20.1 C
Craiova
luni, 1 iunie, 2020
Știri de ultima oră Bani & Afaceri Cum redresăm economia după criză. Ce spun antreprenorii craioveni (II)

Cum redresăm economia după criză. Ce spun antreprenorii craioveni (II)

GdS a contactat unii dintre antreprenorii craioveni cu afaceri importante în mediul local de business. Întrebați cum văd redresarea economică după această criză, cei mai mulți se arată optimiști. Iată ce sfaturi oferă ei pentru firmele private aflate în dificultate.

Cum ar trebui să procedeze firmele pentru a reporni motoarele după ce trece situația de urgență? Cum redresăm economia, după ce societatea își revine in urma pandemiei? GdS a prezentat săptămâna trecută opiniile unor oameni de afaceri craioveni. Astăzi, continuăm cu alte opinii ale unor antreprenori care nu si-au oprit activitatea economică.

Un tânăr antreprenor craiovean care a studiat la Bradford, în Marea Britanie, și are un master la Universitatea Cambridge, dezvoltă în Craiova o afacere în industrie. “Mediul de afaceri din România e fragil, IMM-urile sunt fragile. Majoritatea IMM-urilor vor ieși afectate din criza asta, cu personal redus, cu comenzi anulate sau pe hold, cu marfă pe stoc pe care nu o va vrea nimeni o bună perioada, dar vor ieși, totuși, în picioare. Multe altele vor dispărea, tocmai din pricina fragilității de care vorbeam mai devreme.

Diferența dintre cele care dispar și cele care vor ieși în picioare o va face adaptabilitatea managerului la noile condiții, în speță măsurile pe care le va lua. E clar că va fi nevoie de optimizări ale costurilor, de identificări de noi canale de distribuție, asta ca să reziști.

După criză, va fi un nou început pentru mulți. Ceea ce trebuie să învățăm din criza asta e cuvântul prevenție. Fiecare firmă va trebui să aibă în cont un depozit pentru zile negre, un depozit de criză care să acopere măcar cheltuielile fixe aferente unei luni”, a precizat Lucian Popa.

“Apoi, fiecare firmă va trebui să înceapă anul cu realizarea unui buget previzionat de venituri și cheltuieli. La primul semn al unui eveniment care poate afecta activitatea, firmele va trebui să facă, în paralel, un buget previzionat de criză. Ce se întâmplă dacă pierd 15-25% din venituri? Unde trebuie să optimizez ca să nu fiu afectat? Toate astea trebuie știute înainte ca o potențială criză să afecteze activitatea, ca să știi ce ai de făcut”, a spus Lucian Popa.

Ajutorul de stat trebuie acordat cu grijă

“Nu sunt adeptul intervenției statului în economie, nu e prima criză prin care trece România, iar antreprenorii trebuia să știe deja că, așa cum am zis, trebuie să ai o rezervă pentru zile negre, trebuie să fii pregătit să iei măsuri prin care să traversezi cu bine o perioadă de criză.

Totuși, în situația asta, cred că decât disponibilizarea a sute de mii de angajați, e preferabilă intervenția statului. Condițiile, însă, trebuie să fie obiective și bine gândite. Un exemplu greșit, din punctul meu de vedere, este condiția a doua pentru decontarea șomajului tehnic, și anume ca firma să aibă dificultăți financiare. Păi, aceste dificultăți financiare pot fi cauzate de mai mulți factori, pot fi dificultăți financiare rostogolite dinainte de criză, pot fi cauzate de decizii de management neinspirate. În aceste cazuri, nu ar trebui acordat un ajutor de către stat”.

Firmele trebuie să gândească noi strategii de business

“Pentru mulți va fi un nou început. Toți cei care au închis businessul pentru câteva luni o vor lua de la zero, în același mod în care au făcut-o și înainte. Cei care au redus activitatea vor crește gradual, în același mod în care au făcut-o înainte. Important e să învățăm, așa cum am zis, să prevenim astfel de evenimente și să acționăm în consecință. A treia oară nu mai poți spune că ai fost surprins”.

“Nu poți să depinzi numai de importuri. Va fi o întoarcere la producția internă”


Un alt antreprenor din Dolj, care are 70 de salariați și activează în domeniul producție de încălțăminte, este de părere că totul se va schimba în economie de acum înainte. În special abordarea. “Ceea ce se întâmplă acum este o lecție pentru noi toți. Nu poți să depinzi numai de importuri. Va fi o întoarcere la producția internă, pe viitor. Pentru companiile românești în acest fel va fi schimbarea. Nu poți să produci cu materii din China. Și nu trebuie să depinzi de produse din China. Se vor reorganiza și reorienta foarte multe firme. Pe segmentul meu de activitate, firmele va trebui să aibă și furnizori români, dar și să vândă producția în România. Și nu doar în acest domeniu de activitate”, a declarat, pentru GdS, Liviu Budica, de la Fibalco Segarcea.

Adevăratul sprijin de la stat: instituțiile statului să cumpere produse românești

El este de părere că statul nu trebuie să acorde prea multe ajutoare de stat. Ci implicarea statului pentru IMM-uri ar fi să le cumpere produsele. “Și în alte domenii, statul trebuie să cumpere produse românești. Să nu mai aibă criteriul de selecție prețul cel mai mic. Cu acest criteriu, pot veni produse din China la preț de trei ori mai mici, dar de o calitate slabă. Statul trebuie să încurajeze producția autohtonă și producătorii români. De exemplu, statul putea să cumpere zeci de mii de mașini de la Dacia, la instituțiile statului. Dar a preferat alte mărci, de producție europeană.

Nu cu ajutoare de stat se rezolva situația. Ci cu o altă abordare. Instituțiile statului să cumpere produse fabricate în România. Tot firmele se vor redresa pe piață. Nu statul este cel care va sprijini masiv. Economia se va sprijini singură”, a precizat Liviu Budica.

Antreprenorul a mai spus că, în această perioada, statul ar trebui să își mai redimensioneze structurile și să reducă din salariile bugetarilor. El este de părere că este o prăpastie prea mare între salariile celor din mediul privat, care vor fi afectate de această criză, și salariile bugetarilor, care stau acasă cu veniturile salariale intacte.

Zglobiu, Exflor: “Nu are rost să dăm oamenii afară. Vom avea nevoie de ei”

Deținătorul primului lanț de magazine cash&carry cu capital autohton spune că au început să scadă vânzările și la alimente, de când oamenii sunt obligați să stea în casă. Vânzările la alte produse erau oricum în scădere de la începutul situației de urgență. Reprezentantul retailer-ului Exflor, Claudiu Zglobiu, care are 220 de angajați, a reacționat la scăderea veniturilor încercând să își redimensioneze cheltuielile. Dar a dat “piept” cu birocrația. “Au început să scadă vânzările și la alimente.

Oamenii mai pot ieși doar în jurul locuințelor, la cumpărături. Nu prea mai pot ajunge la noi. Am vrut să reducem săptămâna de lucru la patru zile, pentru a reduce cheltuielile salariale cu 20%. Dar pentru cea de-a cincea zi, trebuia să suspendăm contractele de muncă, apoi să le reluăm săptămâna viitoare. Vă dați seama ce ar însemna să operăm în REVISAL 220 de suspendări, apoi să le reluăm săptămâna viitoare? Așadar, vom reduce programul de lucru de la opt ore, la şase ore pe zi și vom face echipe care să nu se intersecteze unele cu altele. Să fie în condiții de siguranță”, a spus Claudiu Zglobiu, de la Exflor.

Despre redresarea ecnomiei, acesta a precizat: “În domeniul nostru de activitate, lucrurile nu vor fi drastice, ca în alte domenii afectate de situația cauzată de coronavirus. Pentru a ne reveni, noi nu vom apela la scutirile date de stat, nu vom apela nici la bănci. Noi vrem reducerea birocrației. Vrem să avem o legislație care să ne permită să reducem rapid cheltuielile, proporțional cu reducerea veniturilor. Nu are rost să dăm oamenii afară. Vom avea nevoie de ei după ce trece criza. Așadar, redimensionăm cheltuielile salariale. Dar, pentru asta, vrem să ni se permită să ne adaptăm rapid la noile condiții. Vrem reducerea birocrației,ca să putem să luăm măsuri rapide la nivelul firmelor noastre”.

Claudiu Zglobiu a mai precizat că deținătorii spațiilor comerciale trebuie să înțeleagă că veniturile firmelor sunt în scădere și să accepte reducerea chiriilor pe o perioadă de câteva luni.

Vlăduț, CCI Dolj: “Firmele vor avea probleme de cash-flow”

Președintele Camerei de Comerț și Industrie (CCI) Dolj, Gabriel Vlăduț, a precizat că firmele private vor întâmpina dificultăți după ce trece situația de urgență.

“După ce trece orice pericol, firmele își vor relua activitatea, dar va fi dificil. În primul rând, vor fi lipsite de cash-flow. Finanțarea firmelor va fi o problema. Iar băncile vor avea o problemă în recuperarea creditelor. În al doilea rând, personalul pe care îl disponibilizează acum firmele va fi foarte greu de adus înapoi după ce trece perioada aceasta. Mai ales personalul care să aibă expertiza necesară pentru a se descurca în noul context economic.

În al treilea rând, firmele se vor confrunta cu o lipsă de comenzi. În condițiile în care cererea pe piață se diminuează. Acestea vor fi dificultățile pe care trebuie să le ia în calcul mediul privat. În plus, toate legăturile cu furnizorii trebuie regândite. Lumea în care ne vom trezi după această perioada va fi alta. Complet diferită”, a spus președintele CCI Dolj, Gabriel Vlăduț.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI DE ULTIMA ORĂ

ȘTIRI GdS

Spitalul Judeţean din Suceava s-a redeschis cu sectoare non-COVID

Preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Gheorghe Flutur, a anunţat, luni, că Spitalul Judeţean Suceava a devenit funcţional pentru sectoare non-COVID, fiind internat deja...

Ce date vor fi colectate de la clienții teraselor?

Terasele s-au redeschis începând de luni, iar noile reglementări prevăd că trebuie să existe unui registru de rezervări ale clienţilor, pentru ca...