năstase Şutru. Acesta spune că, în Craiova, problema nu sunt tramvaiele, ci calea de rulare, adică liniile, care nu a fost reabilitată din 1987.

„Mulţi ne condamnă că nu achiziţionăm tramvaie noi. Să facem o comparaţie: o garnitură la preţ nou costă două milioane de euro, una la second hand, 30.000 de euro. Regia nu îşi permite un cost atât de ridicat. Cele nemţeşti sunt bune. Din păcate, liniile sunt problema. De-a lungul anilor, de la înfiinţare până în prezent, s-au făcut numai cârpeli. Modificările la calea de rulare s-au făcut cu bani europeni şi fonduri de la bugetul local, dar o reabilitare în întregime a liniilor nu. Tramvaiele venite din Germania au o garanţie de şase-şapte ani, dar cu siguranţă vor rămâne o perioadă mai îndelungată în oraşul nostru. Şi cu aerul condiţionat este o problemă. Staţiile sunt prea dese, nici nu se obţine o temperatură optimă, că se deschid uşile. Ar fi mult mai costisitor. Este adevărat că nemţii sunt interesaţi de fostele lor tramvaie. Vin în fiecare an în Craiova şi se interesează de soarta lor. Cer să le arătăm cum sunt întreţinute şi vor să facă o plimbare cu ele. Sunt în special pensionari constituiţi în cluburi. Pe cele din Olanda le-am achiziţionat chiar cu sprijinul financiar al unor asemenea cetăţeni nostalgici, să le spun aşa“, a declarat Năstase Şutru, director Tehnic la RAT Craiova.



Comenteaza acum

20 Comentarii

  1. ce tragedie de articol said:

    dati-le mah inapoi sa planga in timp ce merg cu ele …… ca asta ar fi cam singurul motiv de plans.

  2. Alin said:

    Uite ca fara sa vrea,madame Udrea ar putea profita de valul de turisti melancolici veniti sa mai admire tramvaie prin Romania,ce-ar fi doamna ministru sa cumparati toate harburile din Vest si in coroborare cu carutzele si caini si pisici pe strazi sa le propunem turismul reintoarcerii in trecut cu 50 de ani??
    Asa s-ar justifica cumparari de vechituri cu preturi concurentiale cu cele noi ,apel si la autoritatile locale,nu lasati sub nici un fel cetatenii sa cumpere vechituri din Germania,luati-le-o voi inainte ca …e gratuit!

  3. gogu said:

    Aflam ca tramvaiele nemtesti sunt “mai curate” decat cele dinainte, sau cel putin erau, pentru ca au inceput sa ia “iz oltenesc” :)))))
    Cat despre vizita pensionarilor nemti pentru ultimul drum :), este destul de probabil sa fie asa, avand in vedere cati cretini cu timp liber locuiesc in Germania.

  4. lywyu said:

    EU am auzit ca viziteaza si Romanestiul sa-si vada hainele spalate..:)))

  5. Nymrod said:

    Asta e inca unul din acele articole cu reclama mascata atat de des intalnite in presa ?! Ce o fi vrand sa justifice, ca am luat niste bijuterii de colectie, clasicisme care cu cat trece timpul in loc sa se faca praf devin din ce in ce mai atractive?Eu le propun un targ nemtilor: le dam noi pe astea la schimb cu alea noi ale lor cu aer conditionat. PS: Mi-a placut tare replica cu hainele din Romanesti. :))

  6. MIRU said:

    SA mai faca o linie spre strandul din fata luncii . la cap de linie o sa plinga de uimire intrebind……….. .aici sintem la NEW- DELHI – INDIA .

  7. economu said:

    …şi care, în viziunea specialiştilor germani, sunt mai costisitor de întreţinut decât de înlocuit… bune afaceri mai face primaria din Craiova iar cel care a scris articolul… nuanta asta romantata nu-si are rostul… defapt suntem penibili

  8. gogu said:

    lasati asta domnilor ca e vrajeala mai bine a-ti face o vizita pe la biroul lui teodorescu sa intrebati ce afaceri face cu panescu de a reusit sa oblige angajatii sa cumpere bonuri -cadou -de la -pic- si asta nu-i nimic adescalificat oameni din calificat in necalificat si i-a trecut paznici din maistri ingineri electricieni

  9. trotineta Fraud said:

    io i-am rugat sa imi faca rubrica permanenta pentru o plata modesta: 2 simburi masline, 2 scobitori (chiar si folosite) si un frigider sirbesc (chiar defect) ! si n-au vrut! ca sa vezi ce zgirciti! si asta era plata unica!!!

  10. anticristul said:

    pai coloratul ala fara scoala Solomon…nu are bani…30000 de euro…si pe un bilet ia 0.5 euro..ca trebuiesc pe fantani si alte astea

  11. trotineta Fraud said:

    multzumex dna! ce titlu ati ales? dar acum vreau 3 simburi si 3 scobitori! nefolosite! 🙂

  12. Ion P. said:

    Linii de tramvai noi ar fi binevenite in orasul nostru. Una ar fi pe Blvd. Dacia, inca una ar fi Gara – Centru daca nu chiar pana la Romanesti. Dar cu atatea modernizari ce sunt in realizare in momentul de fata este posibil sa apara si linii noi de tramvai … chiar si pana la lunca si tot ar fi ceva …

  13. trotineta Fraud said:

    biiineeeeeee, hai: 2 simburi si doua scobitori! treaca de la mine!

  14. Observatie said:

    In poza e un tramvai adus in iarna anului 2007 diin Dresden,Germania…

    Nemti vorbeau de tramvaiele ce dimineata se duc la Ford si dupa la ora 16 pleaca la depou.Un fel de cursa speciala.In circulatie sunt 2 garnituri in depou mai sunt 3 vagoane motor plus o remorca in stare de functionare restul s-au dus….

  15. trotineta Fraud said:

    semn bun dna Maria: nu sinteti ignorata! “Mai bine ma vorbesc de rau decit deloc!” Noapte buna si rate usoare!

  16. Emiliano said:

    Se poate mai oameni buni? Ati bulversat-o pe dna Maria care de-abia a terminat de tradus din germana un articol! Voi credeati ca danse i-a fost usor? Haide-ti mai….ce naiba!

    PS un articol super-marfa!!!

    Ma ria: Pe bune?
    Emiliano:Nu:) ))

Alte stiri

Sumarul ediției de marţi, 30 iunie 2009

Actualitate

» Târgu-Jiu: După 21.30, traficul feroviar a fost reluat
» Târgu Jiu: Carne alterată, confiscată de inspectorii veterinari
» Impiegaţii CFR au blocat două trenuri care treceau prin Gorj
» Rânca rămâne trei zile fără curent
» Fostul şef al SRI, deferit justiţiei
» Târgu Jiu: Adăpost nou pentru maidanezi
» Gunoiul gunoaielor
» Aviz pentru Muşetescu în dosarul ALRO
» Drumul Segarcea – Cârna, „semnat“ joi
» România nu mai are uraniu puternic îmbogăţit
» Un contribuabil la ghişeul Fiscului: „De coşmar!“
» Târgu Jiu: Deţinuţii vor în camera nupţială
» Cartea Albă a IMM-urilor
» O elevă din Craiova creează invitaţia de Ziua Independenţei Statelor Unite
» Surclasăm Caracalul: semafoare în giratoriu
» Chinezii vor investi în modernizarea Complexului Energetic Turceni
» Primarul din Orşova, tras pe dreapta de poliţie
» Dolj: Trei capturi de ţigări într-o zi
» Cel puţin 12 fani ai lui Michael Jackson s-au sinucis după moartea megastarului
» Italienii de la Alenia nu-şi dau concediile pe Avioane Craiova
» Angajaţii CFR Marfă intră în şomaj tehnic
» Hipermarket Dedeman, lângă Craiova

Local

» Începe admiterea la liceu
» N-am pierdut niciodată nimic, nici măcar viaţa…
» Scandal între slujitorii Domnului
» Nemţii plâng după tramvaiele din Craiova
» Satan, în spatele gratiilor
» Strivit de camion
» Ionuţ Dinu, reţinut pentru omor

Dolj

» Furaţi de autorităţi

Gorj

» O viaţă în munţi

Sport

» Scurte ştiri
» Arsenal se luptă pentru Benzema
» Olandezii de la Real ţin de contracte
» Torres vrea spanioli la Liverpool
» Radu şi Munteanu au jucat pentru Wolfsburg
» Brazilia s-a chinuit cu americanii
» Universitatea va întâlni Swindon Town
» Wobay, învoit şi apoi sancţionat
» Artimon: Salvarea poate veni de la Craiova
» GdS, locul doi la Cupa Presei
» Mititelu face marcaj echipei lui Penescu
» Gică Popescu, prins între dosarele Securităţii

Bani & Afaceri

» România are 82 de milioane de numere de telefon
» Firma românească – prea săracă pentru banii europeni
» Incubator de afaceri în Parcul Industrial

Magazin

» Horoscop
» Scurte stiriî
» Fructul de mango, un ingredient bun la toate

Opinii

» Ştiinţa, tot fără antrenor

Top