11.4 C
Craiova
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
Știri de ultima orăEducatieŞase, vine sesiunea!

Şase, vine sesiunea!

După ce au fost sufletul petrecerilor în perioada sărbătorilor de iarnă, studenţii s-au pus cu burta pe carte pentru că sesiunea bate la uşă. Perioada examenelor este însă un adevărat chin pentru cei care stau în cămin. Gălăgia din camere sau de pe hol, care răzbate şi în sălile de lectură, sau faptul că stau şi câte cinci într-o cameră sunt motive de stres pentru studenţii care vor să înveţe şi să ia note mari.

În campusurile din Craiova mai găseşti doar câţiva studenţi în cămine. Restul au preferat să rămână acasă pentru că acolo pot învăţa în linişte şi nu mai au alte griji.
Andrei este unul dintre cei care au preferat această variantă. În cămin stă în cameră cu încă cinci băieţi şi, deşi se înţeleg bine, le este greu să înveţe laolaltă pentru că fiecare are tabieturi. În plus, „în cămin nu poţi învăţa pentru că mereu este gălăgie pe holuri“, după cum spune Andrei.
O soluţie sunt sălile de lectură, însă nu există loc pentru toţi cei care ar vrea să apeleze la ele, deoarece unele nu sunt disponibile. „Sala de lectură de pe etajul unde stau eu este foarte mică şi este folosită ca spaţiu de depozitare pentru nu ştiu ce lucruri“, explică Andrei. O altă problemă este faptul că sălile de studiu nu sunt în permanenţă deschise. Cheile stau, de obicei, la şeful de palier, iar dacă ai ghinionul ca el să fie plecat, nu ai nici o şansă să poţi învăţa acolo: „Nu ştiu cine ţine cheile de la sala de lectură, dar trebuie să te chinuieşti ca să faci rost de una, mai ales dacă nu este cea de la etajul la care stai tu“, mai spune Andrei.
Ca el mai sunt şi alţi studenţi. Laurenţiu stă în Căminul nr. 10 de şase ani. În timp s-a obişnuit cu gălăgia şi reuşeşte să înveţe în cămin, dar în primii doi ani de facultate şi el mergea să înveţe tot acasă. Ne spune că, şi în căminul în care stă el, unele săli de lectură sunt ocupate cu diferite obiecte:  „Sunt săli de lectură pe fiecare etaj, însă unele sunt ocupate cu saltele şi alte lucruri. De exemplu, la etajul trei, unde stau eu, sala de lectură nu este disponibilă şi trebuie să ne ducem să învăţăm la cea de la etajul patru”.

„Seara, nu prea poţi învăţa nici în camere, nici  în sălile de lectură, pentru că este multă gălăgie“

Sunt şi studenţi care s-au mutat din cămin ca să aibă mai multă linişte în timpul sesiunii, şi nu numai. După ce a stat doi ani în Căminul nr. 6, Mirela s-a mutat într-o garsonieră, unde poate învăţa liniştită. „Nu puteam să învăţ în cămin. De obicei stăteam acasă în perioada sesiunii, iar în cămin doar citeam. Mai veneau uneori colegele şi repetam împreună“. Cât despre sala de lectură, fata precizează: „Am încercat o singură dată să învăţ la sala de lectură, dar nu am reuşit. Nu era gălăgie, dar intrau foarte mulţi pe uşă şi nu puteam să mă concentrez. Iar în cameră doar citeam, nu puteam învăţa serios tot din cauza gălăgiei. Unii reuşesc să înveţe şi în cameră, dacă numai cei care se înţeleg între ei“.
Cristi Pîrvu a locuit o perioadă în Căminul nr. 2, situat în campusul de la Agronomie, şi spune că seara este cea mai mare forfotă în cămine.
„Seara nu prea poţi învăţa nici în camere, nici în sălile de lectură, pentru că este prea multă gălăgie şi nu te poţi concentra“.
Şi Larisa Nicolae s-a mutat din cămin acum o lună şi jumătate, tocmai pentru că nu voia să stea pe perioada sesiunii acolo: „Deşi viaţa în cămin este frumoasă şi ai multe lucruri de învăţat, eu am hotărât să mă mut pentru că nu puteam să învăţ în tihnă în sesiune din cauza gălăgiei care se face, mai ales seara“. Studentă la Facultatea de Drept şi Știinţe Administrative, în anul II, Larisa este de părere că gălăgia din cămine nu îi afectează pe toţi studenţii, pentru că majoritatea nu se omoară cu învăţatul: „Problema nu se pune în cazul celor care nu învaţă. Ei sunt cei care fac gălăgie şi nu le pasă de ceilalţi“.

În căminele din Occident, studenţii stau singuri în cameră şi au biblioteci în cămine

Studenţii craioveni care au obţinut o bursă la o facultate din Occident nu se confruntă cu aceste probleme. Laura Nisipaşu a studiat un an la Ruhr Universität Bochum, din Germania. Ea a trecut prin două sesiuni în Germania şi spune că în căminul în care a stat nu a avut probleme din cauza gălăgiei făcute de ceilalţi pentru că studenţii ştiu să se respecte între ei. „Ei sunt foarte respectuoşi, dacă le zici vecinilor că vrei să înveţi, ţin cont de cererea ta şi nu fac gălăgie, nici nu dau muzica tare“. În plus, Laura spune că studenţii de acolo nu se confruntă cu situaţia asta pentru că: „În fiecare cămin sunt cel puţin două săli de lectură cu locuri pentru aproximativ 20 de persoane. În plus, studenţii pot învăţa şi la bibliotecă, pentru că este deschisă până la 12 noaptea, zilnic“.
Andra este studentă cu bursă la Université Lille 3 – Sciences Humaines et Sociales din Franţa şi mărturiseşte că, deşi acolo examenele i se par mult mai grele decât cele din România, poate învăţa liniştită pentru că stă singură în cameră: „Marele avantaj de la Résidence Robespierre, unde sunt eu cazată acum, este faptul că fiecare student stă singur în cameră“. Studenta susţine că sala de lectură de acolo este mult mai mare decât cele care există în căminele din Craiova: „Eu învăţ în cameră, pentru că nu mă deranjează nimeni, dar merg şi în sala de lectură, pentru că acolo ne ascultăm unii pe alţii şi în acest fel ne este mult mai uşor să ne revizuim materia“. Tot Andra spune că, pe lângă această sală de lectură, căminul este dotat şi cu o bibliotecă, de unde studenţii îşi pot împrumuta cărţile de care au nevoie.

Cercetătorii spun că sublinierea şi recitirea sunt metode ineficiente de învăţare

În perioada examenelor, majoritatea studenţilor se  transformă în oameni conștiincioși și dornici de note mari, şi fiecare are metoda lui de învăţare. Dar ce înseamnă, cu adevărat, sesiunea pentru un student? Elena Gruia, studentă la Facultatea de Matematică şi Ştiinţe ale Naturii, spune că pentru ea sesiunea este perioada cea mai agitată a anului. Are totuşi şi un motiv de bucurie: „Cel mai mult mă bucur pentru că nu mai trebuie să fac drumul de la facultate la cămin toată ziua sau să pierd timpul la cursurile unde prezenţa este obligatorie“. Elena este genul de student care, de obicei, se apucă de învăţat cu puţin timp înainte de examene.
Pentru Maria Petru sesiunea este perioada în care îşi fixează materia pe care o învaţă pe parcursul semestrului: „Sesiunea este perioada în care mă trezesc de la 7.30 pentru că dimineaţa pot învăţa cel mai bine. Încerc să mănânc sănătos şi să am un program“.
Studiile arată că metodele pe care le folosesc majoritatea studenţilor pentru a învăţa, cum ar fi recitirea sau sublinierea pasajelor considerate esenţiale, sunt printre cele care nu dau rezultate. Revista Time a publicat un raport realizat de o echippă de cercetători conduşi de profesorul John Dunlosky de la Universitatea de Stat din Kent, care au examinat zece tactici de învăţare.
Sublinierea şi utilizarea unui marker nu sunt tehnici de învăţare eficiente. Cercetările arată ca sublinierea ar putea împiedica procesul de învăţare, pentru că atrage atenţia studentului şi nu îi mai permite acestuia să facă conexiuni. Şi recitirea este considerată o metodă ineficientă.
Împărţirea timpului dedicat studiului în intervale mai scurte funcţionează mai bine decât un maraton de învăţare. Alte metode eficiente sunt utilizarea întrebărilor în timpul studiului, asocierea textului cu imagini, încercarea de a-ţi explica informaţiile.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS