14.7 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalRadarul nu poate fi pacalit

Radarul nu poate fi pacalit

Aparatele radar aflate in dotarea politiei par sa fie atât de performante incât cea mai sigura metoda de a scapa de ele este… frâna.


Conform unor statistici ale politiei, peste 60% dintre conducatorii auto au fost cel putin o data surprinsi de radar cu o viteza mai mare decât cea legala. Putini soferi stiu insa amanunte despre ce pot si ce nu pot sa faca aparatele radar din dotarea politiei.


Verificare metrologica


In primul rând, aparatele radar trebuie sa fie omologate si verificate metrologic. „Toate aparatele radar aflate in dotarea Serviciului Politiei Rutiere Dolj sunt omologate si verificate metrologic, fiind marcate, sigilate si insotite de un buletin de verificare metrologica prin care se atesta ca sunt in regula“, a precizat subinspectorul Elvis Sutu, ofiterul din cadrul Serviciului Politiei Rutiere (SPR) Dolj care raspunde de activitatea radarelor.


Radarele pot fi folosite atât din pozitie stationara, cât si din miscare, putând sa monitorizeze viteza fiecarui vehicul care se apropie din fata de masinile de politie pe care sunt montate. „Nu se poate folosi optiunea de detectare din miscare când autovehiculul de politie este stationat si nici invers, astfel ca aparatul nu poate sa dea erori de genul insumarii vitezei masinii vizate cu cea a masinii de politie aflate in miscare“, a spus subinspectorul Sutu.


Poza la minut


La dispozitivul radar este conectata o camera video performanta. Politistul care utilizeaza radarul poate astfel sa vada pe monitorul din masina vehiculul care se apropie si viteza cu care acesta se deplaseaza. Imaginile sunt stocate pe suport video de un dispozitiv aflat in portbagaj, astfel ca oricând poate fi listata o fotografie a fiecarei masini filmate, fotografie pe care se mentioneaza data si ora când a fost facuta, dar si, ce-i mai important, viteza de deplasare a autovehiculului la momentul respectiv. „Ii asiguram pe conducatorii auto ca toate sanctiunile aplicate pentru depasirea vitezei sunt temeinice si legale, ele putând fi oricând probate cu imaginile inregistrate de aparatele video radar“, a declarat ofiterul care raspunde de activitatea radarelor politiei doljene.


Mai mult decât atât, nu orice politist de la circulatie foloseste radarul, ci doar anumiti agenti si ofiteri, care au urmat un curs de specialitate si sunt atestati ca operatori radar.


Doar mituri


Printre soferi circula mai multe mituri cu privire la diverse modalitati de „inselare“ a radarului. Un astfel de mit este acela conform caruia un CD agatat la oglinda retrovizoare ar reflecta undele radar, inselând aparatul. Politistii se amuza copios când aud asemenea copilarii, sustinând ca asa ceva nu este posibil.


Alt mit tine de faptul ca politistii ar sta la pânda cu aparatele radar oprite, ca sa nu fie sesizati de detectoarele de radar aflate acum in legalitate, iar in momentul in care observa un vitezoman pornesc brusc radarul pentru a-l putea surprinde pe soferul cu pricina. Tehnic insa, asa ceva nu se poate. Radarele au o functie de autotestare ce ruleaza in mod automat in momentul pornirii aparatului, astfel ca, pâna isi termina programul de autodiagnoza, soferul vizat a trecut de mult…


Unii conducatori auto sustin ca „au auzit ei“ ca radarele nu pot fi utilizate pe timp de noapte, pe ceata, pe ploaie ori ninsoare. Se insala amarnic. „Radarele pot fi folosite inclusiv pe timp de noapte, pe ploaie, ceata sau ninsoare, in masura in care este lumina suficienta pentru a se putea distinge numarul de inmatriculare al masinilor filmate“, a precizat subinspectorul Sutu.


Pâna la urma, cel mai bun mijloc de prevenire a excesului de viteza se dovedeste a fi tocmai… detectorul de radar, care, in cele mai multe situatii, „detecteaza“ nu doar putinele radare ale politiei, ci si retele electrice, statii de transformatoare, ba chiar si… avioane.


Sapte in Dolj


In judetul Dolj sunt instalate pe autovehiculele politiei sapte aparate radar. Patru dintre ele sunt in Craiova, iar alte trei actioneaza in Bailesti, Filiasi si Calafat. Asta nu inseamna insa ca radarele politiei nu pot fi intâlnite si in alte zone, politistii deplasându-se cu ele pe diferite sectoare de drum din judet, mai ales pe drumurile nationale, pentru a-i depista pe soferii care calca mult prea tare pedala de acceleratie.


Sanctiuni


Pentru o depasire cu 10 – 20 km/h a vitezei legale, sanctiunea este de 2 – 3 puncte-amenda (78 – 117 lei) si 2 puncte de penalizare. La o depasire a vitezei intre 21 – 30 km/h, sanctiunea este de 4 – 5 puncte-amenda (156 – 195 de lei) si 3 puncte de penalizare. Un sofer care a fost surprins de radar depasind viteza legala cu 31 – 40 km/h risca o sanctiune de 6 – 8 puncte-amenda (234 – 312 lei) si 4 puncte de penalizare, iar daca depasirea vitezei este cuprinsa intre 41 – 50 km/h risca o sanctiune de 9 – 20 puncte-amenda (351 – 780 de lei) si 6 puncte de penalizare. Daca un conducator auto depaseste viteza legala cu peste 50 km/h, scapa de amenda. In schimb, ramâne timp de trei luni fara permis.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

2 COMENTARII