29.5 C
Craiova
joi, 6 iunie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljBanii Europei, impotmoliti in ulitele satelor

Banii Europei, impotmoliti in ulitele satelor

Infrastructura Doljului reprezinta o problema pentru autoritatile judetene. Daca nu sunt inundatii sau alunecari de teren, apare alta problema – inventarierea incorecta a drumurilor.


Pentru ca unele drumuri nu au fost clasificate in conformitate cu normele Uniunii Europene si pentru ca primarii nu au inventariat corect drumurile din proprietatea lor, Doljul poate sa piarda banii pe care UE ii da pentru reabilitarea infrastructurii. Singura solutie pentru aceasta problema este o noua clasificare a drumurilor. „Sunt niste fonduri europene care se vor aloca pentru drumurile comunale si pentru cele judetene, dar, pentru ca nu exista o inventariere, nu stim pentru ce lucrari sa dam acesti bani. Un exemplu in acest sens il constituie drumul comunal Mârsani – Daneti, care este asfaltat, in timp ce drumul judetean nu este asfaltat. Daca banii vin pentru drumul comunal, acestia nu pot fi folositi pentru asfaltarea celui judetean. Se pot pierde banii europeni si daca un drum nu este clasificat corect“, a explicat Victor Odolbasa, vicepresedintele CJ Dolj.


Ulite si strazi trecute in acte ca drumuri comunale


In unele documente, strazile din comune au fost trecute de primarii doljeni tot ca drumuri comunale, acest lucru impiedicând autoritatile judetene sa acceseze fonduri pentru infrastructura. Daca Uniunea Europeana ofera fonduri pentru reabilitarea unui drum comunal care de fapt este doar o strada dintr-o comuna, banii nu vor putea fi folositi pentru alta lucrare si va trebui sa fie returnati. „In Hotarârea de Guvern nr. 965/2002 privind atestarea domeniului public al judetului Dolj, strazile si ulitele din unele comune ca Izvoare, Bratovoiesti, Murgasi si Cosoveni au fost trecute ca drumuri comunale, ele nefigurând astfel in nici un alt act. Din cauza ignorantei sau a nestiintei unor primari si a neatentiei autoritatilor, exista riscul ca fondurile europene pentru aceste drumuri sa nu poata fi alocate“, a explicat Valentin Chiata, directorul Directiei Tehnice din cadrul CJ Dolj. Pentru ca aceste „greseli“ sa fie corectate, consiliile locale ar trebui sa trimita guvernului spre aprobare o modificare a domeniului public.


Drumuri judetene de pamânt


Pe hârtie, totul pare insa foarte simplu. Conform Hotarârii de Guvern nr. 325/2002, in Dolj exista 43 de drumuri judetene care sunt in proprietatea CJ Dolj si 118 drumuri comunale, care apartin consiliilor locale din localitatile pe unde trec. In Dolj exista drumuri clasificate ca fiind drumuri judetene, care sunt de pamânt. „Daca ar fi sa ne luam dupa normele Uniunii Europene, un drum judetean trebuie sa fie neaparat asfaltat, dar modernizarea unui drum nu are nimic de-a face cu clasificarea lui. Spre exemplu, executivul a emis o hotarâre de guvern prin care toate drumurile comunale care duc la manastiri au devenit drumuri judetene si astfel drumul Cârcea – Manastirea Cârcea este drum judetean“, a mai precizat Valentin Chiata. Drumuri judetene de pamânt sunt si DJ 641, de la limita judetului Olt – Teslui – Albesti, pe o portiune de trei kilometri, si DJ 652 Lacrita Mica – Cosoveni, pe o portiune de cinci kilometri.


Primarii doljeni nu au bani pentru intretinerea drumurilor


De cele mai multe ori insa, schimbarea clasificarii unui drum s-a facut din motive economice deoarece consiliile locale nu aveau bani pentru intretinerea drumurilor comunale. „Unele drumuri comunale au fost clasificate ca drumuri judetene din motive financiare. Bugetele unor consilii locale nu puteau suporta si intretinerea acestor drumuri, asa ca ele au fost date in administrare CJ Dolj. Comunele Carpen si Mârsani au trimis CJ Dolj adrese prin care solicita transformarea drumurilor comunale in drumuri judetene si asteapta aprobarea consiliului si apoi pe cea a guvernului“, a declarat Valentin Chiata. La capitolul bani pentru intretinerea drumurilor din proprietatea sa, nici CJ Dolj nu sta prea bine, acesta având nevoie pentru reabilitarea infrastructurii de aproximativ 5.000 de miliarde de lei. „Prioritate insa vor avea in 2006 drumurile judetene care au studii de fezabilitate si expertize tehnice, valoarea lucrarilor ridicându-se la peste un miliard si jumatate. Vor fi astfel modernizate 21 de drumuri judetene, care sunt pietruite sau de pamânt, iar drumul comunal Goiesti – Malaiesti si drumurile judetene modernizate care sunt intr-o stare avansata de degradare vor fi reabilitate“, a explicat Chiata.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS