19.8 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalRomânia, somată să modifice legislaţia taxei auto

România, somată să modifice legislaţia taxei auto

Comisia Europeană (CE) a solicitat României informaţii în legătură cu legislaţia privind aplicarea taxei de poluare pentru autoturisme, suspectând că actuala legislaţie românească are efecte protecţioniste asupra industriei auto naţionale, a informat ieri CE.

Comisia consideră că prevederile legislaţiei româneşti, conform cărora taxa pe poluare se suspendă pentru anumite autovehicule, însă creşte pentru unele maşini second hand provenite din alte state membre UE, ar putea duce la discriminarea acestor maşini de ocazie, protejând industria românească a autovehiculelor noi.
Această solicitare a fost transmisă sub forma unei „scrisori de somare“, prima etapă a procedurii de încălcare a dreptului comunitar prevăzută la articolul 226 din Tratatul CE. Comisia precizează că, dacă nu primeşte un răspuns satisfăcător în termen de două luni, „poate trece la a doua etapă a procedurii (emiterea unui aviz motivat) şi, în final, poate prezenta cazul în faţa Curţii de Justiţie“.
Legislaţia românească în vigoare din februarie 2009 prevede că autovehiculele cu Euro 4 şi cu o capacitate cilindrică de cel mult 2.000 cmc sunt scutite de plata taxei pe poluare în România dacă se înmatriculează pentru prima dată în orice stat din Uniunea Europeană în perioada 15 decembrie 2008 – 15 decembrie 2009. În schimb, legislaţia românească prevede dublarea nivelului taxelor aplicabile altor autovehicule care fac obiectul acestei taxe, subliniază CE.
Comisia menţionează că a primit un număr foarte mare de plângeri în urma acestor modificări din legislaţia românească. Bruxellesul precizează că sprijină măsurile politice care urmăresc promovarea maşinilor mai puţin poluante, însă subliniază că trebuie să se asigure că aceste măsuri sunt compatibile cu dreptul comunitar.

„Efect protecţionist“ pentru industria auto românească

„Din acest punct de vedere, modul în care este formulată legislaţia românească pare a avea un efect protecţionist la nivelul industriei naţionale a autovehiculelor noi“, se arată în comunicat.
Comisia subliniază că, în conformitate cu jurisprudenţa constantă a Curţii de Justiţie Europene, statele membre pot prevedea taxarea diferenţiată a unor produse similare, cu condiţia ca aceasta să se bazeze pe criterii obiective şi să nu aibă ca efect protejarea producţiei naţionale.
În opinia Comisiei, criteriul „primei înmatriculări“ nu este o cerinţă pe deplin obiectivă, deoarece nu ţine seama de calitatea intrinsecă a maşinilor. În anumite cazuri, acesta ar putea duce la discriminarea maşinilor de ocazie provenite din alte state membre. „În urma aplicării cerinţei de «primă înmatriculare», toate maşinile noi înmatriculate în perioada stabilită de legislaţia din România, care intră direct pe piaţa maşinilor de ocazie din această ţară, circulă fără să fie supuse acestei taxe. Pe de altă parte, maşinile de o calitate asemănătoare, care urmează să fie înregistrate în România în aceeaşi perioadă, dar nu pentru prima dată, şi care intră în concurenţă directă cu produsele naţionale, vor fi supuse unei taxe substanţiale“, constată CE.
Taxa de poluare auto ce a înlocuit de la 1 iulie 2008 vechea taxă de primă înmatriculare a suferit anul trecut mai multe modificări, ajungând să aibă, pentru o scurtă perioadă, în decembrie, o valoare triplă. Din 19 februarie 2009, actualul guvern a redus taxa de poluare auto cu o treime.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

7 COMENTARII